تجارت

همکاری بندری و دریایی میان ایران و سوریه رو به افزایش است

به گزارش روز پنجشنبه از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، «شهلا عموری» افزود: در این بین باید توجه داشت که توسعه این همکاری‌ها نیازمند تداوم تعامل‌ها و افزایش سرمایه گذاری‌های مرتبط در بخش زیرساخت‌های بندری به منظور فعالیت شرکت‌های کشتیرانی است.

وی با اشاره به نقش ویژه حمل و نقل دریایی در توسعه مناسبات تجاری دو کشور، ادامه داد: ظرفیت‌های مناسبی در بنادر کشور به ویژه در جنوب ایران برای انجام همکاری و توسعه حمل و نقل دریایی با دیگر کشورهای منطقه وجود دارد، اما این موضوع نیازمند مشوق‌های مناسب‌تری است که باید از سوی سازمان بنادر و دریانوردی مدنظر قرار گیرد.

عموری با اشاره به اینکه باید توازن لازم در اختصاص مشوق های قابل ارائه در بنادر با محوریت جنوب کشور ایجاد شود، گفت: لازم است که ظرفیت‌های کانتینری جهت صادرات انواع کالاها در بنادر جنوبی مانند خرمشهر بیش از پیش افزایش پیدا کند.

عضو اتاق مشترک ایران و سوریه افزود: همواره معتقد هستیم که مقیاس کالا عامل استقبال شرکت‌های کشتیرانی برای مشارکت در حمل کالاهای صادراتی از بنادر ایران محسوب می‌شود و قطعا بنادر خوزستان و دیگر بنادر کشور ظرفیت‌های صادراتی بسیار خوبی دارند که همین موضوع عامل «اقتصاد مقیاس» را در حمل و نقل دریایی از توجیه مناسبی برخوردار خواهد کرد.

وی ادامه داد: باید توجه داشت مشارکت سازمان بنادر و دریانوردی در اختصاص یارانه های حمل به صادرکنندگان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که در نهایت باعث رونق فعالیت‌ها و مبادلات تجاری از طریق حمل و نقل دریایی می شود.

عموری در مورد ارزیابی از وضعیت همکاری مشترک ایران و سوریه در حوزه دریایی و بندری، خاطرنشان کرد: شرایط موجود نشان می‌دهد که محوریت همکاری‌های ایران با سوریه در حوزه دریایی و بندری روبه رشد است و شرکت‌های حمل و نقل متعددی با ظرفیت‌های مختلفی در این زمینه حضور پیدا کرده‌اند.

وی افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد که عمده صادرات کالاهای ایرانی از بندرعباس به سمت بندر لاذقیه در سوریه انجام می‌شود و عمده این محصولات شامل قیر، مواد پتروشیمی، فرآورده های سوختی، مصالح ساختمانی، سیمان، میلگرد، سنگ، کاشی و سرامیک است.

عضو اتاق مشترک ایران و سوریه در رابطه با دیدار اخیر هیات های ایران و سوریه و مسائل مطرح شده در خصوص افزایش روابط دریایی بین دو کشور، گفت: همکاری بندری و دریایی میان ایران و سوریه طی سال‌های اخیر رو به افزایش است که با ایجاد خواهرخواندگی بین بندر امام(ره) و بندر لاذقیه گام‌های اساسی‌تری را در مسیر توسعه‌ای روابط ایجاد می‌کند و در این بین باید توجه داشت که توسعه این همکاری ها نیازمند تداوم تعاملات و افزایش سرمایه گذاری های مرتبط در حوزه زیرساخت های بندری به منظور فعالیت شرکت های کشتیرانی است.

عموری ادامه داد: کشور سوریه در مرحله بازسازی قرار دارد و قطعا بازار بسیار مناسبی برای کالاهای ایرانی محسوب می شود و مهمترین دستاورد دیدار اخیر هیات‌های ایران و سوریه می‌تواند به توسعه مناسبات تجاری هر دو کشور منجر شود، بنابراین حمل و نقل دریایی در توسعه این مناسبات از نقش تاثیرگذاری برخوردار است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

معاون وزیر بازرگانی داخلی و حمایت از مصرف کنندگان سوریه روز سه شنبه از توافق ایران و سوریه برای ایجاد یک مرکز تجاری در دمشق و تهران به منظور عرضه محصولات و تولیدات دو کشور خبر داد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا