اقتصادلوازم خانگی

مردم فریب ارزانی لوازم‌خانگی با تبلیغات بانه را نخورند

معاون پیشگیری ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه لوازم‌خانگی تولید داخل به نام خارجی در بانه (غرب کشور) به فروش می‌رسد، هشدار داد: مردم فریب ارزانی لوازم‌خانگی با تبلیغات یاد شده را نخورند.

“عبدالله هندیانی” امروز (یکشنبه) در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی در پاسخ به اینکه در پیامک‌های مربوط به لوازم خانگی قاچاق از شهرهایی همچون بانه افراد فروشنده به ذکر شماره حساب و دیگر مشخصات خود اقدام می‌کنند و چرا با این افراد تاکنون برخورد جدی نشده است، افزود: کسانی که شماره کارت یا شماره حساب اعلام می‌کنند بیشتر “تک‌فروش” بوده و “عمده‌بیار” نیستند.

وی بیان‌داشت: این فروشندگان با توجه به بسته بودن مرزها، تداوم تحریم‌ها و مهیا نبودن شرایط برای واردات، اغلب اجناس داخلی را با آرم‌های خارجی و تغییراتی که روی آنها اعمال می‌کنند، به مشتریان با قیمت‌های پایین‌تر می‌فروشند و مشتریان نیز از این طریق جذب آنها شده و به خرید کالا می‌پردازند.

هندیانی ادامه‌داد: در واقع اجناسی که از طریق این قبیل پیامک‌ها خریداری می‌شود، نه تنها کیفیت و خدمات پس از فروش ندارد، بلکه معلوم نیست آن برچسب و مارک روی محصول متعلق به همان کالا باشد.

وی خاطرنشان‌کرد: عوامل انتظامی در این مناطق و حوزه‌ها با مواردی که اعلام می‌شود به شدت برخورد می‌کنند.

این مقام مسوول در عین حال گفت: انجام اقدامات انفرادی خیلی تاثیرگذار نیست و کاری که ما در ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام می‌دهیم ساماندهی کلی قاچاق با انجام فعالیت در حوزه‌های سیاست‌گذاری، نظارت و برنامه‌ریزی است.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز تولیدکنندگان عمده لوازم‌خانگی از رشد حدود ۴۵ درصدی تولیدات خود در هشت ماهه امسال خبر می‌دهند و اگر قرار بود کالای قاچاق وارد شود و جلوی واردات آنها به کشور گرفته نمی‌شد، این تولیدکنندگان قادر به رشد نبودند.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اظهار داشت: در سال موسوم به “جهش تولید”، تلاش‌های زیادی انجام و به‌ویژه محدودیت‌هایی برای واردکنندگان در نظر گرفته شده که از جمله آنها، ساماندهی واردات ملوانی و ته‌لنجی قابل اشاره است.

وی تاکید کرد: اگر مردم نیز در این مسیر به یاری ما بشتابند و به صرف اینکه کالایی با قیمت پایین در یک پیامک اعلام شده به خرید نپردازند، به‌طور قطع مثمرثمر خواهد بود.

هندیانی هشدار داد: افراد بدانند این‌گونه کالاها مشکل‌دار بوده و از جنس، کیفیت و کارآیی لازم در طول زمان برخوردار نخواهد بود.

وی خاطرنشان‌کرد: امروز وضعیت تولیدات لوازم خانگی داخلی از نظر کیفی و همچنین کمی قابل توجه است و با توجه به همه مشکلات و تحریم ها، شاید قیمت‌های متفاوتی نسبت به گذشته شاهد باشیم، اما در مجموع کالا به وفور در کشور وجود دارد و مشتریان می‌توانند به خرید بپردازند.

این مقام مسوول تصریح‌کرد: اگر همچنان دنباله‌رو اقتصاد مقاومتی مد نظر رهبر معظم انقلاب باشیم، از تحریم‌ها نترسیم و آن را فرصت بدانیم، برای صادرات لوازم خانگی در سطح منطقه و کشورهای همسایه جایگاه خوبی خواهیم داشت.

لزوم تسریع در ایجاد شناسه کالا به منظور شناساندن کالای قاچاق

وی در ادامه، با تاکید بر اینکه امروز اولویت موضوع قاچاق بحث لوازم خانگی است، بیان‌داشت: همه تلاش ما در ستاد ملی مبارزه با قاچاق کالا و ارز این است که تولیدکنندگان در حوزه شناسه کالاهای تولیدی خود گام بزرگی بردارند تا محصولات داخلی آنها از کالای قاچاق قابل تفکیک باشد.

هندیانی تصریح‌کرد: تولیدکنندگان باید تفاوت کالای قاچاق و تولیدات خود را به خریداران بشناسانند.

معاون پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه‌داد: به دنبال ساماندهی موضوع قاچاق از شهرهایی همچون بانه هستیم، زیرا در صورت تداوم این وضعیت تولید داخلی جان نخواهد گرفت.

این مقام مسوول ادامه‌داد: از بهمن‌ماه پارسال ساماندهی موضوع قاچاق لوازم خانگی آغاز شد، اما به دلیل شیوع ویروس کرونا فرصتی به تولیدکنندگان دادیم تا شناسه کالا برای کالاهای خود ایجاد کنند.

وی گفت: فرصت برای ایجاد شناسه کالا برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان لوازم خانگی تا خرداد ماه ۹۹ تمدید شد و از آن پس ارائه شناسه کالا برای هفت قلم لوازم خانگی اساسی به این ستاد را خواستار شدیم.

هندیانی بیان‌داشت: تولیدکنندگان خواستار دریافت یک سری مشوق‌ها از سوی حاکمیت هستند، در همین راستا نیاز است تا مشوق‌هایی برای تولیدکنندگانی که عملکرد شفاف دارند در موضوعاتی نظیر واردات مواد اولیه، مباحث مالیاتی و غیره در نظر گرفته شود.

برپایه این گزارش، بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم خانگی به مدت چهار روز با شعار «درخشش تولید در کشاکش تحریم»،  پس از انجام هماهنگی‌های لازم با ستاد ملی مقابله با کرونا، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در متراژ ۱۶ هزار مترمربع و با حضور ۱۷۵ واحد تولیدی داخلی، بدون حضور خارجی‌ها دیروز جمعه افتتاح شد.

بیستمین نمایشگاه بین‌المللی لوازم‌خانگی با حضور بازدیدکنندگانی از صنایع و واحدهای صنعتی تا روز دوشنبه (هشتم دی‌ماه) ادامه خواهد یافت.

این نمایشگاه، با توجه به متراژ و حضور واحدها، بزرگترین نمایشگاه برگزار شده از ابتدای امسال تاکنون محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا