اهم اخبارصنعت و معدنکشاورزی و صنایع غذایی

مخالفان؛ افزایش هزینه تولید و وابستگی از نتایج پیوستن به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی (UPOV)/ موافقان؛ محرومیت بهنژادگران داخلی از حقوق بین‌المللی

به گزارش تولید آنلاین ، بهزاد قریاضی، رئیس انجمن ایمنی زیستی ایران، در نشست خبری با موضوع پیوستن به کنوانسیون حمایت از ارقام جدید گیاهی (UPOV) آری یا خیر؟ اظهار کرد: روند پیوستن کشورهای جهان به UPOV بسیار کند است و تا کنون سابقه نداشته کشورهای مختلف نسبت به یک کنوانسیون بین‌المللی انقدر بی توجه باشند.

وی ادامه داد: این کنوانسیون در سال ۱۹۶۱ ایجاد شد و در ابتدا به مدت ۷ سال تنها سه کشور آلمان، هلند و انگلستان عضو آن شدند و در سالهای بعد با سرعت کمی کشورهای معدود دیگری به آن پیوستند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه در حال حاضر پیوستن به UPOV منافعی برای کشور ما ندارد، افزود: پیوستن به این کنوانسیون نه تنها منافعی برای ما ندارد بلکه امکان اصلاح نژاد واریته‌های موسوم به اساسا مشتق شده در داخل کشور را نیز از بین می برد.

قریاضی اضافه کرد: پیوستن بهUPOV موجب می‌شود که واریته‌های گونه‌های مختلف گیاهی را که تا کنون به طور قانونی ولی بدون رعایت حقوق بهنژادگران خارجی وارد کشور می‌شد و استفاده می گردید مورد ادعای حقوقی شرکت های خارجی و طلب حق مالکیت توسط آن ها قرار بگیرد.

وی بیان اینکه بیشتر گل های مورد استفاده در کشور واریته‌های خارجی دارند٬ افزود: همچنین پرتقال‌های والنسیا و تامسون و بیشتر سیب‌هایی که می‌خوریم واریته‌های خارجی دارند و در صورت پیوستن به این کنوانسیون باید حقوق مالکیت بهنژادگران خارجی را بپردازیم.

قریاضی تاکید کرد: در صورت پیوستن به UPOV برای تولید و فروش هر شاخه گل باید حدود ۳۰ تا ۴۰ سنت یا ۳ هزار تومان بپردازیم که این امر باعث می‌شود هزینه‌های تولید در کشور ما بالا رود.

رئیس انجمن ایمنی زیستی کشور در پایان سخنان خود تاکید کرد: از نظر من و بسیاری دیگر از کارشناسان هنوز زمان پیوستن ایران به UPOV نرسیده است چراکه پیوستن به این اتحادیه نمی‌تواند منافع مادی برای ما داشته باشد و چه بسا زیان نیز به دنبال دارد.

در ادامه این نشست شاهین واعظی٬ عضو سابق هیئت علمی بانک ژن گیاهی ایران، از دیگر مخالفان پیوستن ایران به کنوانسیون UPOV است٬ اظهار کرد: این لایحه چراغ خاموش به صحن علنی مجلس رفت و پس از موج مخالفت کارشناس دوباره به کمیسیون کشاورزی برگشت و در حال بررسی است.

وی با تاکید بر اینکه باید اجازه طرح دوباره آن در مجلس داده نشود٬ افزود: موضوع الحاق به کنوانسیون حمایت از ارقام گیاهی (UPOV) باید قبل از اینکه به صحن علنی مجلس می رفت توسط کارشناسان بررسی می شد چرا که نتایج آن برای کشور نگران کننده است.

علی رمایی٬ کارشناس موسسه ثبت بذر و نهال که به عنوان تنها موافق پیوستن کشور به UPOV در این نشست حضور داشت٬ گفت: نظرات کارشناسان و بهنژادگرانی که با پیوستن ایران به این معاهده بین‌المللی مخالف‌اند به مسئولان دولتی انتقال می‌دهم اما باید منافع این کار را نیز در نظر گرفت.

وی تاکید کرد: درست است که پیوستن ایران به این کنوانسیون بین المللی موجب می‌شود که هزینه‌های تولید در کشور بالا رود اما، باید توجه داشت که برای همیشه نمی‌توانیم بدون توجه به کنوانسیون های بین المللی تولید کنیم.

این کارشناس موسسه ثبت بذر و نهال در پایان یادآور شد: در حال حاضر نیز بهنژادگرانی در ایران وجود دارند که تولیدکننده بذور هستند اما نمی‌توانند در سطح جهانی از حق و حقوق خود دفاع کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا