صنایع معدنی

مشابه حادثه زغال سنگ یورت در کمین است

رئیس انجمن زغال‌سنگ با بیان اینکه معادن زغال سنگ ایمنی لازم را ندارند، نسبت به تکرار حادثه یورت هشدار داد.

به گزارش ایسنا، محمد مجتهدزاده در نشست خبری انجمن زغال سنگ ایران که در محل این انجمن برگزار شد، با اشاره به اینکه تجهیزات معادن زغال سنگ ایران بسیار قدیمی است، گفت: دوره شکوفایی زغال سنگ ایران به سال‌های ۱۳۴۵ تا ۱۳۵۵ برمی‌گردد. چرا که در آن زمان معادن زغال سنگ با آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا فعالیت می‌کردند. اما اکنون بعد از گذشت ۴۰ سال از پیروزی انقلاب زغال سنگ طبس تنها واحد معدنی است که از تکنولوژی روز دنیا بهره می‌برد و می‌توان گفت که مابقی واحدها شرایط بدتری دارند.

وی با اشاره به حجم تولید در سال جاری اظهار کرد: بر اساس آمار موجود در سال ۹۶، ۱.۵ میلیون تن کنسانتره زغال سنگ حاصل شده است که نسبت به سال قبل ۱۵ درصد رشد داشته و عمده این تولید نیز در واحد طبس صورت گرفته است.

رئیس انجمن زغال سنگ در ادامه با اشاره به ذخایر معادن زغال سنگ در ایران گفت: با حساب نواحی زغال‌سنگ خیزی مانند طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی مجموعا یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی زغال کک شو و ۱.۵ میلیارد تن ذخایر زغال سنگ حرارتی در ایران وجود دارد که البته می‌توان گفت که ۲ تا ۳ برابر این رقم ذخایر سرزمینی کشور است.

مجتهدزاده با تاکید بر اهمیت ایمنی در معادن زغال سنگ با اشاره به جلسه هفته گذشته با وزیر صنعت، معدن و تجارت اظهار کرد: بر اساس پیشنهادی که مطرح شده بود، طرحی به وزیر صنعت، معدن و تجارت داده شد که طی آن چهار مرکز HSE در چهار مرکز اصلی زغال کشور یعنی نواحی کرمان، طبس، البرز شرقی و البرز مرکزی با مرکزیت زغال سنگ کرمان دیده شده است که قرار است این مراکز به طور کامل با تجهیزات ایمنی معادن مجهز شوند تا در صورت ورود به حادثه در یکی از این نواحی امکان تامین موارد مورد نیاز فراهم شده باشد.

وی با اشاره به تجهیز برخی معادن به کپسول‌های خودنجات اظهار کرد: کپسول‌های خود نجات این امکان را فراهم می‌کنند که هنگام بروز حوادث نیروهای حاضر در معدن که هر یک یکی از کپسول‌ها را با خود دارند، بتوانند جهت ادامه حیات و کاهش تلفات از آنها استفاده کنند.

رئیس انجمن زغال سنگ با اشاره به حادثه انفجار معدن زغال سنگ زمستان‌یورت آزادشهر گلستان گفت: عملا حادثه یورت توجه عمومی را نسبت به ایمنی معادن زغال سنگ جلب کرد و اکنون ارزیابی‌های ما پس از این حادثه حکایت از این دارد که نقص‌هایی که منجر به حادثه زمستان یورت گلستان شد، در دیگر معادن نیز موجود است و این هشدار را به ما می‌دهد که امکان تکرار مجدد حادثه‌ مشابه در چنین فضایی وجود دارد.

مجتهدی با اشاره به آخرین وضعیت قیمتی زغال سنگ گفت: در حال حاضر زغال سنگ در بازارهای جهانی در شکوفاترین وضعیت قیمتی خود قرار دارد و مرزهای ۲۵۰ دلار را برای هر تن در نوردید و در روزهای ابتدایی سال جدید میلادی قیمت آن تا ۲۸۰ دلار هم رشد کرد اما تمام اینها در حالی است که در با گذشت ۱۰ ماه از سال ۱۳۹۶، هنوز قیمت سنگ آهن از سوی دولت اعلام نشده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا