بانک، بیمه و بورس

۴۴ هزار و ۴۷۴ نفر وام اجاره مسکن را دریافت کردند

«محمود محمودزاده» روز یکشنبه درباره آخرین وضعیت اعطای تسهیلات ودیعه مسکن به خبرنگار اقتصادی ، افرود: تاکنون یک میلیون و ۳۳۷ هزار و ۱۲۷ نفر به عنوان متقاضی ثبت نام وام ودیعه مسکن در سامانه ثبت نام کردند.

وی گفت: از این تعداد ۳۷۳ هزار و ۶۰۶ نفر به بانک معرفی شده اند و تعداد وام پرداخت شده تا روز گذشته(شنبه) ۱۹ مهرماه ۴۴ هزار و ۴۷۴ فقره بوده است.

وی از مکاتبات دایم با بانک مرکزی برای حل مشکلات در پرداخت وام به مستاجران خبر داد و با اشاره به گلایه مستاجران از رفتار بانک ها، گفت: برخی بانک ها در پرداخت وام به مستاجران سخت گیری می کنند.

وی افزود: تاکید ستاد کرونا این بود که با حداقل وثایق و با حداکثر تسهیل، پرداخت تسهیلات به مستاجران انجام شود. اما اکنون با موضوعات جدیدی درگیر هستیم و هر بانکی شرایط خاص خود وجود دارد.

وی در پاسخ به این سوال که وزارت راه برای حل این مشکل چه برنامه ای دارد، گفت: وقتی مصوبه ای صادر می شود هر نهادی وظیفه خود را باید انجام دهد. وظیفه وزارت راه تنطیم‌گری بازار اجاره بود که برای آن مصوبه اعطای تسهیلات را از ستاد اخذ کرد و سامانه ثبت نام را طراحی و واجدان شرایط را شناسایی و به نظاک بانکی معرفی کرد.

ثبت‌نام وام ودیعه مسکن از ۲۶ خرداد آغاز شده است و همه مستأجران واجد شرایط دریافت تسهیلات کمک ودیعه مسکن که در سامانه tem.mrud.ir ثبت‌نام کرده‌اند اکنون یا منتظر پاسخ استعلام خود هستند با به نظام بانکی معرفی شده‌اند.

سقف تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن در منطقه شهری تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها (شهرهای بالای یک میلیون نفر جمعیت یعنی شهرهای مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه) ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان است. همچنین، متقاضیان دریافت این تسهیلات باید متاهل یا سرپرست خانوار باشند.

متقاضیان همچنین باید دارای اجاره‌نامه رسمی یا اجاره‌نامه ثبت شده در سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات و دارای کد رهگیری باشند.

چنانچه متقاضی تا حداکثر ۲ هفته از تاریخ معرفی به شعب بانکی نسبت به تکمیل مدارک خود و ضامنان اقدام نکند، درخواست متقاضی رد می‌شود.

طبق اعلام مرکز آمار ایران در تابستان ١۴٠٠، شاخص قیمت اجاره بهای واحدهای مسکونی در مناطق شهری، به عدد ٢۴۴,١ رسید که نسبت به فصل قبل هشت درصد افزایش داشته است.

در این فصل، استان لرستان با ٢٧.۵ درصد بیشترین و استان سیستان و بلوچستان با ٢.۵ درصد کمترین نرخ تورم فصلی را در بین استان‌های کشور داشته اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا