بانک، بیمه و بورس

واکنش مثبت بازار سرمایه به حضور رییس سازمان بورس در ستاد اقتصادی دولت

«کاویان عبداللهی» امروز (چهارشنبه) با بیان اینکه حضور رییس سازمان بورس در کنار تیم اقتصادی دولت را باید برای بازار سرمایه به فال نیک گرفت، افزود: رئیس سازمان بورس به‌عنوان متولی اصلی بازار سرمایه باید در نشست‌های ستاد اقتصادی حضور داشته باشد تا در زمان مقتضی نظر کارشناسی خود را برای بازار ارائه دهد و سایر اعضای تیم اقتصادی دولت را از وضعیت این بازار آگاه کند.

وی با اشاره به مصوبات ده‌گانه اخیر دولت برای حمایت از بازار سرمایه، گفت: تعیین سقف برای نرخ خوراک پتروشیمی‌ها و کاهش مالیات شرکت‌های بورسی می‌تواند انعکاس مثبتی برای بازار سرمایه باشد و روزنه‌های امید را برای شروع دوباره و صعود این بازار باز کند.

عبداللهی ادامه‌داد: با این حال در بحث کاهش مالیات‌ها باید دید که اگر دولت دچار کسری بودجه شد، چه برنامه‌ای در این راستا انجام می‌شود؛ اگر دولت به سمت فروش اوراق با نرخ‌های بهره بالا برود، ممکن است مشکلاتی برای بازار ایجاد شود.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نقل و انتقالات سهام و اختصاص بودجه‌ای برای صندوق تثبیت بازار سرمایه نیز تصریح‌کرد: در این سال‌ها حضور صندوق تثبیت بازار سرمایه چندان محسوس نبود؛ البته شاید دلیل آن به بودجه اندکی برگردد که به آن اختصاص می‌یافت، زیرا بودجه ناکافی نمی‌توانست تاثیر چندانی بر بازار داشته باشد.

وی توضیح‌داد: اگر رقم ۳۰ هزار میلیارد تومانی فعلی در صندوق تثبیت بازار سرمایه مورد استفاده بهینه قرار گیرد، می‌تواند به بازار کمک کند؛ در وضعیت فعلی که ارزش معاملات بازار روزانه سه تا چهار هزار میلیارد تومان است باید این تخصیص بودجه به گونه‌ای باشد که در بازار تاثیر داشته باشد، هرچند فعالان بازار سرمایه انتظار ندارند که اشکالات صنایع بورسی در کوتاه‌مدت توسط این صندوق حل شود.

عبداللهی خاطرنشان‌کرد: وقتی یک نماد دیگر وارد بورس می‌شود به‌طور طبیعی جزو وظایف دولت است که بازارگردانی انجام دهد تا برای مردم مشکلی ایجاد نشود، اما در صندوق دارا یکم مشکلاتی بروز کرد و فاصله بین ان. ای. وی (ارزش ذاتی سهم) و واحدهای صندوق که در بازار معامله می‌شد، بسیار زیاد بود که این اشکال به‌طور عمده از غیبت بازارگردان موثر نشات می‌گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص نرخ تسعیر ارز هم گفت: همواره این امر سبب ایجاد اختلافاتی بین سهامدار و بانک مرکزی بوده است؛ به‌طور طبیعی اگر چارچوبی برای این امر در نظر گرفته شود، بانک‌ها به‌ویژه آنها که منابع ارزی زیادی دارند می‌توانند سود تسعیر ارز خوبی شناسایی کنند.

وی در پایان در خصوص نرخ بهره بین بانکی هم تاکید کرد: مداخله در نرخ بهره بین بانکی شاید کار منطقی و عاقلانه‌ای نباشد، با این حال اگر سیاست‌ها به این سمت سوق داده شود تا با توجه به پارامترهای اقتصادی این رشد نرخ بهره کمتر باشد، شاید تصمیم بهتری باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا