انرژی

نفت ۷۰ دلاری شد

به گزارش روز چهارشنبه ، قیمت نفت در هفته‌های گذشته اگرچه به دلیل مثبت شدن چشم‌انداز اقتصادی جهان و احتمال افزایش تقاضا برای نفت، با رشد همراه شده بود، اما افزایش شمار مبتلایان به کرونا به‌ویژه در آسیا، مانع از رشد قیمت‌ها تا ۷۰ دلار در هر بشکه می‌شد.

فعالان بازار نفت نگران بودند که افزایش مبتلایان به کرونا، محدودیت‌ها را به اقتصاد کشورهایی مانند هند یا کشورهای جنوب شرقی آسیا بازگرداند و همین موضوع، سدی در برابر نفت ۷۰ دلاری بود.

با این حال تصمیم اعضای اوپک‌پلاس در جلسه دیشب باعث شد تا نگرانی‌ها نسبت به مازاد عرضه در بازار طلای سیاه تا حد زیادی رفع شود.

وزیران نفت و انرژی ائتلاف اوپک‌پلاس در هفدهمین نشست به بررسی تقویت مداوم بنیان‌های بازار، نشانه‌های روشن بهبود تقاضای نفت و کاهش ذخیره‌سازی‌های نفت خام کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (اوئی‌سی‌دی) در پی بهبود شرایط اقتصادی بیشتر نقاط جهان به‌دلیل تسریع برنامه‌های واکسیناسیون پرداختند.

در این نشست همچنین از عملکرد مثبت کشورهای شرکت‌کننده در توافقنامه همکاری (DOC) استقبال شد، مجموع پایبندی اعضا (از جمله مکزیک) به کاهش تولید نفت در ماه آوریل ۱۱۴ درصد اعلام شد که بیانگر روند پایبندی بالای کشورهای شرکت‌کننده در این توافق‌نامه است.

همچنین در این نشست، بر ادامه تعهد به توافق دهمین نشست وزیران اوپک و غیر اوپک در آوریل ۲۰۲۰ (اصلاح‌شده در ژوئن، سپتامبر و دسامبر ۲۰۲۰، و ژانویه و آوریل ۲۰۲۱) برای بازگرداندن تدریجی ۲ میلیون بشکه در روز از کاهش عرضه توافق‌شده با سرعت تعیین‌شده و با توجه به شرایط بازار تأکید شد.

با این تصمیم، قیمت نفت روند رو به رشد خود را از شب گذشته آغاز کرد و به بالای ۷۰ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت برنت در معاملات امروز نیز این روند را حفظ کرد و با رشدی سه‌دهم درصدی، ۷۰ دلار و ۴۳ سنت در هر بشکه قیمت خورد.

همچنین نفت شاخص آمریکا ۲ دهم درصد افزایش قیمت را ثبت کرد و ۶۷ دلار و ۸۷ سنت در هر بشکه معامله شد.

تصمیم اوپک پلاس مبنی بر کاهش ۹.۷ میلیون بشکه از تولید خود در اردیبهشت سال گذشته توانست قیمت نفت را تا حد زیادی بهبود بخشد.

قیمت نفت سال گذشته در حالی که به دلیل شیوع کرونا به زیر ۲۰ دلار در هر بشکه سقوط کرده بود، با اجرای توافق اوپک‌پلاس حالا به ۷۰ دلار رسیده است.

با این حال تا زمانی که پایانی برای کرونا در جهان وجود نداشته باشد، احتمال کاهش قیمت‌ها وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا