تجارتصنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذایی

وضع ورود موقت مواد اولیه نامناسب است

مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران وضعیت کنونی ورود موقت مواد اولیه را نامناسب دانست و گفت: برای رفع این مشکل وزیران اقتصاد و صنعت به معاون اول رییس جمهوری نامه‌ای ارایه می کنند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمود بازاری» در جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های صادراتی حوزه صنایع غذایی با مسوولان وزارتخانه های جهاد کشاوزی و صنعت، معدن و تجارت افزود: طبق این نامه تسویه مجوزهای ورود موقت، بر اساس صادرات قبلی صورت می گیرد، در حالی که می‌خواهیم این سهمیه را از صادرات قبلی بگیریم.
بازاری ادامه داد: تصور می شود این موضوع، هزینه ها را کاهش و سرعت امور را افزایش دهد.
وی افزود: در این نامه، پیشنهادی برای وثایق دریافتی از واحدهای تولیدی و صادراتی ارایه شده است تا سفته را جایگزین تضامین ملکی و وثایق کنیم.
به گفته وی، این نامه نتیجه مثبت جلسات حوزه صنعت غذا در سه هفته گذشته است.
وی یادآوری کرد در مصوبات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی، بندی قرار داده شده است که دستگاه های دولتی بویژه گمرک می شود بدون استعلام، اقدام به ورود موقت کالا کنند؛ اما با وجود صراحت مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و بسته حمایت از صادرات، گرفتاری‌های جانبی در بحث مقررات و ضوابط دستگاه های اجرایی دیده می‌شود.

** سیاست دولت، حذف ارز مبادله ای است 
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: فرایند صدور مجوز ورود موقت مواد اولیه مثل شکر، گندم و روغن خام نسبت به ۲سال گذشته بهبود یافته است اما هنوز از وضعیت فعلی رضایت نداریم؛ زیرا با وجود پیگیری‌های مکرر سازمان توسعه تجارت ایران، ورود موقت کالا از مواردی است که در رویه‌های بروکراتیک دستگاه های اجرایی دچار مشکلاتی شده که صادرکنندگان را با مساله روبرو کرده است.
وی درباره درخواست برخی صادرکنندگان در زمینه دریافت ارز مبادله ای برای واردات کالا افزود: سیاست دولت برای مدیریت مصارف ارزی و مدیریت واردات، به سمت حذف ارز مبادله ای است.
وی اظهارداشت: به تازگی یک هزارو ۴۰۰ قلم کالا از فهرست دریافت ارز مبادله ای خارج شده و به فهرست ارز متقاضی وارد شده اند.
مدیرکل دفتر هماهنگی صادرات محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: اکنون طبق توافق با انجمن شیرینی و شکلات قرار است تا ۵۰ هزار تن سهمیه شکر با هماهنگی انجمن و تعاونی‌های زیرمجموعه توزیع شود و خود انجمن، هماهنگی توزیع را به عهده گیرد.
به گزارش ایرنا، جلسه هم‌اندیشی تشکل‌های صادراتی حوزه صنایع غذایی با مسوولان وزارتخانه های جهاد کشاوزی و صنعت، معدن و تجارت  از سوی کنفدراسیون صادرات ایران برگزار شد.
این نشست به بررسی وضع کیفیت، بسته بندی محصولات، فله فروشی و خام فروشی و همچنین نقش کم اتحادیه ها و تشکل های محصولات کشاورزی اختصاص داشت.
ساماندهی واردات و صادرات و حمایت از خودکفایی در تولید کالاها بویژه محصولات غذایی از بندهای سیاست های اقتصاد مقاومتی است که در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد.
پس از آن، سال ۱۳۹۵ از سوی رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نام گرفت و امسال نیز (۱۳۹۶) «اقتصاد مقاومتی؛ تولید- اشتغال».

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا