اقتصاداقتصاد بین الملل

پیام اوپک به اقتصاد جهانی با تصویب افزایش تولید نفت

پیش از نشست پنج شنبه گذشته وزیران اوپک پلاس، انتظار می‌رفت این گروه اقدام مشابه ماه گذشته را انجام داده و سطح تولید را تغییر ندهد. با این حال عربستان سعودی و متحدانش نشان دادند که اکنون بیشتر مجاب شده‌اند که تقاضا برای سوخت پس از یک سال ضعیفی که در نتیجه شیوع ویروس کرونا پیدا کرده بود، در مسیر بهبود مستحکم‌تری قرار دارد.

از آنجا که کشورهایی مانند آمریکا برنامه‌های واکسیناسیون خود را به سرعت گسترش می‌بخشند، سیگنالهای رو به رشدی مشاهده می‌شود که بازار نفت بهبود پیدا می‌کند. پالایشگاههای آمریکایی با مهیا شدن برای افزایش رانندگی و سفرهای هوایی، هفته گذشته بیشترین میزان نفت را از زمان آغاز پاندمی تاکنون پالایش کردند.

اگرچه مصرف نفت اروپا با تمدید قرنطینه یا وضع قرنطینه‌های جدید در فرانسه، آلمان و ایتالیا ضعیف مانده، شاخصهای تقاضا در چین قوی مانده‌اند. بر اساس آمار فلایت رادار ۲۴، میانگین هفت روزه جهانی پروازهای تجاری که روزانه انجام می‌شوند، چهارشنبه گذشته به ۷۷ هزار و ۷۰۸ مورد رسید که بالاترین آمار از زمان شیوع ویروس کرونا تاکنون بوده است.

شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی در سخنرانی افتتاحیه کنفرانس ویدیویی اوپک پلاس گفت: حتی در بخشهایی مانند سفرهای هوایی که به شدت آسیب دیده‌اند، سیگنالهایی از بهبود معنادار دیده می‌شود.

اوپک و متحدانش از ماه مه تا ژوئیه، بیش از دو میلیون بشکه در روز به تولید نفت اضافه می‌کنند. با این افزایش، یک چهارم از تولیدی که از یک سال پیش در واکنش به شیوع پاندمی کووید ۱۹ فریز شده بود، احیا خواهد شد.

با ماندن قیمت هر بشکه نفت در بالای مرز ۶۰ دلار، اوپک پلاس برای باز کردن شیرهای نفت تحت فشار قرار داشت. قیمت‌های کالاهای دیگر هم رو به رشد بوده و بانکهای مرکزی جهان از آمریکا گرفته تا چین را با ریسک تورم بالاتر همزمان با تزریق هزاران میلیارد دلار به اقتصادهایشان در قالب تدابیر محرک مالی، روبرو کرده است.

مصرف کنندگان بزرگ شامل آمریکا و هند از اوپک خواسته بودند قیمتهای نفت را کنترل کند. جنیفر گرانهولم، وزیر انرژی آمریکا پیش از نشست وزیران اوپک پلاس با همتای سعودی خود تلفنی صحبت کرد و در این گفت و گو، اهمیت انرژی مقرون به صرفه را مورد تاکید قرار داد. با این حال شاهزاده عبدالعزیز به خبرنگاران گفت آنها درباره بازار نفت گفت و گو نکرده‌اند.

وزیر انرژی عربستان سعودی اعلام کرد این گروه که متشکل از ۲۳ کشور است، تولیدش را در ماه مه ۳۵۰ هزار بشکه در روز، در ژوئن ۳۵۰ هزار بشکه در روز و در ژوییه ۴۵۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد داد. بعلاوه عربستان سعودی کاهش تولید یکجانبه یک میلیون بشکه در روز را به صورت تدریجی قطع خواهد کرد و ۲۵۰ هزار بشکه در روز در مه، ۳۵۰ هزار بشکه در روز در ژوئن و ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژوئیه به تولیدش اضافه می‌کند.

آن لوییس هیتل، یکی از مدیران شرکت وود مک‌کنزی در یادداشتی نوشت: اوپک پلاس با افزایش محتاطانه تولید نفت موافقت کرد. این توافق از قیمتهای نفت پشتیبانی کرد و همزمان به جلوگیری از افزایش چشمگیر قیمتها کمک کرد زیرا تقاضا برای نفت رو به رشد است. نفت برنت در معاملات روز پنج شنبه بازار لندن با ۳.۲ درصد افزایش، به ۶۴ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه رسید.

وزیر انرژی عربستان سعودی گفت: اوپک پلاس اکنون بازار را امتحان می‌کند و اگر لازم باشد، در نشست بعدی که ۲۸ آوریل برگزارمی‌شود، سطح تولیدش را دوباره تنظیم خواهد کرد.

عربستان سعودی به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، یک دید عالی از وضعیت سلامت اقتصاد جهانی دارد. شرکت دولتی آرامکو با توجه به دریافت سفارشهای خرید پالایشگاههای جهانی دو ماه زودتر از موعد تحویل محموله‌ها، می‌تواند روند تقاضا برای نفت را در کوتاه مدت مشاهده کند. بنابراین تصمیم برای افزایش تولید نشان می‌دهد که ریاض شاهد تقاضای کافی برای عرضه‌ای است که در ماه‌های مه و ژوئن احیا می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روسیه و قزاقستان در دو ماه گذشته تولیدشان را افزایش داده اند اما سایر اعضای گروه اوپک پلاس عمدتا در تولیدشان تغییری نداده اند. توافق روز پنج شنبه تلاشی برای رفع تنشهای داخلی ناشی از این سیاست بود. یک نماینده اوپک گفت: ابوظبی به شدت از این برخورد و قائل شدن امتیاز ویژه برای یکی از تولیدکنندگان قدرتمند گروه ناراضی است. اکنون همه اعضا سهم خود را از افزایش تولید دریافت می‌کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا