اهم اخبارصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

ورود زعفران به لیست تسویه با ارز ۴۲۰۰تومانی/ میدان برای رقبا باز شد/ اجرای تصمیم دولت بدون یکسان‌سازی نرخ ارز خودزنی اقتصادی است

به گزارش تولید آنلاین ، علی حسینی در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه ورود زعفران به این لیست قبل از یکسان سازی نرخ ارز به زیان صادرات زعفران کشور است، افزود: زعفران یکی از محصولات صادراتی غیر نفتی مزیت دار کشور ما به شمار می‌رود و هر تصمیمی درباره این محصول باید کارشناسی شده و با دقت گرفته شود.

وی با تاکید بر اینکه همچنان در بازار چند نرخی ارز دیده می‌شود، ادامه داد: تهیه این لیست و اجبار تجار به تحویل ارز خود به سامانه نیما به نرخ ۴۲۰۰ تومانی در حالی است که همچنان خدمات و نهاده‌ها برای تولید با نرخ ارز آزاد تامین می‌شود.

حسینی اضافه کرد: ضمن اینکه در صورتی تهیه این لیست و تحویل ارز به سامانه نیما توسط تجار معنا خواهد داشت که یکسان سازی نرخ ارز برای تمام بخش‌ها و عوامل موثر در بازار داخلی که بر عرضه یک محصول تاثیر دارد، اعمال شده باشد.

وی تاکید کرد: چطور می‌توان از تجار انتظار داشت ارز خود را به سامانه نیما تحویل دهند در شرایطی که نرخ ارز در بازار آزاد ۶۲۰۰ تومان است.

به گفته حسینی با دخالت دولت قیمت زعفران افزایش یافته است و اساس این افزایش نیز بالا رفتن قیمت دلار در بازار عنوان می‌شود، درحالی با اعلام لیست نهایی، تجار باید صادرات را با ارز ۴۲۰۰ تومانی تسویه کنند.

وی اظهار کرد: بدون یکسان سازی نرخ ارز به معنای واقعی این اقدام دولت بقای ما را در بازار جهانی دچار مخاطره می‌کند.

این عضو شورای ملی زعفران گفت: حضور در بازار جهانی و ثبات صادرات زعفران ایران با زحمات زیادی بدست آمده است با تصمیمات غیرکارشناسی میدان را برای رقبا باز نکنیم.

حسینی در پایان اجرای این تصمیم دولت قبل از یکسان سازی نرخ ارز را به نوعی خودزنی اقتصادی توصیف کرد.
دولت لیستی در دست تهیه دارد که بخشی از صادرات غیر نفتی کشور در سامانه نیما ثبت می‌شود تا بر اساس آن تجار ارز حاصل از صادرات خود را با نرخ ۴۲۰۰ تومانی به سیستم بانکی تحویل دهند یا با روش‌های تعیین شده در بخشنامه ۲۱ فروردین به کشور برگردانند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا