اقتصاد و تجارتبانک ، بورس وبیمهتجارت

۶ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در سه ماهه نخست امسال در مناطق آزاد

به گزارش از مجمع کارآفرینان ایران، «سعید محمد» در نشست تخصصی با اعضای مجمع کارآفرینان ایران، با اشاره به اینکه از ابتدای امسال نزدیک به پنج جلسه با کارآفرینان و تولیدکنندگان کشور برگزار شده، اظهار داشت: مناطق آزاد، خودگردان هستند و هیچ ردیف بودجه‌ای ندارند و این مدل الگوی بسیار خوبی برای کل کشور است.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگ‌سازی و تغییر نگاه به مناطق آزاد، گفت: در مجموعه حکمرانی کشور نگاه مثبتی به مناطق آزاد وجود ندارد و احکام مثبتی که از دولت خارج می‌شود نیز نتیجه همین فرهنگ‌سازی‌های اخیر است. ما ثبات قوانین در مناطق آزاد را به جدیت پیگیری می‌کنیم، زیرا با بروکراسی‌های پیچیده بسیاری از موارد ساده سخت می‌شود.

به گفته این مقام مسوول، در سه ماه نخست امسال ۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در این مناطق انجام شد. توسعه مناطق آزاد مبتنی بر بخش خصوصی است و درحال حاضر ۲ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در حال فعالیت و ۵۰۰ هزار اشتغال در این مناطق ایجاد شده است.

۷۵ درصد تجارت چین از مناطق آزاد

محمد با اشاره به فعالیت پنج‌هزار و ۴۰۰ منطقه آزاد و ویژه در جهان که ۷۵ درصد آنها موفق بوده‌اند، گفت: چین ۲ هزار و ۵۰۰ منطقه آزاد و ویژه دارد و ۷۵ درصد تجارت چین از این مناطق انجام می‌شود. در کشورهای اطراف هم رقابت سنگینی برای جذب سرمایه‌گذاران در مناطق آزاد در جریان است و معافیت‌های مالیاتی و مشوق‌هایی در نظر گرفته شده است.

وی با بیان اینکه عده‌ای معتقد بودند مناطق آزاد محل رانت و قاچاق است، تصریح‌کرد: در این شرایط از هر مشوقی باید در وهله نخست رفع اتهام می‌کردیم. البته الان فضای ذهنی تا حدودی بهبود پیدا کرده است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ادامه‌داد: خطاهایی در گذشته اتفاق افتاده است، از جمله اینکه به ایجاد مناطق آزاد به چشم محرومیت‌زدایی نگاه شده بود، به هشت منطقه هم بسنده نکردند، بلکه هفت منطقه دیگر هم اضافه کردند که ما مخالف بودیم، چون ابتدا باید این هشت منطقه به ظرفیت می‌رسید.

وی اضافه‌کرد وسیع شدن بیش از حد در منطقه آزاد مثل منطقه آزاد ماکو هم یکی دیگر از اشتباهات است، زیرا باعث می‌شود داخل آن سکونتگاه ایجاد شود. به‌طور مثال خرمشهر و آبادان محرومیت بعد از جنگ دارند و باید به آنها رسیدگی شود. عده‌ای می‌گویند آنها را به داخل مناطق آزاد بیاوریم که اشتباه است، زیرا برای در نظر گرفتن معافیت‌ها و مشوق‌ها محدودیت ایجاد می‌کند، اما این موارد در هفت منطقه آزاد جدید لحاظ شده است.

محمد، درباره گمانه‌زنی‌ها مبنی بر واردات بی رویه به مناطق آزاد نیز گفت: این برچسبی که مناطق آزاد فقط محل واردات است تا حدودی برطرف شده است. سال گذشته تراز تجاری در این مناطق متعادل و صادرات و واردات برابر شده است. همچنین ۳۱ درصد صادرات از مبدا مناطق آزاد بوده است.

تعیین تکلیف بورس بین‌الملل، به‌زودی

وی همچنین از سرمایه گذاری ۳۶ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته در مناطق آزاد خبر داد و گفت: علاوه بر سرمایه‌گذاری ۶ هزار میلیارد تومانی در سه ماهه نخست امسال در این مناطق، بحث‌های مربوط به بانک آف‌شور و بورس بین الملل نیز در جریان است.

دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: طبق اعلام کمیسیون اقتصادی، تا یک ماه آینده تکلیف بورس بین الملل مشخص و در شورای عالی بورس تصویب خواهد شد. همچنین مسائل طولانی مدت که بانک مرکزی برای فعالان اقتصادی دارد می‌تواند در بانک آف‌شور حل و فصل شود.

لزوم افزایش سهم پیشران‌ها در اقتصاد

درادامه این نشست، «حمیدرضا غزنوی» دبیر مجمع کارآفرینان ایران نیز گفت: ما در مجمع کارآفرینان درباره پیشران‌های اقتصادی، نشست‌های مختلفی با مسوولان برگزار می‌کنیم که این اتفاق، اثرات مثبت خودش را می‌گذارد.

وی بیان‌داشت: هدف ما این است که سهم پیشران‌ها در اقتصاد کشور افزایش پیدا کند. البته شرکت‌های کوچک و متوسط هم برای ما ارزشمند هستند اما در زمان تحریم نمی‌توانند توسعه را شکل دهند. ما معتقدیم باید الگوی ایرانی- اسلامی را پیاده کنیم تا انحصار شکل نگیرد.

درادامه این نشست نیز پیشران های اقتصادی و کارآفرینان به بیان مشکلات و موانع فعالیت های تولیدی خود در مناطق آزاد پرداختند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا