حمل و نقلخودروصنعت و معدن

کلانتری:مافیای تولید خودروهای غیر استاندارد در ایران قدرتمند است

به گزارش تولید آنلاین به نقل از ایرنا عیسی کلانتری روز شنبه در همایش ملی سرطان در وزارت بهداشت افزود: محیط زیست ایران مریض است و امسال بدترین سال را از نظر آلودگی هوا در ۵۰ سال گذشته تجربه می کنیم به خصوص اینکه متوسط بارندگی در کشور در ۱۲۸ روز از فصل آبی ۶۰ درصد کمتر از متوسط ۵۰ سال گذشته است. مسئله ای که حتما بر محیط زیست و سلامت انسان، حیوان و گیاه تاثیر دارد.
وی گفت: در این شرایط تالاب ها خشک می شوند و ریزگردها افزایش می یابند، غبارهای نمکی دریاچه ارومیه در چند سال اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است و اثرات مخربی بر گیاهان، حیوانات و زندگی انسان گذاشته است و در این شرایط در تبریز و ارومیه زنبورهای عسل راه خود را گم می کنند.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: با ادامه این شرایط، کشاورزی در بسیاری از مناطق کشور تعطیل می شود و فلزات سنگینی که همراه با غبارهای نمکی منتقل می شوند در برخی مناطق کشور به خصوص در جنوب کشور اثرات شیمیایی و فیزیکی جبران ناپذیری بر طبیعت خواهند داشت.
وی گفت: همزمان با تغییرات اقلیمی هنوز باور نکرده ایم که مدیریت غلط فرسایشی و سیاست های غلط بهداشتی و اقتصادی در کنار کم آبی چه هزینه های سنگینی را به کشور تحمیل کرده است.
کلانتری افزود: آلایندگی آب قدرت بالادستی رودخانه ها را کم می کند و کم آبی همزمان را ریختن فاضلاب در رودخانه ها ، اثرات بهداشتی نگران کننده ای برای سلامت مردم دارد و خسارت های بهداشتی به بار می آورد و کودهای شیمیایی که وارد خاک می شود واقعا خسارت های جبران ناپذیر به کشاورزی ایران وارد می کند.

**کودهای شیمیایی ارزان و غیر استاندارد در کشاورزی ایران
وی گفت: از سال ۱۳۷۴ قرار بود، کودهای شیمیایی بدون ازت، اوره و گوگرد در کشور مصرف شود تا ظرف ۵۴۸ ساعت در آبهای زیرزمینی حل شوند اما دو دهه است که از این کودها استفاده می شود و آثار مخرب آنها هنوز در آبهای زیرزمینی دوام دارد. هنوز این مسئله حل نشده که اکسیدهای ازت در مرازع برنج طغیان کرده است.
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: علت این مسائل این است که کودهای شیمیایی هر چه آلاینده تر باشند و میزان سرب، گوگرد و ازت، آرسنیک،کادمیوم آنها بیشتر باشد، ارزانتر هستند و در خرید کودها قیمت حرف اول را می زند نه کیفیت.
وی گفت: مسئله استفاده از سموم کشاورزی نیز خطر دیگری است که سلامت مردم را
تهدید می کند، در برخی شهرها مانند گرگان، توت فرنگی را بعد از چیدن سم می زنند و ۴۸ ساعت بعد در بازار مصرف عرضه می کنند و متاسفانه نظارت بهداشتی در تولیدات کشاورزی ضعیف است.
کلانتری گفت: وضعیت آبزیانی که از آب تغذیه می کنند نیز نگران کننده است، اگر وزارت بهداشت در این موارد هشدارهای بهداشتی را به موقع اعلام کند، دست دستگاه های دیگر برای مقابله با آلاینده های زیست محیطی بازتر می شود.
وی افزود: امروز در کشور مسئله آلودگی ها برجسته شده است، وزیر نفت می گوید نمی توانیم در کشور گازوئیل استاندارد تولید کنیم. گازوئیل استاندارد باید حداکثر ۵۰ پی پی ام گوگرد داشته باشد اما گازوئیل هایی که در ایران مصرف می شوند بین ۷۰ تا ۱۰ هزار پی پی ام گوگرد دارند در اصفهان گازوئیلی استفاده می شود که ۱۰ هزار پی پی ام گوگرد تولید می کند، آن هم در شرایطی که این همه خودروهای فرسوده و غیر استاندارد در کشور داریم.

** ۵۰ هزار کامیون فرسوده و آلاینده در کشور
وی ادامه داد: ۵۰ هزار کامیون فرسوده در تهران و کشور تردد می کنند، کامیون هایی که به جای ۳۰ لیتر صدکیلومتر ۷۰ لیتر گازوئیل مصرف می کنند. هر کامیون حداقل ۵۰ پی پی ام و به طور متوسط ۳ هزار پی پی ام گوگرد وارد هوا می کند.
کلانتری گفت: بزرگترین آلاینده هوا در فصل سرما ذرات معلق کوچکتر از ۲.۵ میکرون است که ناشی از سوخت ناقص گازوئیل است که البته در فصل گرم بنزین جایگزین گازوئیل برای آلایندگی هوا می شود.
وی افزود: مافیای خودروسازی کشور هم آن قدر توان مالی دارد که هیچ کس، هیچ دستگاهی و حتی شخص رئیس جمهوری نیز زورش به آنها نمی رسد، خودروهایی با آلایندگی بسیار بالاتر از استانداردها و با سوخت های غیر استاندارد در کشور داریم، ملت چه تقصیری دارند که هوا آلوده است.

**مافیای خودروسازی در ایران قدرت دارد
معاون رئیس جمهوری اضافه کرد: هیج کس نمی تواند جلوی تولید خودروهای غیر استاندارد را در کشور بگیرد، تا حرف می زنیم می گویند مخالف تولید داخلی و اشتغال هستید، در این شرایط نباید انتظار هوای پاک داشته باشیم. بهداشت و محیط زیست قربانی کمپانی های بزرگ تولید خودرو هستند.
وی گفت: البته اگر پشتوانه قوی وزارت بهداشت را داشته باشیم و هشدارهای لازم از سوی وزارت بهداشت ارائه شود، تا حدی می توانیم با این مافیا مبارزه کنیم، البته نمی دانم چقدر.
کلانتری افزود: درآمد خودروسازی کشور ۷۰ هزار میلیارد تومان است که ۱۵۰ برابر بودجه محیط زیست و ۳ برابر بودجه وزارت بهداشت است، آنها قدرت مالی دارند و هر یافته علمی را دستکاری و تغییر می دهند، قدرت زیادی می خواهد که بتوانیم با آنها مبارزه کنیم اما اگر مردم آگاه شوند، با فشار مردم می توان کارهایی را انجام داد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست ادامه داد: در مورد ریزگردها باید گفت که خطر آنها به مراتب کمتر از آلاینده های شیمیایی است، ریزگردهایی که منشا داخلی دارند درشت تر و سنگین تر هستند و ظرف حداکثر سه ساعت نشست می کنند اما ریزگردهایی که منشا خارجی دارند تا چند شبانه روز در هوا می مانند و به جاهای دوردست تری می روند و به علت کوچکی، خطرات بیشتری دارند.
وی گفت: دلیل اینکه مردم به ریزگردها حساس تر هستند این است که می توانند آن را با چشم ببینند در حالی که آلاینده های شیمیایی خودروها بسیار خطرناک تر هستند. امیدواریم سال آینده بر اساس قانون جدید محیط زیست که امسال مجلس مصوب کرده است بتوانیم با مافیای خودروسازی مبارزه کنیم تا روند آسیب به سلامت مردم را کند کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا