انرژی

وزیر نیرو: امکان تبادل برق با کشورهای همسایه وجود دارد

به‌ گزارش خبرنگار اقتصادی ، توسعه ارتباطات شبکه برق ایران با کشورهای همسایه مطابق استانداردهای بین المللی با هدف گسترش مبادلات و صادرات انرژی برق یکی از برنامه هایی است که «علی اکبرمحرابیان» به عنوان وزیر نیروی دولت سیزدهم بر آن تاکید و اجرای آن را از سیاست های اصلی خود دانسته است.

محرابیان در برنامه اعلامی خود تکمیل‌ برنامه‌های دیپلماسی برق از جمله سنکرون کردن شبکه برق ایران با روسیه و اتصال به شبکه برق کشورهای خلیج فارس از طریق کابل زیردریا را مورد تاکید قرارداده است.

براین اساس و طبق تازه ترین گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، “علی اکبر محرابیان” در گردهمایی روسای نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه در سالن اجلاس وزارت امور خارجه، افزود: موضوع صادرات برق و تجهیزات آن یکی از توانمندی‌ها، پتانسیل‌ها و استعدادهای جدی ایران برای عرضه به کشورهای منطقه است؛ البته ما توفیق‌های خوبی در این زمینه طی سال‌های گذشته داشته‌ایم.

وی با طرح این سوال که چرا باید برق را صادر کنیم، گفت: “ارزش اقتصادی قابل توجه برای کشور”، “مدیریت پیک با تبادلات موجود” و “ایجاد ثبات در وابسته کردن کشورهای دارای ارتباط” سه دلیل عمده برای صادرات برق است.

تولید توربین‌های کلاس “F” در ایران

محرابیان با اشاره به توانمندی کشور در زمینه تولید توربین‌های کلاس “F” خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران جزو چند کشور معدود جهان است که تولید کننده تجهیزات برق، توربین، ژنراتور و غیره در بالاترین سطح تکنولوژی است. امروز کشور ایران می‌تواند انواع توربین‌ها به‌ویژه توربین‌های کلاس F را تولید کند که در صنعت نیروگاهی بیشترین راندمان را به خود اختصاص داده است.

به گفته وزیر نیرو، در کشورهای عراق، سوریه، سریلانکا، تاجیکستان، روسیه و سایر کشورها پروژه‌های نیروگاهی قابل توجهی به‌ویژه نیروگاه‌های برق‌آبی اجرا شده است.

محرابیان افزود: ایران در بخش پروژه‌های آبی از جمله سامانه‌های آب، سدسازی و نیروگاه‌های برق‌آبی موقعیت بسیار خوب و ارزشمندی را در دنیا دارد.

وی ادامه داد: ایران در رابطه با مسایل مربوط به آب در برخی کشورهای همسایه، بالادست بوده و در برخی مکان‌ها نیز پائین دست به حساب می‌آید. در این موارد هم قوانین و مقررات با هم متفاوت است. در معدود مسائلی همسایه‌هایی که در بالادست قرار دارند، حقابه‌های قانونی و رسمی که با ایران امضا کردند را رعایت نمی‌کنند و شاید بیشترین زیان وارده در این زمینه به دلیل رعایت نشدن پروتکل‌ها است.

وزیر نیرو خاطرنشان کرد: در موضوع حقابه با کشور افغانستان در طول یک ماه گذشته حرکت و اقدام خوبی انجام شد که امیدواریم مستمر باشد.

محرابیان، با تاکید بر ضرورت توجه سفرا نسبت به موضوع آب و مسائل زیست محیطی گفت: کشورهایی که در بالادست حضور دارند اقدام‌هایی را انجام می‌دهند که منجر به آلوده کردن رودخانه می‌شود و با توجه به اینکه کشور پایین‌دست از این آب در مصارف مختلف استفاده می‌کند، اغلب دچار زیان‌های هنگفت در این موضوع می‌شوند.

برخورداری ۹۹.۵ درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت برق

وزیرنیرو گفت: از نظر برخورداری آب و برق امروز در بخش شهری تقریباً برخورداری مردم ۱۰۰ درصد بوده و در روستاها در حوزه برق بالای ۹۹.۵ درصد برخوردار هستند که نسبت به شاخص‌های آماری جهانی رقم بسیار بالایی است.

وی افزود: طی چند سال گذشته با سیاست‌های غلط، سرمایه‌گذاری در این بخش کاهش پیدا کرد و طی دو الی سه سال گذشته تراز تولید ما نسبت به تقاضای مصرف با کاهش مواجه شد که شاهد محدودیت‌ها و خاموشی‌هایی بودیم، اما با یک برنامه فشرده و دقیق درصدد جبران و رفع مشکلات هستیم.

محرابیان ادامه داد: برای چهار سال آینده برنامه‌ریزی کردیم بیش از ۳۰ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه شود که شاخصه‌های این برنامه به‌کارگیری تکنولوژی‌های تولید تجدیدپذیر است که برای ۱۰ هزار مگاوات برنامه‌ای تدوین شده و به طور جدی در حال پیگیری هستیم.

وزیرنیرو با بیان اینکه یکی از نگرانی‌های جدی ما عبور از پیک تابستان ۱۴۰۱ است، خاطرنشان کرد: باید بتوانیم به گونه‌ای کار کنیم که مردم در این شرایط کمتر شاهد محدودیت باشند و اگر قدری بتوانیم از نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده کنیم شاهد خاموشی نخواهیم بود.

افزایش ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور

وی افزود: برای پیک تابستان ۱۴۰۱ افزودن ۶ هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور برنامه‌ریزی شده است که این مهم در طول سال‌های گذشته یک رکورد محسوب می‌شود، چراکه بالاترین افزایش ظرفیت در طول سال‌های گذشته مربوط به سال ۹۰-۸۹ بوده که رکورد افزایش ظرفیت نیروگاهی کشور ۴ هزار و ۲۰۰مگاوات بوده است.

محرابیان با اشاره به اقدام‌های انجام شده در این زمینه افزود: از رقم ۶ هزار مگاوات افزایش ظرفیت تاکنون چهار واحد نیروگاهی به شبکه برق سنکرون شده و خردادماه شاهد تکمیل طرح‌های نیروگاهی خواهیم بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا