صنعت و معدنفن آوری و ارتباطات

موانع احتمالی ادغام شرکتهای ارتباطات ثابت و ورود آنها به بورس رفع می‌شود

معاون بررسی های فنی و صدور پروانه رگولاتوری از رفع موانع احتمالی ورود شرکتهای ارتباطات ثابت ( FCP ) به بازار بورس و یا ادغام آنها با یکدیگر خبر داد.

 

به گزارش تولید آنلاین به نقل از  ایرنا از تارنمای شرکت مخابرات ایران، «صادق عباسی شاهکوه» گفت: ادغام شرکت های FCP هزینه‌های تمام شده شرکت ها و سرمایه‌گذاری‌ها را کاهش می‌دهد و با شکل‌گیری اپراتورهای بزرگتر در بازار ICT، هدف ۲.۵ برابر شدن این بازار در طول برنامه ششم، بهتر محقق می‌شود.
وی با اشاره به تاکید وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و رویکرد کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در تدوین مقررات این حوزه در جهت کمک به بورسی شدن و ادغام شرکت ها افزود: بورسی شدن شرکت ها به شفاف‌سازی امور آنها و جذب سرمایه کمک می‌کند و رگولاتوری نیز این آمادگی را دارد با تدوین مقررات جدید و یا اصلاح مقررات قبلی، وارد شدن شرکت ها به بورس و ادغام آنها با یکدیگر را تسهیل کند.
شاهکوه تصریح کرد: در حال حاضر ۱۷ شرکت FCP پروانه فعالیت دارند اما ممکن است برای ایجاد شبکه در سطح شهرها بطور جداگانه با موانع مختلفی روبرو شوند در حالیکه با ادغام با یکدیگر مشکلات آنها کمتر می‌شود. ضمن آنکه زمینه فعالیت و رقابت بین چند شرکت بزرگ در مقایسه با تعداد زیادی از شرکت های در حد متوسط راحت‌تر و به صرفه‌تر است.
وی درباره تعداد شرکت هایی که می‌توانند با هم ادغام شوند، گفت: درخواست های ادغام از سوی شرکت ها تا وقتی مورد پذیرش قرار می‌گیرد که به شرایط رقابت سالم در بازار آسیبی وارد نشود.
معاون بررسی های فنی و صدور پروانه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی تاکید کرد: اگر شرکت های دارنده پروانه در حوزه ارتباطات ثابت برای ادغام یا ورود به بورس با موانع مقرراتی مواجه شدند، می‌توانند موانع قانونی و پیشنهادهای خود را برای رفع آنها به رگولاتوری ارسال کنند.

گفتنی است، انحصاری بودن برخی از خدمات تلفن ثابت و مشکلات موجود بر سر استفاده از زیرساخت‌های در اختیار شرکت مخابرات ایران و شرکت‌های تابعه، سبب شد تا وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات به دنبال ارائه‌ی پروانه‌ی خدمات ارتباطات ثابت باشد. در این راستا پروانه‌ی FCP برگرفته از Fixed Communication Provider طراحی شد.
شرکت‌هایی که این پروانه را بگیرند می‌توانند علاوه بر اینترنت پر سرعت ADSL خدماتی از قبیل تلفن ثابت، تلفن مبتنی بر IP یا همان VOIP، اینترنت نسل چهارم TD-LTE، خدمات وای‌فای، فیبر نوری و چند مورد سرویس دیگر را ارائه دهند.
شرکت‌های واجد شرایط به تدریج پروانه‌ی FCP را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی دریافت می‌کنند و برخی از آنها اقدامات لازم برای ارائه‌ی خدمات جدید و گسترش خدمات قبلی را از سر می‌گیرند.

همچنین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی همانطور که از نامش پیداست وظیفه رگولاتوری یا تنظیم مقررات را در حوزه ICT بر عهده دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا