اقتصادصادرات و واردات

۷۴ تن زعفران ایران صادر شد

ایرنا – معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی از صادرات ۲۸۰ تن زعفران در سال گذشته خبر داد و گفت: در پنج ماه نخست امسال نیز ۷۴ تن زعفران از طریق گمرکات ایران به سایر کشورها صادر شده است.

محمدعلی طهماسبی روز شنبه در جشن شکرگزاری برداشت زعفران و زرشک قاینات افزود: دولت برای حمایت از کشاورزان به دو صورت خرید حمایتی و توافقی ورود پیدا می‌کند.

وی تأکید کرد: دولت قصد ورود به بازار را ندارد بلکه به صورت حمایتی در حاشیه بازار قرار دارد، همچنین دولت نه به عنوان تاجر که بیشتر به منظور تنظیم بازار عمل می‌کند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور باغبانی اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم زعفران پوشال معمولی هشت میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، مرغوب ۹ میلیون تومان و سرگل ۹ میلیون  و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده که اگر از این رقم کمتر شود دولت برای خرید حمایتی ورود می‌کند.

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب محصول زرشک با کیفیت مربوط به نبود بارگاه‌های زرشک است عنوان کرد: با دستورالعمل جدید وجود بارگاه زرشک جزو فرایند ذاتی تولید این محصول است و نیاز به مجوز ندارد.

طهماسبی با اشاره به ایجاد ۱۵۰ هکتار بارگاه زرشک در خراسان جنوبی یادآور شد: خراسان جنوبی استانی کم باران با تبخیر بالا است لذا کشت گیاهانی مانند زرشک، زعفران و عناب در این منطقه اقدامی هوشمندانه است.

وی به احداث بیش از ۸۵۰ هکتار گلخانه در استان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: احداث گلخانه از طرفی زمینه اشتغال جوانان و از طرفی در منابع آبی استان صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای در بر خواهد داشت.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی هم گفت: زعفران یک محصول چند ساله و سازگار با اقلیم آب و هوایی و کمبود منابع آبی استان است و می‌توان با یک کشت تا ۱۰ سال محصول برداشت کرد.

غلامرضا قوسی افزود: تولید هر کیلوگرم زعفران برابر با چهار تا پنج تن گندم سودآوری دارد لذا در استان کم آب خراسان جنوبی توسعه و کشت این محصول بسیار باصرفه و از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به اشتغالزایی بالای محصول استراتژیک زعفران در خراسان جنوبی بیان کرد: به طور میانگین این محصول ۲۰۵ نفر روز در سال ظرفیت اشتغال‌زایی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی عنوان کرد: اینکه تمام اعضای خانواده در فرایند کاشت، داشت و برداشت محصول زعفران همکاری دارند خود یکی از دلایل ماندگاری جمعیت در روستاهای استان است.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد اراضی کشاورزی خراسان جنوبی خرده مالک است تصریح کرد: خرده مالکی شاید صرفه اقتصادی برای فعالیت نداشته باشد اما با کاشت زعفران این اراضی نیز جنبه اقتصادی می‌گیرد و درآمدزا است.

قوسی یادآور شد: یکی از اولویت‌های مهم جهاد کشاورزی استان افزایش بهره‌وری و افزایش عملکرد در واحد سطح است.

در حال حاضر تولید ۹۰ تا ۹۳ درصد مجموع تولید جهانی زعفران و ۹۵ درصد زرشک دنیا مربوط به ایران و استان مرزی خراسان جنوبی است.

سطح زیرکشت محصول زعفران خراسان جنوبی امسال  ۱۶ هزار و ۷۰۳ هکتار است که پیش‌بینی شده ۶۷ تن زعفران خشک تولید شود که نسبت به پارسال ۶ درصد افزایش یافته است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا