کار و تعاون

پیش‌بینی خط اعتباری جدید برای تعاونی‌ها

تعاونی‌ها یکی از ابزارهای توسعه فعالیتهای اقتصادی و اجتماعی در کشور به شمار می روند که نقش موثری در رونق تولید و اشتغال، ارتقای سطح درآمد و رفاه افراد و بهبود شرایط کسب و کار دارد.

تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد که تعاونی‌ها بهترین و دموکراتیک‌ترین سازمانها و تشکل‌هایی هستند که زمینه تجمیع سرمایه های خرد و بکارگیری نیروهای خلاق و مستعد و با انگیزه برای انجام کارهای گروهی و مشارکتهای کارآفرینانه را فراهم می کنند.

شرکتهای تعاونی ضمن تجمیع سرمایه‌های خرد و ایجاد اشتغال، درآمد حاصل از فعالیت را به نحو مطلوب و عادلانه بین اعضای خود تقسیم می کنند.

حجت‌الله عبدالملکی ـ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اختصاص ۲۰ هزار میلیارد ریال خط اعتباری جدید برای تعاونی ها به منظور تقویت و تثبیت و رونق اشتغال بخش تعاون خبر داد و گفت: به منظور پویایی اقتصاد و بسترسازی برای مشارکت مردم ۲۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب خط اعتباری جدید برای تعاونی ها پیش بینی شده است.

آنطور که وی گفته، علاوه بر تعریف این خط اعتباری جدید، منابع خوبی نیز در بودجه سال ۱۴۰۱ برای تعاونی‌ها دیده شده است.

به گفته عبدالملکی، تقویت تعاونی‌ها یکی از راهبردهای وزارت کار در راستای توسعه اشتغال است و در این راستا طی ۶ ماه گذشته مشکل بیش از ۵۰۰ تعاونی غیر فعال برطرف شده است.

پیش از این مهدی مسکنی‌ ـ معاون امور تعاون وزارت کارـ از تقویت بخش مالی تعاونی‌ها با برقراری خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی و ابلاغ آئین نامه آن خبر داده بود.

وی همچنین گفته بود یارانه مناسبی از محل ردیف شکل گیری و توانمندسازی تعاونی ها برای هر نوع از تعاونی ها اختصاص پیدا خواهد کرد.

شهریور ماه سال گذشته نیز تفاهم نامه «اختصاص خط اعتباری ۲۰۰۰ میلیارد تومانی با نرخ ترجیحی» میان معاونت امور تعاون وزارت کار، بانک توسعه تعاون و صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون به امضا رسید و اعلام شد که خط اعتباری مذکور با همکاری بانک توسعه تعاون جهت سرمایه گذاری در بخش تعاون اختصاص یافته تا منابع آن در ۶ ماهه دوم سال در اختیار تعاونی‌ها قرار گیرد.

با توجه به آمار بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، توسعه و گسترش شرکتهای تعاونی و حمایت و توانمندسازی بخش تعاون می توان به ایجاد اشتغال فراگیر و ارزان کمک کند.

به اعتقاد کارشناسان، توسعه تعاونی‌ها به تولید و توزیع عادلانه ثروت، رفاه اجتماعی، ایجاد اشتغال پایدار، استفاده از سرمایه های خرد مردمی و تاب آوری در جامعه منجر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا