اخباربرگزیدهاهم اخبارتشکلهاصنعت و معدنلوازم خانگینمایشگاه ها

کیفیت لوازم خانگی در گرو بازار رقابتی

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، مهندس عباس هاشمی در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار ضمن خیرمقدم و تبریک روز خبرنگار اظهار کرد: انجمن لوازم خانگی به عنوان تنها تشکل ملی صنعت لوازم خانگی عضو اتاق ایران طبق ماده ۵ قانون اتاق بازرگانی تاسیس شده است و سهم بالایی را در بازار لوازم خانگی کشور دارد.

وی با اشاره به آمارهای فعالیتی انجمن در سالهای اخیر عنوان کرد: انجمن صنایع لوازم خانگی در انتهای سال حدود ۲۴۰ عضو شامل ۱۹۹ محصول ساز و ۴۱ قطعه ساز داشته است که با رشد ۱۲ درصدی در سال ۱۴۰۰ به ۲۵۲ عضو با ترکیب ۲۰۸ محصول ساز و ۴۴ قطعه ساز رسیده است.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به راه اندازی دپارتمان قطعه سازان در سال ۹۹ گفت: دپارتمان قطعه سازان با هدف ارتقا جایگاه قطعه سازان و ایجاد پلتفرمی برای بهمرسانی محصول سازان و قطعه سازان راه اندازی شد, چراکه بدون توسعه صنعت قطعه سازی توسعه پایدار قابل حصول نیست.

به گفته هاشمی، این انجمن با ۹ کمیسیون تخصصی صنعت، صادرات، کولرسازان، آموزش، رسانه،  استاندارد، خدمات پس از فروش، کالاهای سفید و دپارتمان قطعه سازان فعالیت خود را ادامه می دهد و به زودی کمیسیون صوتی و تصویری نیز به این مجموعه اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به فعالیت های شاخص روابط عمومی در ۲ سال اخیر نیز اظهار کرد: بیش از ۲۰۶ مورد انتشار اخبار از سوی انجمن صورت گرفته است که در مقایسه با سال گذشته ۳۶۷ درصد رشد را نشان می دهد.

برگزاری نمایشگاه لوازم خانگی در ۲۹ آذر تا ۲ دی ماه

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با بیان اینکه این انجمن ۲۱ سال است که نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی را با گرید A برگزار می کند، افزود: سال گذشته در تمام گروه های لوزام خانگی ۱۸ سالن را تحت پوشش قرار دادیم که  ۴۱۸ واحد صنعتی در آن مشارکت داشتند که در میان آنها ۴۱۱ تا شرکت ایرانی و ۷ شرکت خارجی حضور داشتند.

وی اعلام کرد: مجوز برگزاری نمایشگاه امسال برای تاریخ  ۲۹ آذر تا ۲ دی ماه ۱۴۰۱ دریافت شده و انجمن تمام سالن ها را تحت پوشش قرار خواهد داد.

هاشمی همچنین به تدوین برنامه جامعه و سند راهبردی ۳ ساله انجمن اشاره کرد و گفت: این سند راهبردی با هدف ترسیم خط و مشی هدفمند و رویکرد جامع نگر انجمن جهت تحقق وظایف متصوره طبق موارد مندرج در اساس نامه انجمن تدوین شده است.

وی در پاسخ به اینکه چرا با توجه به پربودن انبارها هنوز تولید صورت میگیرد نیز گفت: تولیدکننده نمی تاوند کار را متوقف کند و از طرف دیگر باید به صورتی اجناس خود را از انبار خارج کنند از این رو به فروش اقساطی روی آورده اند و گاهی با یود کم و با ضرر نیز محصول خود را عرضه می کنند؛ اما با توجهب ه حضور نیروی انسانی متخصص و تعداد زیاد کارگران و کارمندان نمی توانند تولید خود را متوقف کنند.

تبعات قیمت گذاری دستوری

هاشمی در مورد قیمت گذاری دستوری و تبعات آن نیز اظهار کرد: زمانی که عرضه نسبت به تقاضا کاهش پیدا می کند و هم زمان قیمت ها به صورت کاذب روند افزایشی به خود میگیرد، سو استفاده هایی انجام می شود. در شرایط کنونی تولید در کشور با توجه به معیشت مردم در اولویت پایین تری نسبت به خوراک و پوشاک قرار گرفته است از این رو اکثر تولیدکنندگان به فروش مدت دار رو آورده اند.

وی ادامه داد: زمانی که توجهی به افزایش قیمت نهاده های تولید نشود و دولت و حاکمیت نیز برای ثبات قیمت ها تلاش کنند، صنعت برای پیشروی خود راه های جدیدی پیدا می کند؛ چراکه صنعت ایستایی ندارد. از این روی برای مقابله با مشکلات تولیدکننده سرعت تولید خود را کاهش می دهد و زمانی که کالا در بازار با کمبود مواجه شود و  پاسخگوی تقاضا نباشد به مرور زمان افزایش قیمت ایجاد خواهد شد و قاچاق رونق خواهد یافت.

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با تاکید بر اینکه نباید با روش آزمون و خطا دامن زد، گفت: اخیرا با توجه به تکلیف افزایش ۱۰ درصدی در مقابل افزایش بیش از این میزان نهاده های تولید برخی از تولیدکنندگان به سمت قطعات ارزان قیمت حرکن کرده اند که فاجعه ای بزرگ را رقم خواهد زد. همچنین هدفگذاری صادرات در این صنعت از سوی دولت در نظر گرفته شده است که باید توجه کرد با کاهش کیفیت تولید، محصولات جایی در بازارهای صادرایت نخواهند داشت ددر حالی کهب اید به تولیدکننده اجازه خلاقیت داده شود.

به گفته هاشمی، صادرات یک شبه نتیجه نمی دهد و به هدف مورد نظر نمی رسد، صادرات نیازمند فضای رقابتی سالم و کیفیت مناسب محصول است. با چنین شرایطی شاید بتوان به صورت مقطعی و بنا به شرایط خاص به بازار برخی کشورها ورد کرد؛ اما ما به دنبال توسعه پایدار در این زمینه هستیم.

خواستار افزایش قیمت لوازم خانگی نیستیم

سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران با اشاره به اینکه در هر کدام از محصولات لوازم خانگی بین ۲۰ تا ۲۵ تولیدکننده وجود دارد، گفت: با توجه به پر بودن انبارها از محصول و تولیدکنندگان متعدد در صورتی که تولیدکنندگان اجازه افزایش قیمت ۴۰ درصدی نیز داشته باشند، چنینی رویکردی را در دستورکار خود ندارند.

مهندس محمود  قهاری در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار ضمن خیرمقدم و تبریک این روز اظهار کرد: هدف ما در انجمن این است که تمام تولیدکنندگان با یک صدای مشترک و کاملا منسجم گام بردارند و با توجه به اینکه لوازم خانگی دومین صنعت بزرگ کشور است باید جایگاه خود را به درستی پیدا کند.

وی درخصوص قیمت گذاری دستوری اعلام کرد که از سال گذشته این موضوع مطرح بود و جلساتی را با وزارت صمت برگزار کردیم. با توجه به افزایش قیمت نهاده های تولید همراه با افزایش نرخ ارز و تغییر نرخ ارز تعرفه های گمرکی به ارز نیمایی و همچنین ۲ بار افزایش قیمت حمل و نقل داخلی و بین المللی شرایط مساعدی را برای تولید رقم نزده اند.

سخنگوی انجمن صنایع لوازم خانگی ایران ادامه داد: با اعلام تمام موارد فوق به مسئولین و تصمیم گیران در نهایت پس از گذشت ۶ ماه وزارت صمت اجازه افزایش قیمت ۱۰ درصدی را برای لوازم خانگی و ۱۵ درصدی بر ای تلویزیون با روندی غیرکارشناسی صادر کرد در حالی که با توجه به تغییر قیمت ها پیشنهاد افزایش ۳۵ درصدی داده شده بود.

وی تاکید کرد: در صورتیکه اجازه افزایش قیمت ۴۰ درصدی نیز وجود داشت تولیدکنندگان با توجه به فضای رقابتی موجود و  اقتصاد بازار چنین رویکردی نخواهند داشت. هم اکنون انبارهای محصول سازان از محصول پر است و برای فروش آنها در جایگاه رقابتی قرار دارند و این رقابت اجازه افزایش قیمت بیش از حد را نمی دهد.

قهاری درباره پیش فروش محصولات لوازم خانگی نیز گفت: شاید یک برند اقدام به چنین کاریی در مورد یک محصول خود کرده باشد که ما خواستار این هستیم که نام برند مورد نظر ذکر شود تا این موضوع به تولیدکنندگان دیگر تسری پیدا نکند.

وی درباره شرایط صادرات محصولات نیز عنوان کرد: در تمام دنیا صادرات به پشتوانه دولت ها صورت می گیرد و ما نیز نیازمند پیمان های تجاری با کشورها و حمایت دولت هستیم تا صادراتی پایدار داشته باشیم. در چنین شرایطی می توان سیاست های مشخصی برای صادرات کشور داشت در حالی که ما فاصله زیادی با این شرایط داریم و با توجه شرایط کنونی این تولیدکنندگان ما هستند که به تنهایی در کشورهای مقصد به دنبال خریدار هستند و این روند مناسبی نیست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا