اقتصادتجارتصادرات و واردات

مهران، مزیتی ملی برای مواجهه با تحریم ها

مرزهای بین المللی در شرایطی که امریکا تلاش می کند مراودات تجاری و بازرگانی ایران را با کشورهای دیگر مختل کند به عنوان یک اهرم و نقطه قابل اتکا برای مقابله با تحریم ها شناخته شده که در این میان مرز مهران جایگاه ویژه و ممتازی دارد.
به گزارش تولید آنلاین، شهر مرزی مهران در ۸۵ کیلومتری جنوب باختری و مرز بین المللی این شهر در ۱۱ کیلومتری ایلام قرار دارد و کانون های مهم تردد زائر و کالا به کشور عراق محسوب می شود.
این مرز سال ۱۳۸۲ با پیشنهاد وزارت امور خارجه از سوی سازمان ملل متحد به عنوان مرز بین‌المللی شناخته شد و پس از این تاریخ، زیرساخت‌های مورد نیاز برای برقراری صادرات و واردات کالا در این منطقه جانمایی و با استقرار گمرک روند ترخیص کالا در این خروجی مرزی رونق گرفت و هر سال بر ارزش دلاری ، وزن کالاهای صادراتی و در کنار آن تنوع کالاها افزوده می شد.
اما از سال گذشته روند صادرات از این نقطه مرزی که در سال ۹۵ به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار رسیده بود رو به کاهش گذاشته و به یک میلیارد دلار در سال گذشته رسیده است.
دلایل مختلفی برای این کاهش قابل ملاحظه از سوی مسئولان امر عنوان می شود و در همین راستا ، رئیس سازمان صنعت ، معدن و تجارت ایلام معتقد است: با برقراری آرامش و امنیت نسبی در کشور عراق و بازگشایی سایر مرزهای غربی کشور مانند « پرویز خان ‘ و « سومار» ، برخی از تجار به دلیل نزدیکی این مرزها با کردستان عراق ترجیح می دهند از سایر مرزها استفاده کنند.
یارالله نصیری اضافه کرد: وضع تعرفه های بیشتر از سوی طرف عراقی در مرز مهران نیز بر این مسئله دامن زده است و برای برخی اقلام تا ۷۰ درصد تعرفه اعمال می شود درحالی که این وضعیت در سایر مرزهای کشور با عراق دیده نمی شود.
وی یکی از اصلی ترین اقلام صادراتی به کشور عراق را سیمان برشمرد که هم اکنون دولت بغداد واردات این کالا را به کشور ممنوع کرده که باعث شده سهم قابل توجهی از صادرات کالا از مرز بین المللی مهران کاهش یابد.
نصیری با رد این موضوع که عربستان توانسته سهم بیشتری از صادرات کالا به عراق را در اختیار بگیرد، گفت: عربستان سعودی از نظر زیرساختی و توان تولیدی کالا امکان برابری در این عرصه را ندارد.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی طی روزهای گذشته سفری به ایلام و بازدیدی از مرز بین المللی مهران داشت و در این سفر با ذکر اینکه صادرات غیرنفتی ایران به ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا کمتر از نصف صادرات غیر نفتی است که از مرز ایلام به عراق صورت می گیرد، افزود: رفتار منطقی مبتنی بر داشته ها و یافته های آماری گویای ضرورت توجه و اهتمام بیشتر به مرزها به خصوص مرز مهران است.
حشمت الله فلاحت پیشه گفت: شرایط موجود می طلبد که احیا و بهره وری مناسب تر از مرزها در دستور کار دولت و مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

*کمبودهای مرز
رئیس کل گمرک در بازدید از این مرز با اعلام اینکه صادرات سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ حدود پنج درصد رشد داشته است، عنوان کرد: عراق سومین مقصد صادراتی کالاهای ما به شمار می رود و لازم است مشکلاتی که در زمینه صادرات به این کشور وجود دارد احصاء و برطرف شوند.
فرود عسگری افزود: رایزن اقتصادی ایران در عراق فعال است و می توان مشکلات تجاری را از این طریق پیگیری کرد.
وی با تأکید بر این که گمرگات مرزی باید مشکلات تجاری با کشورهای همسایه را پیگیری کنند ، گفت: نیازمندی‌های گمرگ مهران در راستای سهولت و تسریع در صادرات کالا تامین خواهد شد.
رئیس کل گمرک تأکید کرد که با تهیه طرح جامع می توان فرصت‌های جدیدی برای کاهش مشکلات در حوزه تجارت پدید آورد تا مسئولیت هر بخش در قالب این طرح مشخص شود.

** رفع مشکلات مرزی
استاندار ایلام به تازگی در دیدار با رئیس گمرک کشور بر ضرورت شتاب بخشی در رفع مشکلات مرز مهران به منظور توسعه و تقویت صادرات غیرنفتی به کشور عراق تاکید کرد و گفت: منطقه ویژه اقتصادی مهران دارای مشکلات و ایراداتی است که روند آن باید تسریع شود، رفع ایرادات و مشکلات مرز مهران می تواند ظرفیت های این مرز را فعال کند.
قاسم سلیمانی دشتکی از معاون اقتصادی استاندار خواست کمیته‌ ای با همکاری اتاق بازرگانی ایلام و سایر دستگاه‌های اجرایی به منظور رفع مشکلات مرزی و همچنین پیگیری اجرایی شدن تفاهم نامه‌های اقتصادی با عراق تشکیل دهد.
وی در مورد اخذ عوارض از تجار فعال در مرز مهران توسط شهرداری این شهر که باعث ایجاد نارضایتی شده بود، گفت: اخذ عوارض توسط شهرداری مهران در بازارچه‌ مهران ممنوع است و با متخلفین برخورد می شود.
سلیمانی دشتکی اضافه کرد: مرز بین المللی مهران در طول سال های اخیر به مهم ترین گذرگاه صادرات کالاهای ایرانی به عراق تبدیل شده بود، اما با وجود مشکلات پیش آمده در این مرز تردد مسافر و صادرات کالا همچنان فعال و در حال انجام است.

** طرح جامع صادرات
معاون امور اقتصادی استاندار ایلام در راستای رفع مشکلات گمرک مهران، خواستار تهیه طرح جامع صادرات در مرز مهران توسط گمرک استان شده است.
ایوب درویشی یادآور شد: همه نیازهای مرز مهران به منظور توسعه صادرات غیرنفتی به کشور عراق شامل انبار، سردخانه و دیگر کاربری های مرتبط با تجارت در این منطقه بر اساس اولویت باید در قالب طرح جامع پیش بینی شود.

** صادرات ۳۷ هزار تن کالا
مدیرکل استاندارد ایلام گفت: در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۳۷ هزار تن کالای استاندارد از مرز بین المللی مهران به کشور عراق صادر شده است.
مهناز همتی افزود: عمده کالاهای صادر شده تحت نظارت و کنترل کیفی این اداره کل شامل موزائیک، آجر، مواد لبنی، مواد شیمیایی ( کربنات کلسیم) و سنگ های ساختمانی بوده است.
وی تاکید کرد: در این مدت نزدیک به ۲۰۰ مورد آزمون تعیین ماهیت نیز انجام شد که بیشترین کالای آزمون شده مربوط به سنگ های ساختمانی، کربنات کلسیم و سنگ آهن بوده است.
مدیرکل استاندارد ایلام ادامه داد: ۱۷۹ مورد نمونه برداری از مراکز تولیدی، ۶۷ مورد آزمون نمونه تولید و بیش از ۵۷۰ مورد نمونه برداری از مراکز عرضه از جمله اقدام های انجام شده این اداره کل در مدت یاد شده(ابتدای سال تا کنون) است.
** تردد زائران
مدیرکل راهداری و نقل جاده ای ایلام می گوید: در سه ماهه اول سال جاری بیش از ۶۶۵ هزار زائر از مرز بین المللی مهران(ورود و خروج) به عتبات عالیات سفر کردند.
نورالله دلخواه با بیان عبور راحت و بدون معطلی زائران از مرز مهران به مقصد عتبات عالیات اظهار داشت : از این تعداد زائر بیش از ۵۲۳ هزار نفر ایرانی و ۱۴۲ هزار نفر اتباع خارجی بوده که از مرز بین المللی مهران به داخل و خارج از کشور تردد داشته اند.
وی یادآور شد: در زمان حاضر تردد زائران در مرز مهران بدون مشکل و با سهولت در جریان است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا