اقتصادخودرو

متخصصان خودرویی کشور تحریم‌ها را به سخره گرفتند

دوشنبه گذشته (۲۹ دی‌ماه) نخستین پیشرانه سه سیلندر صنعت خودروی کشور، در مراسمی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسوولان این گروه صنعتی رونمایی شد.

کاهش مصرف سوخت به پنج لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، کاهش انتشار آلایندگی و رسیدن به اهداف استانداردی محیط‌زیست یورو ۶، استفاده بهینه از زیرساخت سوخت پاک گاز طبیعی، کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای و جلوگیری از اثرات مضر آن و ایفای تعهدات ملی و بین‌المللی، چهار ویژگی کلی این طرح است.

در حالی که در سال‌های گذشته با اجرایی شدن برجام، خودروسازان کشورمان حرکتی جدی برای ساخت این موتور با کمک و همراهی خارجی‌ها آغاز کرده بودند، اما خروج یک‌طرفه آمریکایی ها از برجام و به دنبال آن ترس شرکت‌های خارجی از ادامه همکاری با ایران، پروژه را عقیم گذاشت.

نخستین روز مردادماه سال ۹۶ بود که در مراسمی با حضور «محمدرضا نعمت‌زاده» وزیر وقت صنعت، معدن و تجارت، از نخستین نمونه موتور ملی سه سیلندر پرقدرت و کم مصرف یورو ۶ تولید شده در شرکت سایپا رونمایی شد. موتوری که قرار بود با مشارکت و استفاده از تجربه شرکت AVL اتریش ساخته و به تولید انبوه برسد، اما در عمل هیچ‌گاه محقق نشد.

در همان زمان، مشارکت مشابه دیگری با شرکت «ماهله» آلمان آغاز شد و با اینکه آلمان‌ها در برجام باقی ماندند، اما شرکت یاد شده نیز به صورت غیرقانونی و یک‌طرفه از ترس تحریم‌های آمریکایی ها از این قرارداد خارج شد و حتی مسوولان آن شرکت گفتند که «دیگر نمی خواهیم شما را ملاقات کنیم».

به گفته «امیرحسن کاکایی» استاد دانشگاه، همان اندک همکاری برای متخصصان و مهندسان داخلی کافی بود تا دانش خود را در عرصه‌های خودروسازی و قطعه سازی ارتقا دهند.

وی گفت: موتوری که در روزهای گذشته از آن رونمایی شد، تا ۹۵ درصد داخلی‌سازی شده است.

کاکایی تاکید کرد:‌ البته هنوز ابتدای راه است و موانع تکنولوژی کار رفع شده، اما در ادامه برنامه‌ریزی برای تولید انبوه آن نیازمند سرمایه‌گذاری است و دست‌کم دو سال زمان نیاز دارد.

وی بیان‌داشت: موتور یاد شده در حقیقت یک «خانواده موتور» از حجم یک‌هزار سی‌سی تا یک‌هزار و ۳۰۰ سی‌سی توربوشارژ با مکانیسم GDI است که قابلیت نصب بر روی خودروهای مختلف را خواهد داشت و از پرقدرت‌ترین موتورهای داخلی حاضر در بازار از جمله EF۷ و TU۵ به مراتب قوی‌تر خواهد بود.

GDI مکانیسمی است که موتور بنزینی را از نظر سیستم پاشش، شبیه به موتور دیزلی می‌کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی خودروی دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان‌کرد: قیمت‌هایی که برای این موتور برآورد شده، کاملا رقابتی است و با توجه به فناوری‌های به کار رفته در آن، حتی می‌توان برای صادرات آن برنامه‌ریزی کرد.

وی اظهار داشت: الکتریکی‌سازی انجام شده، به طوری که منجر به بازدهی بیشتر شده و کاهش مصرف سوخت را به دنبال دارد، از دیگر ویژگی‌های این موتور ملی است.

کاکایی تصریح کرد:‌ با این جهش که در طراحی موتور در کشورمان اتفاق افتاده، کاهش مصرف سوخت را به دنبال خواهد داشت.

هرچند این پروژه با تلاش زیاد و بدون کمک خارجی‌ها به سرانجام رسیده، اما یکی از نگرانی‌های به حق تولیدکنندگان و متخصصان داخلی، باز شدن درهای کشور به روی واردات است.

هرچند هیچ‌کس منکر حضور خارجی‌ها در راستای توسعه صنعت خودرو، موتور و قطعه‌سازی و همچنین دست یافتن مردم به رفاه و کیفیت بیشتر در استفاده از خودروها نیست، اما فراموش نکنیم فرآیند توسعه، نیازمند تعادل در توجه به داخل و استفاده از توان خارجی‌هاست.

تجربه تحریم‌ها ثابت کرد نمی‌توان به حضور دائم و همیشگی و همکاری خارجی‌ها دل بست، در عین حال پروژه های این‌چنینی که اجزای زیادی از زنجیره صنعت خودروسازی کشور را با خود درگیر کرده، به‌طور قطع اشتغال‌زایی زیادی برای فرزندان این مرز و بوم به دنبال داشته و در کاهش ارزبری موثر است.

در این زمینه، «محمدرضا نجفی‌منش» رییس انجمن همگن قطعه سازان به ایرنا گفت: تحریم‌ها ثابت کرد نمی‌توان به حضور و کمک خارجی‌ها چندان دلخوش بود، امروز باید تلاش کنیم که از همه پتانسیل‌های داخلی استفاده کنیم.

وی با اشاره به این پروژه، یادآور شد: اوایل کار شرکت‌هایی نظیر ماهله آلمان قصد مشارکت و همکاری داشتند، اما در نهایت فقط پروژه را به تاخیر انداختند.

نجفی منش تصریح‌کرد: هرچند منظور این نیست که با خارجی‌ها کار نکنیم، اما باید همچون چینی‌ها و هندی‌ها مواضعی برابر و قوی در مذاکرات و همکاری‌ها داشته باشیم و از توانایی‌های خود غافل نشویم.

وی تاکید کرد:‌ تلاش‌های زیادی برای داخلی سازی این موتور انجام شده و انتظار می‌رود حتی با برداشته شدن تحریم‌ها، اجازه واردات قطعات داخلی‌سازی شده داده نشود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا