اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاخودروصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدن

قیمت گذاری دستوری؛ عاملی در افزایش زیان خودروسازان

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان قیمت گذاری دستوری را بیشترین عامل در افزایش زیان خودروسازان دانست و افزود: قیمت گذاری دستوری نه تنها باعث شد تولید کنندگان هزینه‌های سنگین از زیان را متحمل شوند بلکه باعث عدم سود دهی آن‌ها شد؛ متاسفانه اکنون زیان خودروسازان به ۱۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و جبران این زیان کار آسانی نیست.

وی اضافه کرد: در کنار این مسائل قیمت گذاری دستوری، قدرت رقابت‌پذیری تولید را از بین برد و باعث تعطیلی برخی واحد‌های تولیدی یا ادامه تولید با ظرفیت پایین شد.

نعمت بخش گفت: یکی دیگر از مشکلات صنعت خودرو طی سال‌های گذشته برگزاری انواع سیستم‌های قرعه کشی بود که باعث توزیع رانت ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی شد؛ با این خریدار واقعی وجود نداشت و دلالان منفعت زیادی بردند.

دبیر انجمن خودروسازان با بیان اینکه بورس کالا در مقایسه با قرعه کشی روش مناسبی برای خرید خودرو است، افزود: بورس نسبت به قرعه کشی مزیت‌های مهم پرداخت مالیات برای دولت و خروج دلالان را دارد.

نعمت بخش گفت: خودروسازان اکنون میزان عرضه خودرو را افزایش داده اند و در نتیجه عرضه و تقاضا برابر شده است؛ با برابری در عرضه و تقاضا می‌توان شاهد متعادل شدن قیمت‌ها در بازار خودرو بود.

وی ادامه داد: بهترین روش، فروش خودرو در حاشیه بازار است که باعث به تعادل رسیدن قیمت‌ها می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا