اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنلوازم خانگینمایشگاه و رویدادتجاری

چین و ترکیه، رقیب ایران در اوراسیا

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین) ، عباس هاشمی در نشست خبری با بیان اینکه صنعت لوازم خانگی صنعت دوم کشور بعد از خودرو است، اظهار کرد: ۲۸۵ واحد صنعتی تولید محصول و قطعات وابسته که ۹۰ درصد بازار را در اختیار عضو انجمن هستند. همچنین در صنعت لوازم خانگی  حدود ۲۸۰ هزار نفر اشتغال مستقیم و یک میلیون نفر اشتغال غیر مستقیم دارند و سابقه این صنعت بالای ۷۰ سال است.

وی با بیان اینکه گردش مالی صنعت در سال  ۶.۵ تا ۷ میلیارد دلار است، تصریح کرد: از جمله مزیت‌های ایران در این حوزه، تنوع محصولات و بازار گسترده داخلی و منطقه‌ای است. منطقه اطراف ایران سالانه ۳۷ تا ۳۸ میلیارد دلار واردات لوازم خانگی دارد و این پتانسیل در کشور وجود دارد با توجه به نرخ پایین دستمزد، مزیت حمل و نقل بخاطر موقعیت جغرافیایی و نرخ ارزان انرژی بازار داخل و منطقه را پوشش دهد.

به گفته دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی عمق ساخت داخل در این صنعت به طور متوسط ۷۰ تا ۷۵ درصد است. در گروه تلویزیون عمق ساخت داخل ۳۵ درصد اما در اقلام گازسوز تا ۱۰۰ درصد است. در یخچال و فریزر و لباسشویی نیز ۶۵ تا ۷۵ است. همچنین سهم ارزش افزوده لوازم خانگی از کل ارزش افزوده صنعت، ۱.۴ درصد است که به دلیل فشار هزینه مثل نرخ ارز و قیمت گذاری دستوری سیر نزولی داشته است.

امکان تامین ۸۰ درصد نیاز بازار در داخل

وی در ادامه ضریب عملیاتی صنعت لوازم خانگی را ۸۰ تا ۸۵ عنوان کرد و گفت که معنی این ضریب این است که ۸۰ تا ۸۵ درصد نیاز بازار توسط تولیدات داخلی امکان پوشش را دارد.

هاشمی همچنین نیار ارزی به مقیاس سال ۱۴۰۰ را حدود ۱.۳ میلیارد دلار عنوان کرد و گفت: یعنی برای تولید همان میزان سال ۱۴۰۰ به ۱.۳ میلیارد دلار ارز نیاز داریم. صادرات سالانه نیز ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار است که نشان می‌دهد تراز ارزی صنعت منفی است. برای مثبت کردن تراز نیاز است به صادرات فکر شود

صنایع مادر فروش اعتباری را راه‌اندازی کنند

وی با بیان اینکه عمده مشکلات که سد راه توسعه صنعت و صادرات است، عدم اطمینان واحدها از استمرار تامین مواد اولیه است، اظهار کرد: در بخش فولاد، مس، آلومینیوم و پتروشیمی تغییر مدام نرخ ارز و میران عرضه در بورس کالا باعث شده به لحاظ کمی و کیفی تامین مواد اولیه دچار نوسان باشد و امکان نوشتن قراردادهای بلند مدت نیست. شاه بیت مشکلات تورم است. همچنین تفاوت نرخ ارز آزاد با نرخ ارز نیما آسیب جدی به صادرات می‌زند. تحریم ها هم باعث افزایش هزینه مبادلات، محدودیت نقل و انتقال ارز، محدود شدن همکاری با شرکا و غیره شده و در این ششرایط بانک‌ها نیز به دلیل محدودیت منابع، سیاست‌های انقباضی در پیش گرفته‌اند.

به گفته وی  در شرایطی که افزایش هزینه تولید باعث افزایش نیاز به سرمایه در گردش صنایع شده و بانک هم  سیاست انقباضی‌ در پیش گرفته، باید صنایع مادر مثل فولاد، مس، پتروشیمی و … سیاست فروش اعتباری را راه‌اندازی کنند. اما این مواد در بورس به صورت نقدی عرضه می‌شود.

هاشمی درباره موانع خرید اعتباری از شرکای خارجی نیز گفت: در سال‌های قبل حتی امکان خرید دو یاله از شرکای خارجی بود. اما الان چون جزو اف ای تی اف نیستیم و اتهامات حمایت از تروریسم را مطرح‌ کرده‌اند این امکان نیست. البته دچار خودتحریمی هم هستیم چون بانک مرکزی هم می‌گوید منشا ارز باید مشخص باشد. بنابراین فروش اعتباری از این طریق هم از بین رفته است.

وی با اشاره به افزایش نرخ ارز نیمایی به نزدیک به ۳۵ هزار تومان در روزهای اخیر، گفت: قیمت‌گذاری دستوری در این شرایط مشکل ساز است. واردات در سال‌های اخیر ممنوع بوده، اما قاچاق جای واردات را گرفته است. اما عادت کردیم همزیستی مسالمت آمیز با قاچاق داشته باشیم. وزارت کشور مجوزهایی برای واردات به مناطق مرزنشین داده که امسال حتی بیشتر شده و برخی کامل از حقوق ورودی معاف شدند. در این شرایط باید نظارت بر سهمیه مجوزها صورت گیرد.

وی همچنین درباره عرضه قطره چکانی واحدهای تولیدی، گفت: منطقی نیست که گفته شود تولیدکنندگان احتکار می‌کنند چون نیاز به سرمایه در گردش دارند.

چین و ترکیه، رقیب ایران در اوراسیا

هاشمی در ادامه با اشاره به بازار اوراسیا، اظهار کرد: سالانه این کشورها ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که ۹۰ درصد بازار مربوط روسیه است. قبلا به لحاظ استانداری ورود به روسیه سخت بود، اما الان با توجه به تحریم ها بازار روسیه بازار خوبی برای صنعت کشور ما است. اما چین و ترکیه رقیب ایران در این بازار هستند. اگر از این ۳۰۰ میلیارد، سه درصد هم بگیریم نزدیک ۱۰ میلیارد ارزش صادرات خواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه به دلیل رکود نسبی در بازار، تولیدکنندگان به فروش اعتباری روی آورده‌اند، درباره جدیدترین وضعیت اوراق گام گفت: در گذشته وزارت صمت اوراق گام را منتشر کرد که فرآیند زنجیره تامین را بدون گردش نقدینگی مدیریت می‌کند. به این شکل که بعد از اعتبارسنجی اوراق می‌گیرید و برای خرید از آن استفاده می‌کنید. امل اوراق گام برای صنایع مادر کارایی دارند، اما در لوازم خانگی که در گیر تامین کننده‌های مختلف است، شاید نهایت ۹ درصد مشکلات را به دوش بکشد. در نهایت این اوراق چون قابلیت تنزیل در بورس داشت به بیراهه رفتند و متوقف شد. اما درخواست کردیم  دوباره راه بیوفتد تا به بخشی از مشکلات کمک کند.

تاریخ نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی اعلام شد

هاشمی با بیان اینکه یکی از پارامترهای صادرات برگزاری نمایشگاه است، اظهار کرد: بیست و دومین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی از ۲۹ آذر تا ۲ دی برگزار می‌شود. ۵۱۶ شرکت ثبت نام نهایی کردند هشت برند خارجی اس و پاویون چین هم هفت شرکت دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا