تجارت

چک‌های برگشتی و بدهی‌ها مانع دریافت تسهیلات تولیدکنندگان نمی‌شود

سید جواد ساداتی‌نژاد در همایش نقش تشکل‌های بخش کشاورزی در گام دوم انقلاب که به مناسبت گرامیداشت هفته جهاد کشاورزی برگزار شد، اظهار کرد: زمانی که در کمیسیون کشاورزی بودم تا به امروز همچنان اعتقاد دارم که بخش کشاورزی مردمی‌ترین و خصوصی ترین بخش اقتصادی کشور است و باید به تشکل‌ها و اتحادیه‌های مربوطه نقش و وظایفی داده شود، زیرا آنها برخواسته از مردم هستند و می‌توانند مشکلات این حوزه را رفع کنند.

وی ادامه داد: در مرحله سوم طرح مردمی سازی یارانه‌ها هستیم که به بخش تولید کنندگان مرتبط است. قبل از اجرای طرح با اتحادیه‌ها و تشکل‌های بخش کشاورزی جلساتی برگزار شد و دغدغه‌های آنها شنیده شد. با قدرت پیگیر دغدغه‌ها و رفع مشکلات آنها هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: تامین سرمایه در گردش و خرید مازاد محصولات از موضوعاتی بود که تشکل‌ها بیان کردند و ما نیز پیگیر رفع آن هستیم.

وی در ادامه به تسهیلات تخصیص داده شده به دامداران و مرغداران اشاره کرد و گفت: ۲۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای تولیدکنندگان در نظر گرفته شده است که امکان دریافت آن وجود دارد. اگر چه گرفتن تسهیلات از بانک کار سختی است اما بانک کشاورزی تلاش می‌کند تا به این کار سرعت بخشد.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه تاکنون ۲۵ هزار نفر برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده‌اند، گفت: یکی از مهمترین موانع برای دریافت تسهیلات، چک‌های برگشتی و بدهی ها بود که در آن مورد هم مصوبه گرفتیم و از این به بعد بدهی و چک‌های برگشتی مانع دریافت تسهیلات نخواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با مازاد تولید نیز گفت: شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعاون روستایی اقدام به جمع‌آوری مازاد تولیدات کرده‌اند. از ۲۰۰۰ تن مرغ منجمد که قبلا خریداری می‌شد به ۸۰۰ تن مرغ در روز گذشته رسیدیم. این یعنی مرغ های مازاد جمع آوری شده است. تخم مرغ های مازاد نیز به همین صورت خریداری می شود.

ساداتی نژاد تصریح کرد: خرید قراردادی هم در دستور کار است که در این خصوص قرار است با کمک اتحادیه‌ها و تشکل‌ها اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی همچنین به کشاورزی قراردادی نیز اشاره کرد و گفت: امسال تلاش داریم در حوزه گندم اقداماتی که از گذشته به جا مانده را پیش ببریم. بخش خصوصی باید پای کار بیاید تا بتوانیم کل گندمزارها را تحت پوشش کشاورزی قراردادی دراوریم. از شرکت‌های بزرگ درخواست می‌کنیم که کشاورزی قراردادی را در همه بخش‌ها فعال کنند تا کشاورز ما از روز اول مشتری خود را بشناسد و از او حمایت شود.

به گفته وی هر کاری که در بخش دولتی انجام دهیم با ضریب ۱۰ برابر تشکل ها و اتحادیه‌ها آن را مطلوب تر انجام می‌دهند. امیدواریم آنچه را که در ذهن داریم یعنی واگذاری حوزه بازار به اتحادیه ها زودتر انجام شود.

ساداتی نژاد در ادامه گفت: یکی از دلایل نگرانی واگذاری بازار به بخش خصوصی این است که گفته می‌شود بین تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان تفاوت گذاشته می‌شود. ولی بزرگترین حمایت از مصرف‌کننده در واقع حمایت از تولید کننده است. چون وقتی تولیدی نباشد عملاً قیمت گذاری معنا ندارد.

وی عنوان کرد: برخی احساس می‌کنند ممکن است تشکلها از تولید حمایت کنند و مصرف کننده جا بماند. ولی اینطور نیست، زیرا اگر قیمت به درستی تعیین نشود مصرف کننده هم وجود نخواهد داشت.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان گفت: امیدواریم در گام دوم انقلاب با برجسته سازی نقش اتحادیه و تشکل‌ها بتوانیم وظایف خود را انجام دهیم و با واگذاری وظایف به اتحادیه ها و ایجاد اعتماد متقابل به سمت رشد و توسعه و تجاری‌سازی بخش کشاورزی پیش رویم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا