اقتصاداهم اخباربازارشرکتهانساجی

متن سخنرانی بنیانگذار و مدیرعامل نوین چرم در دیدار فعالین اقتصادی با مقام معظم رهبری

با عرض سلام و احترام خدمت رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین تلاشگران عرصه تولید و صنعت و صادرات غیر نفتی ایران  

اینجانب مهدی یوسفی فر، مؤسس شرکت نوین چرم و برآمده از آوردگاه های ورزش ملی کشورمان، کشتی و نماینده صنوف مرتبط با  صنعت پوشاک، با بیش از ۳۰ سال تجربه در زمینه تولید و فروش محصولات چرمی، با ایجاد اشتغال برای حدود ۱۵۰۰۰ نفر مستقیم و غیرمستقیم، عضو کوچکی از زنجیره ارزش صنعت نساجی، پوشاک، چرم، کیف، کفش و صنایع وابسته هستم.  

‎زنجیره ارزش صنعت نساجی به دلیل میزان اشتغالزایی و ارزش افزوده بسیار بالا، مورد توجه ویژه کشورهای جهان  قرار دارند.  

اندازه جهانی  این صنعت، سالانه بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلار، معادل۳ درصد  کل تولید ناخالص جهانی بوده و بین ۵  صنعت برتر اشتغال زا و عامل اصلی رشد کشورهای توسعه یافته جهان میباشد، بطوریکه با  حدود ۵۰  میلیون تومان میتوان یک شغل پایدار ایجاد کرد ولی این عدد در صنایع بالادستی بیش از یک میلیارد تومان میباشد.  

در کشور عزیزمان حدود ۶۵۰ هزار نفر در  ۸۵  هزار بنگاه کوچک و متوسط  در این زنجیره ارزش  فعالیت می نمایند که  ارزش بازار آن تقریباً ۱۶ میلیارد دلار است.  

پس از تصمیم بسیار مهم حضرتعالی در خصوص ممنوعیت واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند، موجی از امیدواری در میان تولیدکنندگان داخلی ایجاد گردید.

البته حمایت هموطنان عزیزمان که با خرید محصولات ایرانی، باعث رشد و ارتقای این صنایع  و سبقت گرفتن تقاضا از  عرضه گردید باعث شد که   فرصت سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی و ماشین آلات و زیر ساخت ها قوت گیرد.  

‎برای حمایت از تولیدات داخلی که در آن، جوانان نقش اصلی را بر عهده دارند، بهره بردن از طراحان مجرب، جهت  نوآوری با تکیه بر ویژگی های دینی، فرهنگی و بومی  و استفاده  از ویترین های زیبا و رنگ های متنوع و دوخت های استاندارد، علاوه بر ترویج نشاط و امید در جامعه، میتواند موجب گشایش بازارهای جدید گردد.  

‎ایران با داشتن مواد اولیه بسیار، سرمایه های انسانی جوان و متخصص،  انرژی فراوان و مزایای جغرافیایی، میتواند ضمن تأمین نیاز داخلی و جلوگیری از خروج ارز، ظرف پنج سال، به عنوان پایتخت تولید و صادرات پوشاک و کفش غرب آسیا مطرح  و ضمن تسخیر بازار ۵۰۰ میلیون نفری کشورهای

 همسایه که در عین اشتراکات فرهنگی و مذهبی،  اقتصادی نفت محور و مصرف گرا دارند، سود سرشار ارزی نصیب کشور نماید.

‎آیا با وجود مزیت های رقابتی این صنایع در جهت سرمایه گذاری و اشتغال ، قوانین کشور ما برای تشویق تولید کنندکان به تکمیل زنجیره ارزش کار ساز بوده است ؟ .  

‎استفاده از پنجره واحد تخصصی پوشاک  و کفش  در کشور، درکنار حفظ منزلت کارآفرینان، برای  حل سریع  مشکلات واحد های تولیدی این عزیزان باید مورد توجه مسئولین محترم قرار گیرد.

در پایان، درخواستهایی را به عنوان نماینده صنعت پوشاک، کیف و کفش و چرم به  عرض میرسانم:  

۱- یکی از روش های کاهش بهای تمام شده حرکت به سمت تولید بدون کارخانه است . صنعت پوشاک و کفش بسیار مستعد استفاده  از این ظرفیت برای توسعه مشاغل خانگی، به خصوص اشتغال معلولین و زنان سرپرست خانوار بدون توجه به میزان تحصیلات و صرفاً با یک آموزش ساده میباشد.  

۲– نام ها و نشان های تجاری، وظیفه سنگین اعتمادسازی بین بخش تولید و مشتریان را بر عهده دارند. بنابراین درخواست میشود که نهادهای مرتبط و بانک مرکزی، نسبت به ارزش گذاری نام ها و نشان های تجاری اقدام نمایند تا بتوان از آن ارزشگذاری به عنوان سرمایه نامشهود، جهت وثیقه در اخذ تسهیلات، بهره مند  شد.  

۳– با توجه به اینکه پوشاک، نماد فرهنگ ها و تمدن ها است و سابقه ایران در پوشاک به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد مسیح بازمیگردد، درخواست مینمایم برای  تمرکز بر  نوآوری و طراحی و استفاده از متخصصین فن، هفته مد ایرانی-اسلامی تهران با برپایی نمایش عمومی و اختصاصی پوشاک، منطبق با شئونات اسلامی، هر ساله برگزار شود.  

۴– در راستای تقویت این زنجیره ارزش  ،ضرورت بازنگری در مراحل دریافت مالیات بر ارزش افزوده در ایستگاههای مختلف تولید  و  یک دوره تنفس ۵ ساله در خصوص مالیات عملکرد و نیز کاهش نرخ بیمه از ۳۰ درصد به ۱۰ درصد میتواند کمک شایانی به توسعه این صنعت نماید.  

بدینوسیله  مراتب سـپاس و قدردانی خود را از حضرتعالی که همواره حامی تولیدکنندگان بوده اید، ابراز می نمایم و در پایان از تمامی صنعتگران خط مقدم جبهه اقتصادی کشور  و هم چنین ازمسئولین وزارت صمت و اتحادیه های صنفی ، انجمن ها، تشکل های صنعتی وکلیه همکاران زحمت کش زنجیره ارزش نساجی، پوشاک، چرم،کیـف، کفـش وصنایع وابسته و نیز خـانواده و همسر بزرگوارم و همکاران مهربان و متخصصم در نوین چرم سپاسگزاری نمایم .  

خدایا چنان کن سرانجام کار                        تو خشنود باشی و ما رستگار

‎والسلام

مهدی یوسفی فر

۱۰ بهمن ۱۴۰۰

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا