اقتصادتجارت

کاهش چشمگیر بازرگانان نسبت به سال گذشته/باید تعداد تشکیل اتاق مشترک بازرگانی افزایش یابد

پرهام رضایی گفت: به دلیل کمبود بودجه در پرداخت حقوق، تعداد رایزنان بازرگانی از ۲۱ رایزن به ۸ رایزن کاهش یافته است.

 

 

 

پرهام رضایی نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند در گفت وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به کاهش تعداد رایزن های بازرگانی با کشورهای همسایه، گفت: کاهش تعداد رایزن های بازرگانی یکی از سیاست های سازمان توسعه تجارت است چرا که بودجه کافی برای پرداخت حقوق رایزنان بازرگانی را ندارد.

او ادامه داد: یکی دیگر از دلایل کاهش رایزن بازرگانی عدم هماهنگی آنها با وزارت امورخارجه بوده است. برای افزایش رایزن های بازرگانی باید اتاق بازرگانی، اتاق های مشترکی برای ارتباط آنها تعیین کند تا آنها با یکدیگر هماهنگ شوند و  ارتباط بگیرند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند بیان کرد: از فواید افزایش رایزن های بازرگانی می توان به تسهیل کار تجار و بازرگانان اشاره کرد چرا که وقتی تجارت بیشتر شود برای کشور سودآوری خواهد داشت. باید سعی کنیم فضای نمایشگاه بیشتری برای آنها فراهم کنیم .

 

اختلاف سلیقه بازرگانان، عامل کاهش رایزن بازرگانی

رضایی افزود:  ۲ رایزن بازرگانی داشتیم که در برخی موارد با یکدیگر اختلاف سلیفه داشتند از این رو باعث ارتباطات کم شود. از دید ما بازرگانان، باید رایزن بازرگانی که آموزش دیده است در سازمان توسعه تجارت فعالیت کند، چرا که در حفظ منابع بیشتر در ارتباط بوده است. برای ارتباط با کشورهایی مانند هند، چین و روسیه که مرواده مالی خوبی با آنها داریم، باید رایزن بازرگانی متخصص داشته باشیم.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند تشریح کرد: اکنون ۸ رایزن بازرگانی داریم که در ابتدای دولت کنونی ۲۱ رایزن بوده است. در بالاترین میزان تعداد رایزن بازرگانی ۲۵ رایزن بوده است که به دلیل کاهش بودجه و افزایش دلار تعداد آن‌ها کاهش داشته است.

به گفته رضایی اگر رایزن بازرگانی داشته باشیم، تعداد تشکیل اتاق مشترک بازرگانی بین کشورها بیشتر خواهد شد.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند درباره علت کاهش رایزن بازرگانی، گفت: در بودجه‌ سال ۹۶ قیمت هر یورو ۵ هزار تومان دیده شده بود، اما در سال ۹۷ به دنبال بحران ارزی، قیمت هر یورو به ۱۵ هزار تومان رسید و همین امر باعث شد تا سازمان توسعه تجارت با کسری شدید بودجه رایزنان بازرگانی مواجه شود.

او درباره هزینه‌های هر رایزن بازرگانی برای سازمان توسعه تجارت، بیان کرد: برای به‌ کارگیری هر رایزن بازرگانی در کشور‌های همسایه  به‌طور میانگین ماهانه ۱۰ هزار دلار نیاز است که سالانه رقمی بالغ‌ بر ۱۲۰ هزار دلار خواهد شد و این یعنی بودجه ۱.۵ میلیارد تومانی سالانه برای هر رایزن بازرگانی نیاز است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا