اقتصاداهم اخبار

چند قدم به مالیات هوشمند نزدیک شدیم؟

هوشمندسازی نظام مالیاتی که طبق گفته وزیر اقتصاد اهرمی برای تحقق اقتصاد هوشمند است، جزو یکی از برنامه‌های مهم این سازمان قرار گرفته و تاکنون اقداماتی همچون صدور الکترونیک گواهی مالیات بر نقل‌وانتقال املاک، ابلاغ الکترونیکی اوراق مالیاتی، راه‌اندازی سامانه ثبت الکترونیکی شکایت مودیان به شورای عالی مالیاتی در این زمینه صورت گرفته است. 

به گزارش ایسنا، هوشمندسازی نظام مالیاتی به عنوان یکی از اهداف و برنامه‌های وزارت اقتصاد مورد توجه قرار گرفته که در این زمینه وزیر اقتصاد معتقد است: هوشمندسازی نظام مالیاتی منجر به توانمند شدن سازمان امور مالیاتی و تحقق اهداف کلان اقتصادی در حوزه تامین مالی دولت می‌شود. 

به گفته دژپسند تسریع در هوشمندسازی نظام مالیاتی مهم است، چرا که با هوشمند شدن آن نه تنها فعالیت فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی شفاف می‌شود، بلکه هزینه‌های تولید کاهش یافته و سود فعالان اقتصادی افزایش می‌یابد که این یعنی منبعی جدید برای درآمد مالیاتی بیشتر ایجاد می‌شود.

حال بررسی عملکرد سازمان مالیاتی در مدرن سازی در چند ماه اخیر سال جاری نشان می‌دهد که سامانه ثبت الکترونیکی شکایت مؤدیان به شورای عالی مالیاتی راه‌اندازی شده و براساس این سامانه کلیه مؤدیان حقیقی و حقوقی که اطلاعات پرونده آنها در سامانه‌های عملیاتی سازمان موجود باشد و نسبت به یکی از اوراق مالیاتی صادره اعتراض داشته باشند، می‌توانند با توجه به قوانین و مقررات مربوطه، اقدام به ثبت اعتراض خود کنند.

همچنین، یکی از دلایل مراجعات مردمی به سازمان مالیاتی و تحمیل هزینه‌های قابل تامل مترتب به این حضور، صدور گواهی مالیات بر نقل و انتقال املاک بود که با همکاری سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، از اردیبهشت سال جاری، صدور این گواهی به صورت برخط و الکترونیک به دفاتر اسناد رسمی در سراسر کشور واگذار شد.

علاوه براین، یکی دیگر از اقدامات مدرن سازی مالیات ابلاغ اوراق مالیاتی به صورت الکترونیکی است که با این اقدام مؤدیان می‌توانند با تایید و ارسال فرم الکترونیکی «درخواست استفاده از خدمات الکترونیکی ابلاغ و مدیریت درخواست‌ها» که از کانال‌های مختلف الکترونیکی این سازمان در دسترس قرار گرفته، از این خدمت  استفاده کنند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا