صادرات و واردات

۱۰ کشتی برنج در راه ایران/واردکنندگان مردد شدند!

براساس مندرجات ذیل یادداشت های کتاب مقررات صادرات و واردات، هرسال جهت حمایت از محصول داخل، از ابتدای مرداد تا پایان آبان ماه، ممنوعیت فصلی واردات برنج اعمال و بعد از چهار ماه لغو می‌شود، در این فاصله ترخیص آن از گمرک ممنوع است.

شرط واردات برنج در زمان ممنوعیت فصلی

برای سال جاری نیز ممنوعیت واردات برنج از ابتدای مردادماه پیش بینی شده و در دستور کار قرار خواهد گرفت؛ هرچند که پیش از این درخواست‌هایی به ویژه از سوی انجمن وارد کنندگان برنج جهت عدم اعمال ممنوعیت واردات برای امسال وجود داشت و حتی در جلسه ستاد تنظیم بازار لغو ممنوعیت برای سال جاری مورد بررسی قرار گرفته بود.

در هر صورت طبق آنچه که اخیرا قبادی- معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت- به دستگاه های ذیربط از جمله گمرک اعلام کرد تصریح بر این موضوع داشت که ممنوعیت واردات برنج در سال جاری از ابتدای مردادماه تا پایان آبان ماه، اعمال می‌شود اما تاکید بر این بود که برای حمایت از مصرف کننده، امکان ترخیص برای محموله‌های وارداتی برنج که تا قبل از ۳۱ تیرماه به بنادر رسیده و دارای اعلامیه ورود و یا قبض انبار می باشند به شرط این‌که ثبت سفارش داشته باشند، فراهم شود.

بنابراین در زمان چهار ماهه ممنوعیت فصلی واردات برنج، آن بخشی که قبل از اعمال ممنوعیت، دارای اعلامیه ورود بوده و یا قبض انبار شده باشد، امکان ترخیص دارد.

حدود ۱۰ کشتی بارگیری شده ولی اغلب بعد از ممنوعیت می رسد

اما اعلام ارونقی-معاون فنی گمرک ایران- در این رابطه از این حکایت دارد که در حال حاضر وارد کنندگان برنج، محموله‌هایی را از کشور های مختلف از جمله هند خریداری کرده اند که حدود هشت تا ۱۰ کشتی را شامل می‌شود. این محموله‌ها در آستانه بارگیری است و یا بارگیری شده اما زمان حرکت آنها به نحوی است که تا قبل از ۳۱ تیرماه احتمالا فقط یک کشتی به بندر می‌رسد و زمان ورود مابقی کشتی ها بعد از این تاریخ یعنی در زمان اعمال ممنوعیت خواهد بود.

برنج ها باید ماه ها بماند و واردکنندگان نگرانند

طبق گفته وی، مساله اینجاست که وقتی کشتی‌ها بعد از ۳۱ تیرماه به بندر رسیده و تاریخ اعلامیه ورود و یا قبض انبار آنها بعد از این تاریخ باشد دیگر مشمول شرایط ترخیص نخواهند شد و این برنج‌ها به مدت حداقل چهار ماه در گمرک و بنادر دپو شده و امکان اظهار و ترخیص نخواهند داشت.

ارونقی گفت که در این شرایط صاحبان کالا با مشکلاتی مواجه شده و ترجیح می‌دهند که اگر قرار است کالای آنها دپو شده و ترخیص نشود فعلا از حمل و ورود کالا خودداری کرده و برنج وارد نکنند. آنهم در شرایطی که در حال حاضر موجودی برنج در بنادر به کمتر از ۴۰ هزار تن می‌رسد و به طور حتم در این فاصله بازار به ورود برنج نیاز دارد.

ممنوعیت یک ماه دیرتر شروع شود

از پیشنهادات مطرح شده از سوی این مقام مسئول در گمرک ایران، تاخیر یک ماهه در شروع ممنوعیت فصلی و آغاز آن از اول شهریور ماه است.

این جریان در حالی پیش آمده که در سال گذشته و زمان اعمال ممنوعیت واردات برنج، واردکنندگان با مشکلات بسیاری مواجه بودند از سویی محموله هایی که ماه ها در شرایط جوی بنادر و یا داخل کانتینرها مانده و رو به فساد رفته بود و با ممنوعیت واردات مواجه گردید و از سویی عدم به موقع تامین ارز از سوی بانک مرکزی که در مجموع به دپوی بیش از ۲۰۰ هزار تنی برنج انجامید.

بر این اساس اکنون واردکنندگان برنج نگران تکرار ماجراهای گذشته بوده و در حمل و ورود محموله های خریداری شده مردد مانده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا