اهم اخبارکشاورزی و صنایع غذایی

کشت برخی از محصولات کشاورزی ممنوع می شود

به گزارش تولید آنلاین ، با توجه به اینکه بخش کشاورزی بیش از نود درصد منابع آبی کشور را مصرف می‌کند دولت تصمیم دارد با ساماندهی این بخش وضعیت منابع آبی را سامان بخشد. البته تا کنون نیز طرح های متعددی برای سر و سامان دادن به این حوزه ابلاغ و عملیاتی شده اما تا کنون اقدامات جدی در این زمینه صورت نگرفته است.

این در حالی است که با شکل گیری گارگروه سازگاری با کم آبی و حضور وزارت جهاد کشاورزی بر سر میز بحران آب، به نظر می رسد که این بار حل بحران به طور جدی تری مورد بحث قرار گرفته است چراکه مساله حل تنش آبی در ایران تنها به دست یکی از وزارتخانه ها امکان پذیر نیست.

در همین راستا با تشدید بحران آب لازم است تصمیمات جدی در حوزه مصرف آب محصولات کشاورزی اتخاذ شود که یکی از این تصمیمات طبق اعلام رضا اردکانیان، وزیر نیرو احتمال ممنوعیت کشت برخی از محصولات کشاورزی است.

وی معتقد است زمانی که آب وجود ندارد طبیعتا خود کشاورزان نیز متوجه می شوند، البته در دوره های گذشته نیز ترسالی و خشکسالی وجود داشت، بحث کنونی این است که در زمان خشکسالی اگر دولت دخالت نکرده و خشکی به نسبت متعارفی تقسیم نشود، عدم تعادل را باید با منابع مالی جبران کند.

اردکانیان با تاکید بر اینکه در زمان ترسالی نیز ممکن است کشت محصولی ممنوع باشد به طور مثال دولت تصمیم گرفت کشت برنج در غیر از استان های شمالی ممنوع شود، خاطرنشان کرد: این مسئله سیاستی است که یک وزارتخانه براساس شرایط اقلیمی و علمی اتخاذ کرده، کشت برنج در مناطق کم آب یا بی آب از ابتدا موضوعیتی نداشته است.

علاوه بر این طبق اعلام مسوولان وزارت جهاد کشاورزی در خصوص میزان آب بر بودن محصولات کشاورزی، انواع سبزی و صیفی‌جات جزو گیاهان و محصولات کشاورزی پرمصرف و محصولاتی مانند جو و گندم جزو محصولات کم مصرف از نظر آبی هستند که به همه آنها نیاز داریم اما سیاست‌گذاری‌ها در راستای انتقال گیاهان پرمصرف به فضاها و محیط‌های بسته و کنترل شده مانند گلخانه‌ها است.

همچنین نیشکر، سبزی و محصولات صیفی و جالیزی جزو پرمصرف‌ترین‌ها از نظر آبی هستند و در این میان برخی ارقام کلزا، جو و غیره کم‌مصرف هستند و برخی دیگر از ارقام کلزا به همراه گندم مصرف متوسطی دارد که در حال حاضر برنامه ریزی صورت گرفته مبنی بر کنترل مصرف گیاهان و محصولات کشاورزی پرمصرف از نظر آبی به دو روش است که می‌توان به انتقال آنها به محیط‌های کنترل شده گلخانه‌ای یا استفاده از روش‌های آبیاری نوین مانند میکرو است.

بحران کم آبی یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی کشور است که باید با مدیریت دقیق و برنامه ریزی جامع از تشدید این بحران و پیامدهایش جلوگیری شود که برای این مساله به نظر می‌رسد اصلی ترین راهکاراصلاح الگوی مصرف در همه بخش های کشاورزی، صنعت و شرب است اما با توجه به ازدیاد مصرف در حوزه کشاورزی لازم است که دولت نگاه سختگیرانه‌تری به این حوزه داشته باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا