اهم اخبارصنعت و معدنمازندرانگردشگری

گردشگری روستایی، ظرفیتی نوظهور در مازندران

بوم‌گردی و گردشگری روستایی، ظرفیتی جدید و نوظهور برای گردشگران و مسافران در مازندران است و امسال هم روزانه شاهد حضور مسافران و گردشگران مختلف در مناطق روستایی و کوهستانی این استان هستیم.

به گزارش تولیدآنلاین به نقل از  ایرنا، استان مازندران به دلیل دارا بودن شرایط مناسب طبیعی و گردشگری و قرار گرفتن روستاها در دل طبیعت بکر، ظرفیتی مناسب برای اجرای بوم گردی در کشور است که در سال های اخیر این گردشگری با سرعت در حال رونق است.
استان مازندران سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت دارد و حدود ۴۵ درصد این جمعیت در بیش از سه هزار روستا در این استان زندگی می کنند.
اقامتگاه های بوم گردی که در سال های اخیر در کشور و به خصوص استان های شمالی و مازندران رونق گرفته است؛ شامل خانه های روستایی در دل طبیعت است که گردشگران می توانند فارغ از دغدغه های زندگی شهری و صنعتی، زندگی آرام در کنار جامعه محلی زندگی روستایی را تجربه و به استراحت در دامان طبیعت بپردازند.
در کنار تجربه زندگی روستایی و حفظ آرامش به عنوان اهداف مهم مسافران برای سفر به روستاها، آشتی با طبیعت، حفظ محیط زیست، حفظ زندگی روستایی و همچنین رونق اقتصادی و توسعه درآمد ، از جمله اهداف مهم توسعه بوم‌گردی در روستاها است.
فراهم کردن بسترهای لازم برای رفاه حال مسافران، ایجاد فضایی آرام و به دور از دغدغه های شهری یکی از خواسته های مهم مسافران امروز است که تلاش دارند تا مکانی آرام را برای خود و خانواده در نظر گرفته و تعطیلاتی پر از آرامش برای خود رقم بزنند و روستاهای مازندران با توجه به دارا بودن این ظرفیت مهم، می توانند ظرفیتی مناسب برای توسعه گردشگری و افزایش آرامش برای مسافران و همچنین توسعه درآمد برای روستاییان باشند.
در واقع با اجرای گردشگری روستایی و بوم گردی، گردشگران و مسافران از فضای آرام برای تفریح و استراحت برخوردار شده و در کنار آن می‌توانند از طبیعت بکر، غذاهای محلی، فرهنگ و آداب و رسوم و سنت های مازندران بازدید کنند و علاوه بر آن بازدید از اماکن تفریحی، با استفاده از غذاهای محلی و سوغات های صنایع دستی، بسترهای لازم برای درآمدزایی روستاییان فراهم می شود.

* بیش از ۲ میلیون شب اقامت مسافر در روستاهای مازندران
با گذر از هفته اول سفرهای نوروزی و قرارگرفتن در هفته دوم سفرها و رونق گرفتن سفرهای نوروز در دور دوم سفرها و تعطیلات پایان نوروز ۹۷، این روزها مناطق روستایی مازندران شاهد حضور گردشگران از استان‌های مختلف ایران است.
براساس آنچه سرپرست اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران اعلام کرده است؛ از آغاز تعطیلات نوروزی تاکنون، بیش از ۲ میلیون شب اقامت مسافر در روستاهای مازندران ثبت شد.
بهروز کشاورز در گفت و گویی با خبرنگار ایرنا، شمار اقامت مسافران در نوروز ۹۷ در مازندران را تاکنون، بیش از هشت میلیون شب اقامت مسافر در اقامتگاههای رسمی و غیررسمی عنوان کرد.

* میزبانی ۷۰ واحد بوم گردی در مازندران از مسافران و گردشگران نوروزی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران هم گفت: در تعطیلات نوروزی امسال، ۷۰ واحد بوم گردی با ظرفیت حدود سه هزار نفر شب اقامت میزبان مهمانان نوروزی مازندران است و نظارت بر واحد های بوم گردی به دلیل موقعیت جغرافیایی این مناطق از حساسیت بیشتری برخوردار است و از این واحد ها به صورت مستمر بازرسی خواهد شد.
مهران حسنی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : قیمت اسکان در اقامتگاه های بوم گردی بر اساس مصوباتی است که به آنها ابلاغ می شود و هر نرخی خارج از مصوبات غیر قانونی ، تخلف محسوب می شود و مردم حتما در صورت مشاهده تخلف را گزارش کنند.
به گفته کارشناسان استان مازندران در شمال کشور به دلیل دست نخوردن ساختار برخی از روستاها، مستعد توسعه و رونق بیشتر بوم گردی است که باید با استفاده از ظرفیت باقی مانده از روستاهای هدف گردشگری با ساختار روستایی، برای جذب گردشگر تلاش شود.
اکنون تعداد روستاهای هدف گردشگری استان بیش از ۵۰ روستا عنوان شده است اما نیاز است تا بافت سنتی و طبیعی این روستاها حفظ و روستاهای بیشتری را نیز در این راستا اماده سازی کرد.
البته در برخی موارد، ساخت و ساز با مصالح جدید به شیوه مناطق شهری باعث شده تا روستاهای هدف گردشگری از اصالت سنتی بودن دور بمانند که در این بخش هم باید نظارت بیشتری انجام شود.

* توجه به بوم گردی گامی برای توسعه روستاها
یکی از روستاییان روستای فریمک نکا از روستاهای بوم گردی و هدف گردشگری بخش هزارجریب نکا به خبرنگار ایرنا گفت: توجه به بوم گردی گامی برای توسعه روستاها است که علاوه بر شناساندن روستا می توانیم در توسعه اقتصادی روستاها با فروش محصولات بومی و محلی اثرگذار باشیم.
محمد محمدی افزود: خوشبختانه با همکاری انجام شده اکنون شاهد رونق چشمگیر گردشگری در روستاها هستیم و روستای فریمک نکا هم به عنوان یکی از روستاهای هدف گردشگری بوم گردی از توسعه مناسبی برخوردار شده است.
وی گفت: سعی شده با ایجاد وحدت و یکپارچگی، نظم و انضباط در روستاها رعایت و فضایی مناسب برای گردشگران با امکانات رفاهی، تفریحی و اسکان برای آنان فراهم شود.

* بوم گردی در روستای زروم نکا
روستایی معروف به روستایی بر زر نشسته در ۶۸ کیلومتری شهر نکا در شرق مازندران در دل طبیعت بکر و در کنار چشمه سارهای روان با زندگی اصیل روستایی و حفظ بافت سنتی و به دلیل معماری بومی مازندران، در تمام فصول سال میزبان گردشگران و مسافران است.
روستای زروم با قرار گرفتن در دل جنگل های سرسبز شمال، یکی از مکان های تفریحی و گردشگری مهم شهرستان نکا در شرق مازندران محسوب می شود که می توان روزهایی آرام را به دور از هیاهو و چالش های شهری در این روستا تجربه کرد.
با گذشت ساعات اولیه روز و نمایان شدن آفتاب، زروم به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه پرآب و پل هایی که برای تردد افراد در نظر گرفته شده و خانه های رنگارنگ و چوبی، چهره متفاوتی پیدا می‌کند و آرامش حاکم بر این روستا مسافران را در خود نگه می دارد.
* روستای جنت رودبار
روستای جنت رودبار با ۱۲۰ خانوار و ۳۵۱ نفر جمعیت از توابع بخش مرکزی رامسر در غرب مازندران و دارای ۴۰ اقامتگاه بوم گردی یکی از مناطق ییلاقی این شهرستان به شمار می رود که از سمت شمال به جنگل دالخانی، بخش جلگه ای و دهستان سخت سر و از سمت شرقی به دهستان گلیجان و دوهزار، از سمت جنوب به اشکور رامسر و از سوی غرب به مناطق جنگلی و مراتع دهستان جواهرده محدود می شود.
* روستای چهار هزار ساله کندولوس
کندولوس این روستای چهار هزار ساله در غرب مازندران، از جمله روستاهای هدف گردشگری از دوران گذشته تاکنون است و سالانه در تمام فصول سال، میزبان مسافران است.
این روستا با جمعیت بیش از یک هزار نفر و ۲۵ اقامتگاه بوم گردی فعالیت های زراعی ، دامداری و باغداری برخوردار است و تولید صنایع دستی از قبیل جوراب و نمد نیز از آثار هنرمندان آنها است.

* روستای آسیابسر بهشهر
روستای آسیابسر در ۱۵ کیلومتری نکا به بهشهر در بخش مرکزی شهرستان بهشهر واقع است و با یکهزارو ۷۵۰ نفر جمعیت دارای ۲۰ اقامتگاه بوم گردی است.
روستای ۲ هزار ساله آسیابسر آب و هوای معتدل خزری دارد و به سبب نزدیکی با دریای خزر ، دیوار کوهستانی البرز و کمی فاصله بین کوه و دریا ، دمایی معتدل و رطوبتی دارد و به دلیل قرار گرفتن در کنار رودخانه مکان مناسبی برای ساختن آسیابهای آبی بوده و ۱۸ آسیاب آبی در مسیر رودخانه احداث شد.
طبیعت بکر مازندران، وجود دریا و جنگل، فراهم بودن زمینه های مختلف طبیعت گردی و مهمان نوازی مازندرانی ها در کنار فعالیت روستائیان این دیار و اماده سازی زمین ها و اراضی کشاورزی برای نشای شالی و مزارع کلزای این دیار سوژه های نابی است که می تواند مسافران و گردشگران را از مناطق مختلف کشور به مازندران بکشاند.
وجود امنیت بالا در استان مازندران، آشنایی با آداب و رسوم بومی و محلی، آشنایی با اماکن تاریخی و مذهبی و گشت و گذار در تاریخ از دیگر جاذبه های این سرزمین کهن است که با توجه به فراهم بودن اقامت ارزان در خانه های مسافر و روستایی موجب شده است که در نوروز امسال هم روستاهای مازندران، به مقصد نخست گردشگران تبدیل شود.
نوروز امسال ۸۵۰ هزار تخت اقامتی برای مسافران در استان فراهم شده که افزایش هفت درصدی نسبت به پارسال داشته است. آمادگی همچنین ۱۶ موزه و سایت موزه مازندران جهت بازدید مسافران، تهیه اقلام فرهنگی و استقبال از مسافران نوروزی در ورودی شهرها، فعالیت شبانه روزی ۸۷ پایگاه ثابت ، سیار و ایمنی و سلامت هلال احمر و همچنین ۸۴ پایگاه اورژانس و ۱۳۴ اکیپ امداد خودرو در ۲۴ پایگاه و ۳۷ داروخانه در طول تعطیلات نوروزی، آماده سازی ۷۰ واحد بوم گردی با ظرفیت حدود سه هزار نفر شب اقامت مسافران از جمله این اقدامات برای میزبانی از مسافران است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا