اقتصادبازارکشاورزی و صنایع غذایی

گرانی نهاده‌های دامی و افزایش بی‌رویه قیمت شیر خام

چندی پیش قیمت انواع لبنیات و شیر خام رسماً افزایش یافت و انجمن صنایع لبنی نرخ‌های جدید این محصولات را که افزایش چشمگیری هم داشت به کارخانه‌های زیر مجموعه خود اعلام کرد.
 به گزارش تولید آنلاین، در این نامه به مصوبه اخیر کارگروه تنظیم بازار درباره حداکثر نرخ ۱۵۷۰ تومانی شیرخام دامداران نیز اشاره شده که در مقایسه با نرخ پیشین، این محصول حدود ۹ درصد افزایش نرخ یافت، این درحالی است که قیمت برخی محصولات صنایع لبنی بیش از ۱۷ و ۳۲ درصد افزایش داشت که این به معنای نبود تناسب میان افزایش قیمت شیر خام با محصولات لبنی.در ماه‌های اخیر در پی بروز نوسانات نرخ ارز، قیمت بسیاری از مواد اولیه رشد صعودی داشته که خود علتی شده تا قیمت نهاده‌های دامی و مواد خوراکی و حتی قیمت شیر خام و متعاقب آن محصولات لبنیات افزایش داشته باشد اما افزایشی بدون نظارت.

قیمت انواع محصولات لبنی به ویژه شیرخام با وجود نرخ مصوب طی روزهای گذشته در استان چهار محال ئ بختیاری هم افزایش ۵۰ درصدی داشته است.

قیمت شیر خام در این استان در ماه پیش به یک‌باره  از ۱۷۰۰ به ۲۵۰۰ تومان افزایش یافت.

مدیر تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری هم در خصوص این افزایش قیمت شیر خام اظهار کرد که افزایش ثانیه‌ای قیمت نهاده‌های دامی به نوسانات و افزایش قیمت شیر خام منجر شده است.

«جان‌محمد الله‌یاری» هم‌چنین افزود که تولید شیر وابسته به ذرت، جو، سویا، ریز مغذی، داروها، مکمل‌ها، هزینه‌های کارگر و آب و برق است، با افزایش آن‌ها دامدار ناگزیر است قیمت شیر را افزایش دهد در غیر این صورت باید دام خود را کشتار کرده و یا کار خود را تعطیل کند.

کنترل قیمت محصولات لبنی با کنترل بهای نهاده‌های دامی

وی با بیان این‌که اگر بهای نهاده‌های دامی کنترل شود دولت می‌تواند برای شیر قیمت مصوب تعیین کند، ادامه داد که اگرچه  برنامه دولت کنترل بازار و کالاهای اساسی است.

الله‌یاری خاطرنشان کرد که هم‌اکنون اتحادیه‌های تعاون روستایی به‌صورت توافقی شیر را از دامدار می‌خرند اما زمانی که این اتحادیه‌ها شیر خام را با نرخ پایین‌تر از دامدار خریداری می‌کنند، وی ناگزیز است شیر خام را با قیمت بیشتر به بازار عرضه کند.

وی تصریح کرد که در گذشته قیمت نهاده‌های دامی ثابت بود و شیر توسط اتحادیه‌ها و کارخانجات از دامدار به‌صورت توافقی خریداری می‌شد اما هم‌اکنون با توجه به افزایش بهای نهاده‌های دامی و متعاقب آن افزایش قیمت شیر، خرید توافقی شیر برای دامدار توجیه اقتصادی ندارد و در این صورت دامدار ناگزیر است شیر را به قیمت دلخواه خود به بازار عرضه کند.

مدیر تعاون روستایی چهارمحال و بختیاری در ادامه گفت که در عین‌حال پیگیر برگزاری جلسات با صنعت معدن و تجارت استان برای کنترل نرخ نهاده‌های دامی وارداتی هستیم.

بی‌تردید افزایش قیمت شیرخام گرانی دیگر محصولات لبنی چون شیر و لبنیات، را هم در پی دارد اما این افزایش تا چه حد منطقی و معقول است و آیا نظارتی بر این افزایش بی‌رویه این قیمت‌ها وجود دارد تا این محصولات از سبد خانوار ایرانی حذف نشود.

کارشناسان معتقدند دسترسی مردم به محصولات غذایی سودمند از حیث توانمندی برای خرید، مبحث مهمی است که باید مدنظر سیاستگذاران قرار بگیرد.

بازار امروز لبنیات نشان می‌دهد که همه محصولات لبنی در اکثر برندهای مطرح با افزایش قیمت حدود ۲۰ تا ۳۰ درصدی مواجه شده‌اند که این افزایش از حدود یک ماه پیش به‌تدریج در بازار هم اعمال شده است.

به‌عنوان مثال در ۲۰ روز گذشته قیمت یک عدد بطری شیر یک لیتری از ۲۸۰۰ به ۳۵۰۰ تومان رسیده است.

دیگر محصولات لبنی هم از این افزایش قیمت بی‌نصیب نمانده‌اند، به‌طوری‌که قیمت هر بسته ماست ۹۰۰ گرمی از ۳۴۰۰ به ۴۵۰۰ تومان رسیده است و هر عدد پنیر ۴۰۰ گرمی پرچرب نیز از ۶۳۰۰ به ۷۹۰۰ تومان افزایش یافته است.

بدون شک نظارت بهتر و دقیق‌تر مسئولان بر عرضه و توزیع و قیمت نهاده‌های دامی می‌تواند مانعی برای افزایش بی‌رویه شیر خام و در نهایت محصولات لبنی در کشور باشد تا هم دامدار متضرر نشود و هم خانوارهای ایرانی از این محصول ارزشمند بی‌نصیب نماند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا