اقتصاد بین الملل

کاهش ۳۰ درصدی پرداختی آرامکو به دولت سعودی

آرامکوی سعودی که بزرگترین تولیدکننده نفت جهان است، در اظهارنامه مالی خود اعلام کرد ۴۱۳ میلیارد ریال (۱۱۰ میلیارد دلار) در سال ۲۰۲۰ در قالب سود سهام، حق امتیاز و مالیات های درآمد به دولت عربستان سعودی منتقل کرده است. این پول منبع مهمی برای درآمد دولت عربستان سعودی است که سال گذشته با افزایش کسری بودجه و رکود اقتصادی روبرو شد.

آرامکو که ۹۸ درصد آن در مالکیت دولت عربستان سعودی است، وعده خود برای پرداخت سود سهام ۷۵ میلیارد دلاری را حفظ کرد که بزرگترین سود سهام پرداختی در میان شرکت های سهامی عام بود. اما حق امتیازها و مالیات ها بیش از نیمی کاهش یافت و به حدود ۴۱ میلیارد دلار رسید.

بدهی آرامکو پس از این که این شرکت ۹۰ میلیارد دلار وام دریافت کرد و اوراق قرضه منتشر کرد، تا پایان سال ۲۰۲۰ به ۱۶۲ میلیارد دلار افزایش یافت. نسبت بدهی به حقوق صاحبان سهام این شرکت از ۲۶ درصد در پایان سال ۲۰۱۹ به ۵۵ درصد در پایان سال ۲۰۲۰ افزایش یافت. بسیاری از این دیون برای تامین خرید ۶۹ میلیارد دلاری شرکت سابیک از صندوق سرمایه دولتی عربستان سعودی مورد استفاده قرار گرفت.

دولت عربستان سعودی از آرامکو برای تولید هر بشکه نفت، حق امتیاز دریافت می کند و به این ترتیب به درآمدزایی دولت علاوه بر مالیات و سود سهامی که دریافت می شود، کمک می کند. حق امتیازها سال گذشته کاهش پیدا کرد، زیرا پرداخت آنها بر اساس قیمت های نفت بود که سال گذشته سقوط کردند.

امین ناصر – مدیرعامل آرامکو – روز دوشنبه اظهار کرد: این شرکت نسبت به چشم انداز بازار نفت در سال ۲۰۲۱ بسیار خوش بین است و پیش بینی کرد تقاضا برای نفت و متعاقب آن تولید، افزایش خواهد یافت. آرامکو قصد دارد عمده سرمایه گذاری خود را امسال به سمت تولید نفت و گاز هدایت کند.

عمده سود آرامکو از کسب و کار بالادستی این شرکت است که شامل تولید هیدروکربن ها می شود. این کسب و کار در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۴۰ درصدی درآمد ناخالص و نزول آن به ۱۱۰ میلیارد دلار روبرو شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بخش پایین دستی که شامل پالایش شیمیایی و خرده فروشی سوخت است، سال میلادی گذشته ۵.۴ میلیارد دلار ضرر داشت که بالاتر از ضرر ۹۲۷ میلیون دلاری در سال ۲۰۱۹ بود. آرامکو در تلاش برای دو برابر کردن ظرفیت پالایش خود در دهه جاری بواسطه خرید شرکت سابیک و تبدیل شدن به یک پیشروی جهانی در عرصه مواد شیمیایی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا