اخباربرگزیدهاستان هااقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاحمل و نقلخوزستانصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

معطلی محصولات کشاورزی ایران درمرز عراق بخاطر اعمال تصمیم خلق‌الساعه وزارت جهاد کشاورزی به بهانه تنظیم بازار

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،شهلا عموری با اشاره به ابلاغیه مدیرکل دفتر صادرات گمرک جمهوری اسلامی جهت اجرای بخشنامه اعمال تعرفه گمرکی برخی محصولات کشاورزی صادراتی اظهار کرد: در حالی که امروز تجار خوزستانی برای انجام فرآیندهای صادراتی خود مشغول حمل و جابجایی کالاهای خود بوده‌اند، به یکباره با اعمال تعرفه گمرکی برای صادرات برخی محصولات کشاورزی روبرو شدند.

وی ادامه داد: سیب زمینی، گوجه فرنگی غیر گلخانه‌ای و پیاز سه محصول عمده صادراتی بخش کشاورزی از مرزهای استان خوزستان هستند که از امروز مشمول عوارض گمرکی شده‌اند و این موضوع باعث تحمیل خسارات بسیار زیادی به تجار شده است.

رئیس اتاق بازرگانی اهواز تصریح کرد: هم‌اکنون محموله‌های زیادی در مرزهای چذابه و شلمچه به عنوان گذرگاه‌های زمینی با عراق بخاطر اعمال تصمیم خلق‌الساعه وزارت جهاد کشاورزی به بهانه تنظیم بازار معطل شده‌اند.

عموری بیان کرد: پیش از این، صادرکنندگان ایرانی برای مبادله محصولات خود با طرف‌های خارجی از جمله تجار کشور عراق، توافقات و قراردادهایی را منعقد کرده بودند و ابلاغ تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برای اعمال تعرفه گمرکی ویژه محصولات مذکور، زمینه‌ساز ایجاد خسارات زیادی شده است.

وی با بیان اینکه این تصمیم وزارت جهاد کشاورزی برخلاف بخشنامه افزایش امنیت اقتصادی و سرمایه‌گذاری دولت است، افزود: این بخشنامه مردادماه امسال در راستای اجرایی شدن قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار ابلاغ شده است و بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به چنین بخشنامه‌ای جای تعجب دارد.

دبیر شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خوزستان خاطرنشان کرد: صدور بخشنامه‌های مکرر در حوزه گمرکی، اغلب و گاه و بی گاه از سوی نهادهای مختلف صادر می‌شود که بعضا با تناقض‌های بسیار زیادی همراه هستند و تمام جوانب را در حوزه تجارت خارجی را در نظر نمی‌گیرند.

وی گفت: در حقیقت هر یک از دستگاه‌ها به صورت بخشی تصمیم‌گیری می‌کنند و هماهنگی مشخصی با یکدیگر ندارند و همین مساله موجب انحراف از مسیر درست تولید و تجارت شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا