بازارراه و مسکنصنعت و معدن

وضعیت آینده بازار ملک/افزایشی یا کاهشی!؟

محمد سیف الدین
مشاور و تحلیلگر بازار مسکن و تامین مالی حوزه املاک ومستغلات
کارشناس رسمی ساختمان و ارشد مدیریت استراتژیک و نوآوری تکنولوژی

این پیش بینی با بررسی عوامل موثر بر قیمت مسکن محتمل تر خواهد شد
سیاست خارجی کشور
تورم بازارهای موازی
وضعیت تورم عمومی
طرف عرضه
طرف تقاضا
رشد نهاده‌های ساختمانی

سیاست خارجی کشور

به نظر من در صورت تحقق برجام، از طرفی ثبات بر بازار مسکن حاکم خواهد شد و از طرف دیگر، انتظار توسعه در اقتصاد را داریم در این حالت بازار مسکن با افزایش تقاضا مواجه میشود و با توجه به اینکه مسکن یک کالای تولیدی است و قیمت آن بر اساس نرخ زمین و هزینه ساخت مشخص می‌شود و قیمتهای موجود در بازار مسکن از اقتصاد کلان نشأت گرفته است به احتمال زیاد در بازار مسکن ، با رکود تورمی مواجه خواهیم شد و قیمت ها بالا می‌رود

تورم بازارهای موازی

به نظر من در حال حاضر بازارهای ارز، طلا، خودرو و بورس در حالت انتظار قرار دارند و معتقدم که با امضای برجام و کاهش احتمالی قیمت ارز،بازدهی و تورم بازارهای موازی کاهش پیدا کرد و سرمایه ها از آن خارج و به بازار مسکن وارد خواهد شد که خود دلیلی بر افزایش قیمت مسکن است.

وضعیت تورم عمومی

آخرین داده‌های مرکز آمار نشان داد که تورم ماهانه و نقطه‌ای پس از سه ماه کاهش پیاپی، مجددا افزایشی شدند و برخی سیاست‌ها مانند افزایش وام و تسهیلات ،رقم پایه پولی و نقدینگی را نیز بالا می برد . اما پیش‌بینی افزایش تورم، محدود به شاخص‌ها و متغیر‌های اقتصادی و پولی نمی‌شود و در بودجه نیز به چشم می‌خورد لذا افزایش تورم بالطبع به افزایش قیمت مسکن نیز منجر خواهد شد.

طرف عرضه

بنا به گزارش‌های مرکز آمار، روند کاهشی ساخت‌وساز ادامه دارد و با این شرایط به نظر می‌رسد که عرضه نسبت به تقاضا کمتر شده است. در شرایط فعلی بازار مسکن، نمی‌توان توقع کاهش قابل توجه قیمت مسکن را داشت و ثبات فکری سرمایه‌گذاران و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری است که موجب بازگشت مجددا سرمایه‌گذاران به حوزه ساختمان می‌شود وهمیشه شروع ساخت و سازها از عوامل موثر در تثبیت قیمت مسکن بوده است.

طرف تقاضا

متاسفانه فنر تقاضا در بازار مسکن تا حد هشدارآمیز، فشرده شده و انباشت نیروی این فنر می‌تواند برای آینده بازار ملک مشکل‌آفرین شود.
و به عقیده من یکی اعوامل مهم جهش‌های مکرر قیمت مسکن در سالهای اخیر عدم تناسب سطح تسهیلات خرید مسکن با تحولات قیمتی بازار ملک بوده است.
برآوردها نشان می‌دهد هم‌اکنون ۴۰ تا ۷۰ درصد زوج‌های فاقد مسکن در پشت گیت‌های بازار تجمع کرده‌اند و به محض مهیا شدن شرایط برای ورود به بازار برای خرید آپارتمان به بازار هجوم خواهند برد که می‌تواند منجر به تشدید التهاب در بازار مسکن شود

رشد نهاده‌های ساختمانی

طبق گزارش مرکز آمارایران ، تغییر قیمت نهاده های ساختمانی نسبت به افزایش تورم کلی کشور در فصل پاییز نسبت به فصل قبل عقب تر بوده است.
با عقب افتادن افزایش قیمت نهاده های ساختمانی از تورم کلی فصلی می تواند این پیش بینی را برای فصل های آینده در نظر گرفت که این عقب افتادگی جبران شود و شاهد افزایش قیمت نهاده های ساختمانی در فصل های آینده باشیم.

حال با بررسی عوامل فوق به نظر شما وضعیت آینده بازار ملک فزایشی است یا کاهشی!؟

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا