انرژیاهم اخبار

نحوه واردات نباید به زمان اجرای برجام بازگردد/ صادرات محصولات ساخت ایران به اروپا

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار اقتصادی ، “احسان ثقفی” در نشست خبری با اشاره به اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های نوپایی در صنعت نفت هستند، افزود: این شرکت‌ها برای ساخت محصولات های‌تک، ورود پیدا کرده‌اند.

وی به جلسه اعضای انجمن استصنا با معاون علم و فناوری رئیس‌جمهوری اشاره کرد و ادامه داد: در آن جلسه تصمیم بر آن شد تا کارگروه مشترکی ایجاد شود، انجمن نیز مشکلات را دسته‌بندی کرده و به مسئولان ارائه و پیگیری کند.

ثقفی با اشاره به اینکه ۲۰۰ عضو انجمن استصنا دانش‌بنیان هستند، گفت:‌ با روی کار آمدن دولت سیزدهم تعامل با وزارت نفت روان‌تر شده است، دیداری با جواد اوجی وزیر نفت داشتیم که بر حمایت بر ساخت داخل تاکید شد.

ثقفی با اشاره به اینکه دولت حمایت‌های بیشتری برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای صنعتی داشت، گفت: امیدواریم اثر این حمایت‌ها از سال ۱۴۰۱ مشاهده شود.

رئیس انجمن استصنا میانگین ظرفیت فعال سازندگان تجهیزات صنعت نفت را ۵۰ درصد دانست و افزود: برخی واحدها تعطیل هستند و برخی دیگر با ظرفیت کامل فعالیت می‌کنند.

ثقفی با اشاره به اینکه تحریم زنجیره ایران با جهان را قطع کرده است و باید دوباره برقرار شود، افزود: در صورت اجرای برجام باید انتقال تکنولوژی انجام شود اما نحوه واردات نباید به زمان اجرای برجام بازگردد.

رئیس انجمن استصنا افزود: سیاست کلان وزارت نفت در دولت سیزدهم استفاده از ساخت داخل است که قانونی شده است، قراردادهایی در دولت سیزدهم امضا شده اما تا عملیاتی شدنان زمان‌بر خواهد بود.

وی به دیدار رهبر معظم انقلاب با فعالان اقتصادی کشور اشاره کرد و ادامه داد: ایشان از روند تصمیم‌گیری‌ها و اجرای قانون حمایت از ساخت داخل گله‌مند بودند و به طور مشخص به صنعت خودرو و لوازم خانگی اشاره کردند.

صادرات محصولات ساخت ایران به اروپا

ثقفی افزود: ایشان به تدوین نقشه راهبردی صنعت اشاره کردند و تاکید داشتند که حمایت‌ها باید هدفمند انجام شود.

وی گفت: محصولات تولیدی در صنعت نفت به سطحی از استاندارد رسیده که جوابگوی نیاز داخلی است و اگر بخواهد صادرات را سرلوحه کار خود قرار دهد باید استانداردها را تقویت کند.

ثقفی ادامه داد: برخی از محصولات تولیدی ایران به دلیل تحریم به شرکت‌های اروپایی ارسال می‌شود و از آنجا با برند اروپایی دوباره صادر می‌شود.

رئیس انجمن استصنا به تأثیر ارز ترجیحی و احتمال حذف آن برای سازندگان تجهیزات صنعت نفت اشاره کرد و گفت: این موضوع بر قیمت تمام‌شده اثرگذار است اما چند نرخی بودن ارز هم فسادآور است و هم مسکن افیونی است. در خصوص زمان اجرای حذف ترجیحی باید مطالعه بیشتری انجام شود.

رسوب کالا در گمرک رفع شده است

ثقفی ادامه داد: در ۳ ماه گذشته مشکلی در خصوص رسوب کالا و تجهیزات در گمرک نداشته‌ایم و ترخیص کالاها روان‌تر شده است.

رئیس انجمن استصنا به تفاهم‌نامه‌ها با چین و روسیه اشاره کرد و گفت: هر نوع تفاهم و قرارداد با کشوری که ارزش تعامل داشته باشد و قدرت سرمایه‌گذاری داشته باشد خوب است.

وی درباره تفاهم‌نامه ۲۵ ساله با چین هم گفت: مشخص نیست این تفاهم‌نامه به چه صورت است و این ابهام را در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب نیز اعلام کردیم. اگر سازنده داخلی در اجرا شدن این تفاهم‌نامه نقش نداشته باشد، قابل قبول نیست و افسران جنگ اقتصادی سرخورده خواهند شد، راهکاری که پیشنهاد کردیم این بود که تشکل‌ها را سهیم کنند.

به گفته رئیس انجمن استصنا، سهم ساخت داخل در صنعت نفت اکنون با توجه به ساخت ۱۰ گروه کالایی به ۸۰ درصد رسیده است.

وی گفت: موضوعی که در مورد سند راهبردی که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند بسیار مهم است. امیدواریم این سند راهبردی عملیاتی شود و دستخوش تغییر دولت‌های مختلف نشود تا بتواند به سرانجام برسد.

رئیس انجمن استصنا با اشاره به اینکه رئیس‌جمهوری در روز بعد از ملاقات با رهبری دستور تشکیل ستاد کارگروهی در این بخش را دادند، ادامه داد: ما تقاضا داریم در این کارگروه، جایگاهی برای فعالان بخش خصوصی در نظر گرفته شود تا در تدوین این سند کمک شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا