اقتصاداهم اخبارصنعت و معدن

پاسخی عملی به تحریم‌کنندگان/ در ۳ ماهه اول سال شعار «رونق تولید» را محقق می‌کنیم

به گزارش تولیدآنلاین، عزت الله یوسفیان ملا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره نامگذاری سال ۹۸ با عنوان “رونق تولید” اظهار داشت: همانگونه که رهبری فرمودند عرصه برای تولید در کشور فراهم است، یعنی اینگونه نیست که از ابتدا زمینه‌های مختلف را برای تولید تدارک ببینیم. ماشین آلات، ابزار، نیروی انسانی و واحدهای تولیدی زیادی داریم که با کمترین خط تولید کار می‌کنند، بخش‌هایی از واحدای تولیدی تعطیل هستند، نقدینگی فراوانی داریم که چون به سمت تولید هدایت نشده‌اند، تورم زا شده و باعث مزاحمت اقتصاد کشور شده است.

نقدینگی سرگردان بلای جان تولید است

وی با بیان اینکه نقدینگی سرگردان و بدون جهت، بلای جان اقتصاد است، افزود: ما زمینه‌های فراوانی در کشور داریم که باید مدیریت شوند، باید در قسمت‌های مختلف احساس مسئولیت ایجاد شود، یعنی نقدینگی جمع آوری و به واحدهای تولیدی تزریق شود تا حداکثر ظرفیت تولید راه اندازی شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با تاکید بر اینکه عزم و اراده جدی یکی از اصول لازم برای رونق تولید است، گفت: نقدینگی سرگردان یک روز به سمت ارز، دیگر روز به سمت سکه و یک روز هم به سمت زمین می‌رود، پول‌ها به مسیرهایی می‌روند که نه تنها در جهت تولید نبوده و آن را حمایت نمی‌کنند بلکه متاسفانه ضد تولید هم هستند و باید یک ساماندهی شوند.

کشور مشکل ارز ندارد

وی تصریح کرد: اکنون مجلس موانع تولید را تا حد امکان رفع کرده و کارگروه‌های قدرتمندی در استان‌ها و وزارتخانه‌ها تشکیل شده که می‌توانند با برنامه‌ریزی در جهت تولید حرکت کنند، بانک‌ها به جای اینکه خودشان کار اقتصادی کنند و از مسیر اصلی و رسالت خود دور شوند باید در راستای مقرراتی که برایشان تعیین شده نقدینگی را در اختیار بگذارند، ما هیچوقت با مشکل ارز در کشور روبرو نشده‌ایم، گاهی نوسان داشته‌ایم ولی هیچوقت خزانه کشور خالی از ارز نبوده است پس همه مقتضیات برای تولید وجود دارد اما باید یک دستگاه و تشکیلاتی تصمیم بگیرد و اینها را بهم ببافد و مرتبط  کند تا هم جهت و هم مسیر شوند.

یوسفیان ملا یادآور شد: در حال حاضر زمینه تولید فراهم است اما باید سلامت را بر اقتصاد حاکم کرد جلوی برخی مفاسد را که آفت تولید هستند گرفت، کاری نیست که نیاز به برنامه چند ساله باشد، با چند ماه کار کردن روی این قضیه می‌توان تولید را رونق داد.

مغزهای متفکر را به تولید هدایت کنیم

وی ادامه داد: باید مغزهای متفکر در این بخش بکار گرفته شوند، کسی که با دست خالی توانسته اعتماد هزاران نفر را به خود جذب کند و دارایی مردم را براحتی در صندوق‌ها جمع کند در بخش تولید هم می‌تواند موفق عمل کند، این فکرها را می‌توان در تولید و بخش مثبت استفاده کرد.

نماینده مردم آمل در مجلس گفت: ما در حال حاضر نه خلا قانونی داریم ونه کمبود نقدینگی و نه واحدهای تولید نیاز به اضافه شدن دارند اما کارخانه‌های زیادی در شهرک‌های صنعتی تعطیل، نیمه تعطیل و یا با ظرفیت ناچیزی کار می‌کنند، اگر نقدینگی بازار به سمت تولید تزریق شود شاهد رونق در تولید کشور خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر برخی با عنوان اجرای اصل ۴۴ ورود می‌کنند که با هدف تولید کارخانه را نخریده‌اند، به عشق زمین می‌آیند تا زمین را تفکیک و ساخت و ساز کنند یا کارخانه و واحدهای تولیدی را بفروشند و تاراج کنند و کارگران را بیکار و تجهیزات را به مزایده بگذارند و درآمد بالایی برای خود کسب کنند، در صورتی که اگر واحدهای تولیدی متعلق به دولت در راستای اصل ۴۴ به تولید کننده واقعی واگذار شود و ساماندهی جدی صورت گیرد مشکلات قابل حل است.

رونق ایجاد شود رنگ سیاسی به خودش می‌گیرد

یوسفیان ملا تاکید کرد: اگر عزم جدی در مسئولین بخش‌های مختلف باشد و کسی که در بخش ریالی مشغول است تسهیلات را فراهم کرده و کسی که در بخش مواد اولیه است مواد اولیه لازم را برساند و مشکلات تولیدکنندگانی که گرفتار ربح بانک‌ها شده‌ و بدهی کلان باعث تعطیلی واحدهای تولیدی شده، رفع شود، چرخ تولید به حرکت در می‌آید. فقط یک ساماندهی و عزم جدی در فضای سالم برای تولید نیاز داریم تا رونق اقتصادی رخ دهد، اگر رونق ایجاد شود رنگ سیاسی به خودش می‌گیرد و پاسخی برای تحریم کنندگان است.

در سه ماهه اول سال می‌توانیم شعار «رونق تولید» را محقق کنیم

وی بیان کرد: اگر تولید داخلی رونق بگیرد کالا ارزان‌تر از خارجی به دست مصرف کننده می‌رسد، اگر فرهنگ استفاده از کالای ایرانی در مصرف کننده، تولید کننده و حامیان تولید ایجاد شود قطعا رونق اقتصادی دور از دسترس نیست، اگر افکار منفی در جهت مثبت ساماندهی شوند ما در سه ماهه اول سال می‌توانیم عمده مشکل تولید را برطرف و شعار “رونق تولید” را محقق کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا