اقتصاد

۱۰۰ هزار تن علوفه دستی برای دام عشایر تا اواسط خرداد توزیع می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، «شاهپور علائی مقدم» روز چهارشنبه در نشست خبری خود در جمع خبرنگاران افزود: با توجه به آثار زیان‌بار خشکسالی در مراتع کشور، اکنون عشایر برای حفظ دام‌های خود نیازمند علوفه دستی هستند تا بتوانند خوراک مورد نیاز دام خود را تامین کنند.

رییس سازمان امور عشایری کشور اظهار داشت: در مجموع ۷۰ هزار تن علوفه دستی، ۳۰ هزار تن جو، ۲۰ هزار تن ذرت و ۲۰ هزار تن کنجاله سویا با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

به گفته وی، از ۶۴ میلیون هکتار مراتع کشور ۳۴ میلیون هکتار در اختیار جامعه عشایری قرار دارد.

علائی‌مقدم اضافه‌کرد: طبق آمارها به دلیل خشکسالی‌ها، ظرفیت مراتع کشور برای چرای دام عشایری یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن کاهش یافته، بنابراین اکنون دست‌کم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن علوفه دامی دستی نیاز است.

اجازه واردات یک میلیون تن علوفه دامی توسط شبکه تعاونی های عشایری

رییس سازمان امور عشایری کشور تصریح کرد: با مجوز دولت شبکه تعاونی های عشایری برای تامین مایحتاج دام خود می توانند یک میلیون تن علوفه دامی با ارز نیمایی از محل ذخایر استراتژیک به کشور وارد کنند بزودی این مهم انجام می شود.

وی اضافه کرد: این میزان علوفه دامی با قیمت های مشابه تولید داخل در اختیار جامعه عشایری و سایر دامداران و دامپروران قرار می گیرد.

به گفته علائی مقدم، اکنون قیمت هر کیلوگرم جو تولید داخل در بازار حدود پنج هزارو ۵۰۰ تومان است.

۸ استان کشور دچار خشکسالی جدی هستند

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: امسال به دلیل کاهش بارندگی ها، هشت استان کشور شامل سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، بوشهر ، خوزستان و فارس با مشکل جدی خشکسالی روبرو هستند که باید برای جامعه عشایری این مناطق چاره ای اندیشیده شود در غیراینصورت زندگی عشایر با مخاطرات جدی روبرو خواهد شد.

وی اظهارداشت: طبق آمارهای جهانی کشوری که دارای میانگین بارش کمتر از ۵۰۰ میلیمتر باشد، جز کشورهای خشک به شمار می رود کشور ما نیز کمتر از ۲۵۰ میلیمتر بارش دارد که دچار خشکسالی شدید هستیم.

وی افزود: با تمهبدات دولت تدبیر و امید ۲۱۳ هزار خانوار عشایری در سال ۸۷ اکنون این جمعیت به ۲۴۶ هزار خانوار رسیده است که باید در حفظ این جمعیت برای امنیت مرزهای کشور کوشید.

علائی مقدم با بیان اینکه جامعه عشایری دارای ۲۳ هزارو ۳۰۰ راس دام معادل ۳۵ درصد جمعیت دامی کشور است اضافه کرد: با توجه به جمعیت دامی مذکور عشایر ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را تامین می کنند.

وی با اشاره به اینکه عشایر کشور وابسته به اقلیم هستند افزود: بنابراین بحث علوفه دامی به خدمات جامعه عشایری از قشلاق به ییلاق مهم است و باید به دقت رصد شود.

تخصیص اعتبار برای کوچ ماشینی عشایر بالای ۱۰۰ کیلومتر مسافت

رییس سازمان امور عشایری تصریح کرد: عشایر ۶۶ هزار کیلومتر راه برای کوچ دارند که بخشی از مسیر آنها در پروژه های عمرانی قرار گرفته است بنابراین به ناچار برای عبور وارد راه ها و جاده ها و معابر می شوند.

وی اظهارداشت: اعتبار برای کوچ ماشینی برای مسافت های بالای ۱۰۰ کیلومتر است و شامل مسافت ها زیر ۱۰۰ کیلومتر نمی شود.

علائی مقدم، میزان این اعتبار را ۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد که هنوز تخصیص نیافته است گفت: کوچ عشایر از امروز ۱۵ اردیبهشت ماه با ۳۰ تا ۳۵ روز تاخیر انجام می شود.

جامعه عشایری کمترین فوتی را در کرونا دارد

رییس سازمان امور عشایری کشور افزود: با شیوع کرونا در کشور، جمعیت عشایری تنها جامعه ای است که کمترین مبتلا و فوتی را دارد به طوری که سال گذشته تنها پنج فوتی داشته است.

وی ضمن قدردانی از زحمات وزارت بهداشت در بخش خدمات رسانی به عشایر گفت: ۷۵۰ هزار عششایر توسط وزارت بهداشت خدمات بهداشتی دریافت کرده اند که در کاهش ابتلا به این بیماری موثر بوده است.

اختصاص ۳۸۰ میلیارد تومان به آب شرب عشایر

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: طی سالهای ۹۸ و ۹۹ به اذن مقام معظم رهبری از صندوق توسعه ملی برای آب شرب عشایر ۳۸۰ میلیارد تومان اختصاص یافت که ۸۰۰ پروژه به بهره برداری رسید که شاخص برخورداری عشایر برای آب عشایر را افزایش داد.

لزوم تشکیل ستاد بحران برای جامعه عشایری

علائی مقدم افزود: اکنون برای بحران پیش آمده در بحث خشکسالی ها، تشکیل ستاد بحران الزامی است که همکاری و کمک مدیریت بحران، بنیاد علوی، بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و ستاد محرومیت زدایی سپاه را می طلبد.

وی اضافه کرد: اخیرا طی تفاهمی با ستاد محرومیت زدایی سپاه ۳۵۰ میلیارد تومان در بخش تامین علوفه دامی دستی و آب بهداشتی تامین خواهد شد که می تواند کمکی برای حفظ جامعه عشایری کشور باشد.

جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر است که سالانه ۲۰۰ هزار تن گوشت قرمز و ۴۵۰ هزار تن شیر مورد نیاز کشور را تولید می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا