انرژی

چرا مصرف برق در ۱۲ خردادماه امسال روند افزایشی داشت؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، گرمایش زودهنگام امسال که از فروردین ماه شروع شد، اکنون اثر خود را در افزایش مصرف برق به نمایش گذاشته است امری که در سال‌های گذشته به طورمعمول از نخستین ماه فصل تابستان یعنی تیرماه رقم می‌خورد.

از جهتی دیگر این گرمایش زودرس کشاورزان را وادار کرده موتورچاه‌های خود را پیش از موعد روشن کرده تا آب مورد نیاز را از دل سفره‌های زیرزمینی بیرون کشیده و به مصرف برسانند و این امر به افزایش مصرف برق کشور دامن زده است.

آن‌گونه که گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران نشان می‌دهد روز گذشته مصرف برق در کشور رکوردی از خود برجای گذاشت که کم سابقه محسوب می‌شود به این ترتیب که درساعت ۱۲ و ۵۰ دقیقه روز گذشته میزان مصرف به رقم ۵۸ هزار و ۵۶۳ مگاوات رسید.

این میزان مصرف درحالی روزگذشته رقم خورد که سال گذشته و در این بازه زمانی ۵۲ هزار ۸۲۳ مگاوات برق مصرف شده بود که رشد بیش از ۵ هزارمگاواتی را نشان می دهد.

بررسی روند مصرف برق از ابتدای خردادماه امسال بیانگر آن است که در طول ۱۲ روز گذشته همواره مصرف در پله های افزایشی بوده تا نشان دهد امسال سالی متفاوت برای صنعت برق است.

ویژگی امسال مصرف برق آن است که علاوه بر گرمایش زودرس که هم موتورچاه های کشاورزی را زودتر وارد مدار کرده و هم سیستم های سرمایشی را، جذاب شدن ارزهای مجازی پای تعداد بیشتری از مردم را به فعالیت استخراج رمزارز باز کرده است.

اکنون این بخش برای فعالیت خود به خانه‌ها، کارخانه‌های متروکه مسقف، طویله‌ها و خیلی جاهای دیگر روی آورده اند تا به دور از چشم ناظران به استخراج رمزارز بپردازند غافل از آنکه با اینکار خود مصرف برق را به طرز چشمگیری افزایش داده‌اند.

یکی از ویژگی دستگاه‌های رمزارز آن است که هرچه در جای محصورتر باشند فرایند گرمایش آنها زودتر آغاز می‌شود و نیاز دارند سریعتر خنک شده تا بتوانند به کار ادامه دهند و همین امر میزان استفاده از وسایل سرمایشی توسط این فعالان را بالا برده و به دنبال آن میزان مصرف برق نیز افزایش یافته است.

این سه عامل امسال دست به دست هم داده اند تا پیش از آغاز روزهای گرمتر سال پی درپی رکوردهای جدیدی در مصرف برق رقم بخورد.

از طرف دیگر امسال بخش صنایع نیز فعالیت مضاعفی آغاز کرده اند تا بتوانند جبران کرده و رونق بیشتری در تولید ایجاد کنند و این عامل نیز موجب افزایش مصرف برق شده است.

گزارش شرکت مدیریت شبکه برق ایران بیانگر آن است که روز گذشته بخش صنعت نیز ۵ هزار و ۳۱۸ مگاوات برق مصرف کرده است گرچه فعالان صنعت برق از افزایش مصرف این بخش استقبال می‌کنند زیرا معتقدند برق در جای صحیح خود که ارزش آفرین است به مصرف می رسد.

مصرف بالای برق در کشور سبب شد تا سخنگوی صنعت برق اعلام کند: همه امکانات کشور برای عبور از چالش کمبود برق با تصمیم هیات وزیران بسیج شد و همه دستگاه‌ها مکلف به همکاری با صنعت برق شدند.

«مصطفی رجبی مشهدی» با اشاره به مصوبه هیات وزیران در مورخ ۹ خرداد ماه جاری که با استناد به تبصره بند (ز) ماده ۳۸ قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب و صادر شد، خاطرنشان کرد: براساس این مصوبه، استانداران سراسر کشور موظف به نظارت و هماهنگی برای رعایت سقف برق قابل تأمین ابلاغی وزارت نیرو شده اند.

پیشتر هم وزیر نیرو از افزایش ۱۹ درصدی مصرف برق نسبت به سال گذشته خبر داد.

رضا اردکانیان سه شنبه با اشاره به در پیش بودن ایام گرم سال و ضرورت مدیریت مصرف انرژی در کشور، اظهار داشت: وزارت نیرو با تمام ظرفیت در تلاش برای خدمات‌رسانی برقی در سراسر کشور است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا