استان هااقتصاد

منابع آبی البرز رو به خشک شدن

استمرار خشکسالی و خالی شدن سفره های زیر زمینی آب از طریق چاه های غیر مجاز در این سال ها وضعیت نامطلوبی پیش روی البرزی ها قرار داده که اگر مصارف کنترل نشود، هیچ منبع آبی برای آینده باقی نخواهد ماند.
به گزارش تولید آنلاین، نابسامانی وضعیت سفره های زیرزمینی و آب های سطحی البرز همچون سایر مناطق کشور متاثراز پدیده کم بارشی است با این تفاوت که در البرز با ورود سیل جمعیت مهاجر هر روز بر میزان تقاضای آب افزوده می شود اما میزان تزریق آب بارش به سفره های زیر زمینی و سطحی موجود اندک است.
آنطور که مسئولان و کارشناسان می گویند اگر چاره ای برای کنترل مصارف غیرمجاز و بی رویه در البرز در نظر گرفته نشود در ۴ سال آینده بیشتر منابع آبی استان خشک می شود.
طبق بررسی های کارشناسان ، عمق دستیابی به سفره های زیر زمینی استان البرز از حدود ۲۰ متر دهه ۷۰ اکنون به بالاتر از ۳۰۰ متر رسیده ، پدیده ای که سبب نگرانی و دغدغه مسئولان اجرایی و دست اندرکاران تامین آب استان شده است.
این وضعیت آبی نیز سبب فرونشست زمین و دشت های استان تا حدود یک متر شده و هر روز بر میزان مشکلات و کاستی ها در بخش تامین آب افزوده می شود.
تامین آب آشامیدنی جمعیت حدود ۳ میلیون نفری در کنار بخش های کشاورزی و صنعت استان البرز موضوعی است که به آسانی قابل هضم نبوده و بایستی راهکارهای علمی و عملی برای کنترل مصارف در این استان اندیشیده شود.
آنچه عمق نگرانی مسئولان و دست اندرکاران تامین آب البرز را بیشتر کرده ، شناسایی حدود ۱۱ هزار حلقه چاه آب غیر مجاز است که عمده آنها ویلا باغ ها و اراضی کشاورزی بدون توجه به نیازها حفاری شده است.
برداشت های بی رویه و فارغ از رعایت استانداردها و منابع آبی موجود ، خطرات زیست محیطی در منطقه به وجود آورده و پرونده قطوری به نام بحران آب پیش پای مردم و مسئولان البرز قرار داده است.
استان البرز که در گذشته های نه چندان دور میزان بارندگی سالانه آن فراتر از ۴۵۰ میلی متر بود اینک با چالشی به نام خشکسالی و کمبود بارش مواجه است.
**۹۴درصد منابع آبی البرز مصرف می شود
مدیر عامل شرکت آب منطقه ای استان البرز می گوید: ۹۴ درصد منابع آبی این استان در طول سال به مصرف می رسد.
به گفته داود نجفیان ، اگر تا ۴ سال آینده سفره های زیر زمینی استان تقویت نشود با مشکل جدی کم آبی مواجه خواهیم شد .
وی بیان داشت: بیشترین مصارف آب در بخش کشاورزی بوده که این بخش ۵۰ درصد منابع آبی را به هدر می دهد.
این مسئول با اشاره به اینکه ایران ۳ برابر سرانه کشورهای پیشرفته مصرف آب دارد ،گفت: این در حالی است که کشور ما در منطقه خشک و کم آب جهان قرار دارد.
نجفیان اظهار داشت: رعایت الگوهای مصرف در سه بخش کشاورزی، شرب و صنعتی مهمترین گام برای حفظ منابع آبی کشور و استان البرز است .
وی ادامه داد با روند افزایش جمعیت در بخش آب سال آینده با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد.
نجفیان با بیان اینکه می بایست سکونتگاه های رسمی در کشور و استان البرز دارای منابع آبی مناسب باشند ، خاطرنشان کرد: در این زمینه نقایص و کاستی هایی وجود دارد که ناشی از بی توجهی به منابع آبی است.
وی بیان کرد: به عنوان مثال منطقه شهری مانند شهر جدید هشتگرد برای سکونت ۷۵۰ هزار نفر پیش بینی شده است اما هیچ توجهی به نیاز های آبی آن نشده است .
نجفیان اظهار داشت : اکنون یک طرح آبرسانی در شهر جدید هشتگرد در حال انجام است که هفته آینده با بهره برداری از ان مشکل کم ابی این منطقه مرتفع می شود.
وی نقش رسانه ها را در رعایت الگوی مصرف اساسی دانست و گفت: انتظار می رود رسانه های جمعی برای تحقق این امر به کمک دستگاه های اجرایی بیایند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان البرز با اشاره به اهمیت توسعه شبکه های آبیاری نوین در بخش کشاورزی ، افزود: به رغم اینکه ۹۲ درصد آب های کشور در این بخش مصرف می شود و دولت نیز تسهیلات ویژه برای توسعه شبکه های آبیاری اختصاص داده ، اما کشاورزان استقبال نمی کنند.
وی یکی از مشکلات کنونی کشور را کشاورزی سنتی دانست و اظهارداشت: نمی توان انتظار اشتغال در این بخش داشت.
نجفیان با بیان اینکه تاکنون ۱۱ هزار چاه آب غیر مجاز در البرز شناسایی شده ، گفت: بیشتر این چاه ها در ویلاها و باغ ها حفاری شده که امسال ۶۰ حلقه چاه غیر مجاز در استان مسدود شد.
این مسئول بیان داشت: از کل چاه های غیرمجاز شناسایی شده استان ۳۰۰ حلقه آنها دارای آبدهی بالا(۵۰۰ میلیون مترمکعب) بوده که انسداد آنها به صورت ویژه در دستور کار قرار دارد.
مدیرعامل آب منطقه ای البرز در بخش دیگری از سخنانش به موضوع رودخانه کرج پرداخت وگفت: مشکل رودخانه کرج این است که آب منطقه ای امکان دسترسی لازم به آن ندارد و چالش های بزرگی در این رودخانه وجود دارد که می تواند به ثروت تبدیل شود که اکنون تهدید محسوب می شوند.
وی گفت: کار ساماندهی این رودخانه با مطالعات جامع باید انجام شود وانتظار داریم تمام دستگاه های نظارتی و اجرایی که در رودخانه دخیل هستند در مطالعه و اجرا کمک کنند.
وی به مردم استان البرز هشدار داد که اگر در مصرف آب الگوها را رعایت نکنند، منابع آبی در کم ترین زمان از دست خواهند رفت و بایستی منتظر چالش های جدید باشیم.
بخش عمده آب مورد نیاز مردم استان البرز از سفره های زیر زمینی تامین می شود و سهم استان از ۲ سد امیر کبیر و طالقان اندک است.
به گفته کارشناسان ، انسداد فوری چاه های غیر مجاز ، توسعه طرح های آبیاری نوین در مزارع و باغ ها و تشکیل پویش اجتماعی برای اطلاع رسانی در خصوص مصرف بهینه آب ، مهم ترین اقدام ها برای مقابله با کم آبی و گذر از چالش خشکسالی در البرزاست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا