بانک، بیمه و بورس

ورود سهام بورسی به منطقه جذاب قیمتی

به گزارش روز چهارشنبه ، معاملات بورس بعد از مدت ها افت متوالی شاخص، در نهایت از اواسط هفته گذشته و تحت تاثیر حمایت‌های دولت به مدار صعودی وارد شد و امید دوباره برای رونق بازار و سرمایه گذاری در بورس را برای سهامداران فراهم کرد.

با توجه به تداوم صعود شاخص بورس، سهامداران نگران بازگشت احتمالی روند نزولی به معاملات بورس هستند که در این زمینه، کارشناسان معتقدند که بورس بعد از مدت ها ریزشی که تجربه کرده است اکنون جا برای رشد دارد و با کوچکترین اتفاق مثبتی می تواند دوباره وارد مدار صعودی شود و بازدهی معقولی را تا پایان سال جاری در اختیار سهامداران قرار دهد.

خطری معاملات بورس را تهدید نمی‌کند

«عرفان هودی» امروز (چهارشنبه) در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی به وجود نوسان در روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: با توجه به بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی تحت تاثیر حمایت‌های صورت گرفته و نیز بهبود روند معاملات این بازار، به نظر می رسد که روند معاملات بازار تا یک یا دو ماه آینده با روند فعلی ادامه داشته و تهدید زیادی، تهدید کننده معاملات بورس نباشد.

وی به افت شاخص بورس در معاملات روز گذشته بازار اشاره کرد و گفت: سهامداران نباید نگران ایجاد چنین روندهایی در بازار باشند، زیرا شاخص بورس پس از چند روز صعود، ممکن است برای مدتی موقت وارد مدار نزولی شود و بعد از توقفی کوتاه‌مدت، خود را آماده صعود دوباره کند.

هودی اظهار داشت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد که طی روزهای آینده از روزهای منفی بازار کاسته شود اما این امر بدین معنا نیست که در این مدت با بازاری یکپارچه صعودی همراه باشیم، چرا که نوسان ذات بازار سرمایه است و سهامداران نباید از ایجاد چنین روندهایی در بازار ترس داشته باشند.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که بازار تا پایان آبان‌ماه با نوسان مثبت و منفی همراه است و شاهد تداوم روند منفی بازار در چند روز متوالی نخواهیم بود و نزدیک شدن شاخص بورس به محدوده یک میلیون و ۵٠٠ هزار واحد هم خیلی دور از دسترس نیست.

وی با بیان اینکه گاهی شاهد رفتارهای شدید هیجانی از سوی سهامداران در بازار بودیم، ادامه داد: زمانی که حمایت از سهام به هر دلیلی در بازار از دست می رود حد ضرر فعال می شود و سهامداران به سرعت با استفاده از استراتژی معاملاتی خود اقدام به فروش سهام در بازار می کنند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: این رفتار سهامداران را نباید ناشی از رفتار هیجانی سهامداران دانست بلکه زمانی که سهامدار با وجود ارزنده بودن سهام خود شاهد تداوم ریزش قیمت سهام است و چنین پیش‌بینی می کند که این سهم را می‌تواند طی روزهای آینده با قیمت پایین‌تر خریداری کند؛ بنابراین به سرعت در قیمت بالا اقدام به فروش می‌کند تا بتواند طی روزهای آینده آن را با قیمت پایین‌تر خریداری کند به همین دلیل، این تصمیم سهامداران را نمی‌توان به رفتار هیجانی آنها ربط داد.

سهام ارزنده در بازار برای سرمایه‌گذاری

هودی به سهام ارزنده در بازار برای سرمایه‌گذاری اشاره کرد و گفت: بخشی از سهام و صنایع در بازار ارزنده هستند و می‌توانند بهترین موقعیت را برای سرمایه‌گذاری در اختیار سهامداران قرار دهند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: اکنون p/e شرکت ها در بهترین موقعیت قرار دارد و سهامداران با خرید سهام ارزنده و نگهداری آن در بازه زمانی میان‌مدت و بلندمدت یک ساله از نظر تغییرات قیمتی و تقسیم سود در مجامع آینده، سود معقولی را به دست خواهند آورد.

وی با بیان اینکه سهامداران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که نباید کلیت بازار سرمایه را ارزنده دانست و نمی‌توان چنین انتظاری را از بازار داشت که روند صعودی به کل سهام حاضر در بورس و بازار بازگردد، اظهار داشت: بسیاری از سهام در بازار وجود دارند که قیمت آنها بر روی تابلوی بورس کمتر از ارزش ذاتی است و بهتر است سهامداران در اینگونه سهام سرمایه گذاری کنند تا بتوانند بعد از مدتی بازده معقولی را از این بازار کسب کنند.

هودی به حمایت‌های اخیر مسوولان دولتی و تاثیر آن بر بازگشت شاخص بورس به مدار صعودی اشاره کرد و گفت: صحبت‌های مطرح شده از سوی وزیر اقتصاد در جلسه اخیر و نیز دیگر حمایت‌های صورت گرفته توسط مسوولان دولتی و رییس جمهوری به طور حتم معاملات بورس را به لحاظ بنیادی تحت تاثیر قرار می‌دهد و می تواند در ایجاد روند مثبت بازار، تاثیرگذار باشد.

شاخص کل بازار بورس ذیروز (سه‌شنبه، ۱۸ آبان‌ماه) با ۱۳ هزار و ۲۹۸ واحد افزایش در جایگاه یک ‌میلیون و ۴۴۷ هزار واحدی قرار گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا