دارویی، آرایشی و بهداشتیصنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذایی

کاهش ۴۰درصدی مصرف آب با جایگزینی گیاهان زینتی به‌جای چمن

به گزارش تولید آنلاین ، به نقل از جهاد کشاورزی، ‘غلامرضا تقوی’ افزود: در سال ۱۳۹۷ ساماندهی و تقویت تولید گیاهان زینتی بومی با اولویت گل نرگس در دستور کار این معاونت قرار گرفته است که فعال سازی ظرفیت های بازارهای صادراتی از دیگر اهداف برنامه ساماندهی و تقویت تولید گیاهان زینتی است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر گل نرگس به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود و در صورت بازاریابی مناسب این ظرفیت وجود دارد که به کشورهای اروپایی نیز این محصول را به صورت شاخه بریده صادر کنیم.

وی فعال سازی صنایع جانبی و تبدیلی برای تولید خوشبو کننده ها را از دیگر مزیت های توسعه تولید گل نرگس دانست و تصریح کرد: ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهان زینتی بومی و ژرم پلاس ها از ظرفیت های خوبی برخوردار است به طوری که در کشور بیش از ۱۰۰ گونه گل نرگس با رنگ های سفید، زرد و نارنجی وجود دارد و از این رو تمرکز ما در سال جاری بر این محصول است.

وی سطح زیر کشت گل نرگس در ۱۷ استان کشور را یک هزار و ۶۰ هکتار برشمرد و اظهار داشت: از این سطح سالانه ۴۴۲ میلیون شاخه گل نرگس در کشور تولید می شود.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی افزود: استان های فارس با ۳۰۰ میلیون ، خوزستان ۵۰ میلیون و ایلام با ۱۶ میلیون شاخه گل بریده نرگس دارای بیشترین سطح کشت و تولید هستند.

مدیر کل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی ادامه داد: نزدیک به ۹۶۰ بهره بردار در زمینه تولید گل نرگس فعالیت می کنند و برای ۱۰۰ هزار نفر در این حوزه اشتغالزایی شده است.

تقوی بر شناسایی مشکلات مربوط به تولید گل نرگس و رفع آن تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلات نرگس کاران، خسارات ناشی از ریزگردها است و سطح بالایی از کشت این گیاه زینتی بومی در معرض ریزگردها قرار دارد.

وی از بیمه پذیری محصول گل نرگس در برابر سرمازدگی و گرمازدگی خبرداد و تصریح کرد: امسال با صندوق بیمه کشاورزی در زمینه بیمه پذیری گل نرگس جلسه ای داشتیم و قرار شد در قالب یک کمیته مشترک، طرح مربوط به بیمه پذیری گل نرگس آماده و مورد بررسی قرار گیرد که امیدواریم امسال این محصول بیمه شود.

مدیرکل دفتر امور گلخانه ها، گیاهان دارویی و قارچ معاونت امور باغبانی درباره افزایش زمان ماندگاری گل نرگس گفت: در این زمینه درخواست های تولیدکنندگان را به پژوهشکده علمی گل و گیاهان زینتی در شهرستان محلات منتقل کرده ایم؛ ضمن آن که بهره برداران برای کاشت، برداشت و بازار رسانی این محصول، آموزش خواهند دید.

وی اضافه کرد: برای افزایش ماندگاری، گل های شاخه بریده باید در محیطی عاری از قارچ نگهداری شوند و PH آب را می توان با اضافه کردن مقدار کمی آب لیمو و یا سرکه اسیدی کرد.

به گفته وی، ایجاد تشکل تولیدکنندگان گل نرگس را از جمله اقدامات برای ساماندهی تولید این محصول بود که هیات موسس انجمن صنفی تولیدکنندگان گل نرگس بزودی معرفی می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا