اهم اخبارصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذایی

نظارت بر واردات تراریخته از ۹۴ بود/۲۲رقم ذرت تراریخته وارد می شود

دبیر کارگروه ایمنی زیستی وزارت جهاد کشاورزی گفت: هر محصول تراریخته‌ای که قرار است به ایران وارد شود، باید مشخصات آن اعلام و در این کمیته بررسی شود.

به گزارش تولیدآنلاین به نقل از صداوسیما جهانفر دانشیان با اشاره عرضه ذرت، سویا و پنبه دانه به عنوان محصولات تراریخته عمده در بازار جهانی افزود: مجلس شورای اسلامی سال ۱۳۸۸ قانون ایمنی زیستی را برای توجه به محصولات تراریخته تصویب کرد و پس از آن کارگروه هایی در این زمینه تشکیل شد.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی با تشکیل دولت دهم، ابلاغیه ای به واحدهای تحت پوشش فرستاد تا اقدامات لازم برای نظارت بر محصولات تراریخته انجام شود.

دانشیان گفت: کمیته ای هم برای بررسی محصولات تراریخته تشکیل شد که همه فعالیت ها در این زمینه زیرنظر کمیته مزبور انجام شود. نمایندگانی از وزارت علوم و فناوری، بهداشت، آموزش و پزشکی در این کمیته حضور دارند تا نظارت بهتری روی محصولات تراریخته انجام شود.

دبیر کارگروه ایمنی ساماندهی محصولات وارداتی تراریخته در ایران ادامه داد: اقدامات بسیاری از سال ۱۳۹۴ برای ساماندهی محصولات تراریخته انجام شده است از جمله اینکه هر محصول تراریخته ای که قرار است به ایران وارد شود، وارد کننده حقیقی یا حقوقی باید مشخصات تراریختگی را اعلام کند تا در کمیته بررسی شود.

وی با اشاره به محصول ذرت گفت: ۱۲۰ رقم ذرت تراریخته در دنیا وجود دارد که بعد از بررسی فقط به ۲۲ رقم مجوز واردات به ایران داده می شود و دیگر محصولات اجازه ورود نمی گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا