اقتصادبازارتجارتصادرات و وارداتصنعت و معدننساجی

ممنوعیت واردات پوشاک به نفع صنعت و اقتصاد نیست

عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران گفت: طرح ممنوعیت واردات پوشاک، هرچند به اسم حمایت از تولید داخل اجرایی شده، اما در مجموع به نفع اقتصاد و صنعت کشور نخواهد بود.

 

 

علیرضا حائری» امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا افزود:‌ از پارسال دولت به نام توانمندی واحدهای صنعتی پوشاک، ابتدا تعرفه واردات پوشاک را به ۲۰۰ درصد افزایش داد و پس از آن واردات پوشاک را ممنوع کرد.

وی بیان داشت:‌ به این ترتیب، به نام حمایت و توانمندسازی، فضایی انحصاری، غیر رقابتی و گلخانه ای برای واحدهای پوشاکی ایجاد شد.

حائری گفت: هرچند ممکن است چند واحد پوشاکی کشور از این طرح بهره ببرند و در حاشیه امنیت قرار بگیرند، اما در مجموع این تصمیم رشد صنعت کشور را به دنبال ندارد، زیرا سال ها کالاهایی تکراری تولید می کنند و مردم بالاجبار باید بخرند.

وی ادامه داد: در سال های گذشته نظیر چنین شرایطی را در خودروسازی ها و ایجاد شرایط انحصاری و غیر رقابتی برای آنها شاهد بودیم که تداوم تولید محصولات بی کیفیت و کم کیفیت داخلی و ناچاری مردم از خرید آنها را به همراه داشت.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران تاکید کرد:‌ تکرار تجربه خودروسازان در واحدهای پوشاک، کاهش انگیزه افراد برای تحصیل علوم جدید در این صنعت را به دنبال داشته و در حقیقت، توانمندسازی صنعت پوشاک را به دنبال ندارد.

انتقاد از بخشش جریمه های بانکی

وی در ادامه به انتقاد از بخشودگی سود تسهیلات بانکی پرداخت و گفت:‌ اگر حذف بهره مرکب طرح خوبی است، باید برای همه واحدها یکسان اجرا شود، نه اینکه مبالغ خاصی را مشمول این طرح کنیم.

حائری افزود: همچینن اجرا چنین طرح ها و بخشودگی هایی، به اشاعه بدحسابی و بی انگیزه شدن افراد و واحدهای خوش حساب می انجامد.

شعار زدگی مسئولان و نبود نظارت

وی به انتقاد از برخی مسئولان پرداخت که همه ساله با چاشنی شعار سال، آمارهایی در رشد تولید و صادرات یا کاهش بیکاری و واحدهای راکد ارائه و در پایان هر سال نکته ای مثبت از آمارها پیار کرده و همان را برجسته می کنند.

عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران ادامه داد: بطور مثال در چهار پنج سال گشذته می شنویم که قرار است هر سال صادرات غیرنفتی ۲۰ درصد افزایش یابد، اما حقیقت این است که هنوز به آمار ۵۰ میلیارد دلار صادرات سال ۹۳ نرسیده ایم.

وی اظهار داشت:‌ به عنوان نمونه ای دیگر، یکی از معاونان وزیر صنعت از برنامه ریزی برای بازگشت دو هزار واحد راکد به چرخه تولید خبر می دهد، اما نه اسمی از واحدهای راکد برده می شود، نه مشکلات آنها مطرح و نه برنامه های مسئولان اعلام می شود و در پایان هم هیچ نهاد ناظر و ارزیابی بایت شعارهای زیبای مسئولان از آنان مطالبه گری نمی کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا