اقتصادکشاورزی و صنایع غذایی

گرانی برنج خارجی به کمبود ربطی ندارد/نرخ جهانی افزایش یافت

در بازار نوروز امسال برنج به ویژه برنج خارجی جزو محصولاتی بود که با افزایش قیمت روبرو شد که به گفته معاون وزیر جهاد کشاورزی بالا رفتن قیمت این محصول ارتباطی به محدودیت در واردات یا کمبود آن در بازار ندارد و نرخ جهانی آن افزایش یافته است.

علی اکبر مهرفرد اظهار کرد: بازار برنج در ایام نوروز برای محصول داخلی مناسب بود و فقط با اندکی افزایش قیمت در زمینه برنج خارجی مواجه بودیم که عمده علت آن افزایش نرخ ارز و افزایش نرخ جهانی برنج خارجی بوده است که در این راستا شرکت بازرگانی دولتی اقدام به عرضه دولتی این محصول کرد که این اقدام از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای و برخی تعاونی‌ها در حال انجام است.

وی افزود: به نظر می‌رسد در زمینه محصولات اساسی مانند برنج، غلات، دانه‌های روغنی و … بازار مناسب و متعادلی در ایام نوروز داشته باشیم اما برای باقیمانده روزهای فروردین در نیمه دوم برنامه ریزی‌هایی صورت گرفته است به گونه‌ای که با توجه به افزایش قیمت نسبی در برخی غلات و دانه‌های روغنی باید تدابیری اندیشیده شود تا بازار آن را کنترل کنیم.

معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی معتقدند اعمال محدودیت در واردات برنج عامل افزایش قیمت این محصول در بازار داخلی بوده است اینگونه توضیح داد که ما سالانه در کشور به حدود سه میلیون تن برنج نیاز داریم که سال گذشته دو میلیون و ۲۰۰ هزار تن تولید داخلی برنج داشته‌ایم و میزان واردات به بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن رسید که مجموع آنها ۵۰۰ هزار تن بیش از نیاز بازار بود. بنابراین هیچ کمبودی در این زمینه وجود ندارد.

مهرفرد گفت: ممکن است در توزیع برنج وارداتی مشکلی وجود داشته باشد که البته افزایش نرخ‌های جهانی و نرخ ارز نیز بی تاثیر نبوده است اما نمی‌توان پذیرفت که کمبودی در بازار برنج وجود دارد بنابراین جای هیچ گونه نگرانی در این زمینه نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا