اقتصاد

کنترل قیمت گوشت قرمز با ایجاد ارتباط پایدار شبکه تولید و توزیع

به گزارش روز یکشنبه از وزارت صنعت، معدن و تجارت، لزوم تنظیم و کنترل بازار گوشت قرمز به عنوان بخش مهمی از سفره جامعه، یکی از اولویت‌های وزارت صنعت است.

شب گذشته جلسه‌ای برای تنظیم بازار گوشت قرمز شب عید، با حضور مسوولان وزارت صنعت و نمایندگان مختلف شبکه تولید، توزیع و عرضه برگزار شد.
براساس گزارش های ارائه شده در این جلسه از سوی نماینده تولیدکنندگان دام سنگین اعلام شد: میزان تولید گوشت قرمز در کشور در شرایط مطلوبی قرار دارد و مشکل و محدودیتی از نظر تامین نیاز بازار وجود ندارد.
براساس این گزارش، برنامه‌ریزی برای اتصال و ایجاد ارتباط پایدار بین حلقه‌های مختلف زنجیره گوشت از ابتدای زنجیره در دامداری تا انتهای زنجیره و واحدهای عرضه، جهت کنترل و کاهش قیمت و تنظیم بازار در دستور کار گرفت.
همچنین با توجه به گزارش بخش‌های مختلف زنجیره تامین و توزیع گوشت و با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی جامعه، ضمن تاکید بر حفظ حقوق مصرف‌کننده، تصمیم های لازم در چارچوب تدوین یک الگوی پایدار برای تنظیم بازار گوشت، مطرح شد تا علاوه بر تامین نیاز بازار و حفظ حقوق مصرف‌کننده، با حمایت از دامدار، در رشد و توسعه تولید نیز تاثیر مثبت داشته باشد.
مقرر شد دراین جلسه که دامداران، تولیدات خود را در اختیار شرکت تعاونی صنعت گوشت کشور قرار داده و پس از کشتار، در مراکزی که مشخص شده،گوشت به واحدهای عرضه و اصناف تحویل داده شود.
این طرح با حذف دلالان و واسطه‌ها، موجب کاهش قیمت تمام‌شده برای مصرف‌کننده خواهد شد و با افزایش مصرف ناشی از این تعدیل قیمت، پیش‌بینی می‌شود موجب حمایت از تولیدکننده خواهد شد.
آمارهای رسمی گویای آن است که سالیانه ۲۰۰ هزارتن گوشت قرمز کشور توسط عشایر تولید و به بازار عرضه می شود.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی پیش از این گفته بود: میزان تولید گوشت قرمز تا پایان سال ۹۹ به رقم ٨٨٠ هزار تن می‌رسد، در حالی که سال ۹۲ میزان تولید گوشت قرمز ٧۵۵ هزارتن بود.سرانه مصرف گوشت قرمز ۱۲.۵ کیلوگرم اعلام شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا