لوازم خانگی

می‌توان جلوی افزایش قیمت لوازم خانگی را گرفت؟

عباس تابش ، در پاسخ به سوالی درباره جدیدترین وضعیت بازگرداندن قیمت شرکت‌های لوازم خانگی، تصریح کرد: از نظر ما همه شرکت‌ها قیمت‌های خود را بازگرداندند مگر اینکه نام شرکتی که از این مصوبه سر باز زده اعلام کنید.

وی با بیان اینکه این قیمت‌ها دستوری نیست، اظهار کرد: همه شرکت‌ها توجیه هستند که بر اساس محاسبات انجام شده، ملزم به برگرداندن قیمت‌ها برای تامین حقوق مصرف کنندگان هستند.

رئیس سازمان حمایت در پاسخ به سوالی درباره اینکه تا چه زمانی می‌توان جلوی افزایش قیمت لوازم خانگی را گرفت؟ گفت: قرار نیست جلوی افزایش قیمت کالا را بگیریم. بحث این است که کالا بر اساس ضوابط هیئت تعیین و تثبیت قیمت‌ها باید تعیین قیمت شود و این قیمت هر کجا از این ضوابط بالاتر باشد، آن را به رسمیت نمی‌شناسیم.

تابش افزود: برنامه حاکمیت این است که همزمان بهای تمام شده و مواد اولیه که بعضاً مدیریت نشده بود را مدیریت کند. به این معنا که هزینه‌های تولید کم شود. کم کردن هزینه تولید به معنی افزایش سود تولید کننده هم است. بنابراین بخشی از هزینه‌ها به شکلی در حال تامین است.

اواسط دی ماه دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران از افزایش ۳۹ درصدی قیمت نهاده‌های تولید از ابتدای امسال تاکنون خبر داده بود و اواخر دی ماه هم اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی اعلام کرد که برخی تولید کنندگان لوازم خانگی قیمت محصولات خود را ۸ تا ۱۲ درصد افزایش دادند. بیشترین افزایش قیمت مربوط به یخچال و فریزر و کولر آبی بود و قیمت ماشین لباسشویی و ماشین ظرفشویی تغییری نکرده بود.

اما پازوکی اواخر بهمن از تعیین ضرب‌الاجل برای بازگشت قیمت‌ها به قیمت‌های قبلی خبر داد. وزارت صمت، ۲۳ بهمن ماه را آخرین فرصت کاهش قیمت محصولات لوازم خانگی اعلام کرده و وعده داده بود که با شرکت‌های متخلف برخورد خواهد کرد. او همچنین گفته بود که به جز یک برند، سایر برندهای ایرانی قیمت خود را کاهش دادند. موضوعی که بازاری‌ها آن را تایید نکردند.

اخیرا معاون صنایع عمومی وزارت صمت اعلام کرد که تولیدکنندگان داوطلبانه قیمت‌های خود را به قیمت‌های قبل برگرداندند. اما طبق اعلام اتحادیه، هنوز یک شرکت به کاهش قیمت تن نداده بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا