لوازم خانگی

کمبود قطعه نداریم/ تسهیلات ارزان قیمت، راه خروج از رکود

در روزهای اخیر اخباری از کمیاب شدن برخی قطعات لوازم خانگی و واردات قطعه با چمدان منتشر شد که انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی این موضوع را رد کرد.

در این رابطه حمیدرضا غزنوی در گفت‌وگو ، اظهار کرد: عموما واردات قطعات تولید لوازم خانگی با چمدان مربوط به واحدهای زیر پله‌ای است و آنها با کمبود قطعه مواجه می‌شوند.

به گفته وی مشکلات مربوط به تحریم و تامین ارز همچنان وجود دارد، اما مقیاس شرکت‌های بزرگ و پیشران اقتصاد در صنعت لوازم خانگی به قدری بزرگ است که جابجایی قطعه با چمدان برای آن‌ها خنده دار است.

به گفته سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، شرکت‌های پیشران اقتصادی علیرغم تحریم، بیماری کرونا و شرایط سخت واردات قطعات و مواد اولیه به لحاظ داخلی و بین المللی، کار خود را انجام می‌دهند، اما هزینه آن بیشتر است. چرا کارآفرینان بزرگ صنعت لوازم خانگی یاد گرفته‌اند چگونه تحریم را بی‌اثر کنند و دور بزنند، اما شاید برخی شرکت‌های سطح پایین با تولید کم و شرکت‌های زیر پله‌ای برای تامین قطعه با مشکل مواجه باشند.

وی با اشاره به فعالیت شرکت‌هایی که پرسنل آنها از ۱۰ هزار نفر گذشته، اظهار کرد: بعضی از این شرکت‌ها روزانه ۳۰۰۰ ماشین لباسشویی یا یخچال ساید بای ساید تولید می‌کنند. صنعت لوازم خانگی تغییر کرده، به طوری که سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ حدود ۷۸ درصد افزایش تولید و در سه ماه اول امسال نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش تولید صورت گرفته است.

غزنوی با بیان این‌که صرفه مقیاس بنگاه و صرفه مقیاس صنعت در صنعت لوازم خانگی اهمیت دارد، تصریح کرد: صنعت باید بتواند در عرصه جهانی وارد رقابت شود و در مقیاس بهینه قرار گیرد. برای مثال در صنعت یخچال ممکن است نیاز کشور حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه باشد که صنعت باید نیاز بازار را برطرف کند. مقیاس همین رقم یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. اگر سه پیشران اقتصادی داشته باشیم که هر کدام بتوانند ۵۰۰ دستگاه تولید کنند به معنی صرفه مقیاس در سطح بنگاه است. اگر میزان تولید بنگاه پایین‌تر از این رقم باشد، مقیاس رعایت نشده است. بنابراین هر گونه سرمایه‌گذاری باید بر اساس مقیاس صورت گیرد.

به گفته وی در شرایط امروز بازار، صنعت لوازم خانگی تقریباً در حال نزدیک شدن به مقیاس است. یعنی یک کارخانه با سه شیفت کاری می‌تواند کاری کند که هزینه آن کمتر شود، چراکه اگر قرار باشد همان هزینه ثابت انجام شود، اما یک شیفت فعال باشد اتلاف منابع شده است. به عبارت دقیق‌تر در حال حاضر صنعت لوازم خانگی شرایطی دارد که با هزینه ثابت سه شیفت فعالیت می‌کند که نشان دهنده نزدیکی به مقیاس است.

غزنوی با بیان اینکه باید به مقیاس اقتصادی برسیم تا در نتیجه آن در بخش تحقیق و توسعه، بازاریابی و رضایتمندی مشتری هزینه کنیم، تصریح کرد: برای رسیدن به این نقطه باید به مقیاس اقتصادی برسیم و موارد یاد شده در یک چرخه عمل می‌کنند. اگر مقیاس بالا باشد هزینه سربار به تعداد تقسیم و منجر به پایین آمدن قیمت و رضایتمندی مشتری می‌شود.

وی همچنین با اشاره به رکود حاکم بر بازار، اظهار کرد: به هر حال با توجه به ازدواج‌ها و موارد دیگر، مصرف وجود دارد. بخشی از رکود هم به دلیل شرایط سیاسی تا زمان استقرار دولت جدید بود که با مشخص شدن وزرا تمام می‌شود.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی معتقد است به دلیل گرانی کالاها، دولت باید برای تحریک تقاضای مولد، تسهیلات ارزان قیمت در اختیار مردم قرار دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا