اقتصادبازارخودروصنعت و معدن

مشکلی در تامین لاستیک اتوبوسی و باری وجود ندارد

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران گفت: مشکلی در تامین تایر اتوبوسی و باری در کشور وجود ندارد و فقط بخشی از نیاز به تایرهای رادیال (تمام سیمی) با تخصیص ارز از خارج وارد می شود.

به گزارش تولید آنلاین، «مصطفی تنها» درباره اقدام وزارت صنعت، معدن و تجارت در ممنوعیت واردات لاستیک خودروهایی که تولید مشابه داخلی دارند، افزود: این اقدام از مدت ها پیش از سوی تایرسازان تقاضا شده بود و معتقدیم تولید و ظرفیت در این زمینه به اندازه کافی وجود دارد.
به گفته وی، تایرسازان قادرند همه نیازهای کشور را پاسخ دهند، اما مشروط بر اینکه تخصیص ارز انجام شده و ثبت سفارش ها به سرانجام برسد.
تنها اضافه کرد : ظرفیت کافی برای تولید تایرهای سایز (اندازه رینگ) ۱۳، ۱۴ و ۱۵ در کشور وجود دارد و مطابق اعلام وزارتخانه، ورود این تایرها ممنوع است.
وی خاطرنشان کرد: چنانچه میزان مصرف تایر به بیش از سقف تولید برسد و امکان تولید به اندازه نیاز وجود نداشته باشد، دولت برای متقاضیان تخصیص ارز می کند تا نسبت به واردات اقدام نمایند.
سخنگوی انجمن مزبور گفت: براساس هماهنگی با وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از سوی این انجمن افراد می توانند با اخذ معرفی نامه از وزارت راه و شهرسازی به نمایندگی های ما مراجعه و تایر با قیمت مصوب دریافت کنند.
به گفته تنها، تاکنون استقبال بسیار کمی برای تایر کامیونی با سایز ۱۲۲۴ انجام شده (حدود ۴۰۰ حلقه لاستیک) که این امر نشان می دهد شکواییه هایی که در هفته های گذشته درخصوص این سایز خاص تایر مطرح شده بود، غیرمنطقی و منشا دیگری داشت.
رانندگان حمل ونقل جاده ای به تازگی نسبت به افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و کمی نرخ کرایه اعتراض داشتند که با پیگیری نمایندگان آنها و مسئولان ذیربط و برگزاری نشست نمایندگان این تشکل صنفی با وزیر راه وشهرسازی، نرخ کرایه در همه مسیرها از اول تیرماه امسال به میزان ۱۶ تا ۲۶ درصد افزایش یافت و برنامه تحویل لاستیک به نرخ مصوب به رانندگان آغاز شد.
۲۶ تیرماه امسال براساس توافق بین سازمان راهداری، وزارت صنعت، معدن و تجارت و انجمن‌های صنفی تولیدکنندگان و واردکنندگان لاستیک، توزیع لاستیک مورد نیاز رانندگان به صورت انبوه در شهرهای بندرعباس، بندرامام خمینی (ره)، اصفهان، شیراز، قزوین، تهران، کرمان، تبریز، یزد و اراک آغاز شده و در اولویت‌های بعدی توزیع لاستیک در شهرهای دیگر در دستورکار قرار دارد.
سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران خاطرنشان کرد: توان تولید تایرهای باری و اتوبوسی از نوع بایاس( قدیمی تر ) در کشور وجود دارد، اما اتوبوس های جدید از تایرهای رادیال (تمام سیمی) استفاده می کنند.
وی اضافه کرد: واقعیت اینکه در زمینه تایرهای رادیال به میزان ۲۵ درصد نیاز در داخل تامین می شود و متقاضیان می توانند مابه التفاوت نیاز خود را از خارج فراهم کنند.
تنها گفت: پنج کارخانه در زمینه تولید تایرهای بایاس باری و اتوبوسی در کشور فعالیت دارند که مازاد بر نیاز داخل تولید می کنند، اما فقط یک کارخانه (لاستیک بارز) به تولید تایر رادیال سنگین می پردازد.
وی افزود: پارسال ۶۳۲ هزار حلقه تایر باری و اتوبوسی بایاس در کشور تولید شد، در حالی که ظرفیت برای پاسخگویی به ۲ برابر این رقم وجود دارد.
سخنگوی انجمن مزبور اضافه کرد : سال گذشته ۳۱۶ هزار حلقه لاستیک باری و اتوبوسی رادیال در کشور تولید شد، اما بقیه تقاضا به شکل عمده از چین وارد شد.
وی اظهار داشت: چند کارخانه دیگر از جمله گلدستون برای تولید تایرهای رادیالی باری و اتوبوسی درخواست داده و اقدام هایی برای راه اندازی خطوط تولید انجام داده اند، اما هنوز به نتیجه نرسیده است.
پیش از این سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در گفت وگو با ایرنا اظهار کرده بود: صنعت تایر از نظر ارزش مواد اولیه، نزدیک به ۳۰ درصد به خارج وابستگی دارد؛ با این حال زمانی که اروپایی ها با ایران همکاری نمی کردند، مواد اولیه مورد نیاز از چین، هند و مصر وارد کشور می شد و با تغییر شیوه تولید داخلی، کیفیت را در حد مطلوب نگه داشتیم.
آمارهای منتشر شده نشان می دهد، سالیانه ۳۵۰ هزار تن تایر در کشور مصرف می شود که ۲۵۰ هزار تن آن تولید داخل است و از رقم ۱۰۰ هزار تن نیاز داخلی، ۴۰ هزار تن در کارخانه جدید کردستان تامین و برای بقیه، واردات باید انجام شود، عمده واردات تایر از چین، هند، اندونزی و کره جنوبی صورت می گیرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا