انرژی

قیمت نفت ریزش کرد

بازارهای نفت هفته پرابهام دیگری را آغاز کردند. از یک سو جنگ میان اوکراین و روسیه که دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان است، ادامه دارد و از سوی دیگر قرنطینه‌های مربوط به کووید در چین که بزرگترین واردکننده نفت جهان است، توسعه پیدا کرده است.

بهای معاملات نفت برنت سه دلار و ۹ سنت معادل ۲.۶ درصد کاهش یافت و به ۱۱۷ دلار و ۵۶ سنت در هر بشکه رسید.

بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا سه دلار و ۲۸ سنت معادل ۲.۹ درصد کاهش یافت و به ۱۱۰ دلار و ۶۲ سنت در هر بشکه رسید.

هر دو شاخص روز جمعه ۱.۴ درصد رشد کرده و نخستین رشد هفتگی خود در سه هفته گذشته را رقم زده بودند. نفت برنت هفته گذشته بیش از ۱۱.۵ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۸.۸ درصد رشد هفتگی به ثبت رسانده بود.

کوزوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی سکیوریتیز گفت: قرنطینه شانگهای باعث ریزش جدید قیمتها شد زیرا برخلاف انتظار سرمایه گذاران بود.

شانگهای که قطب مالی چین به شمار می رود، قرنطینه دو مرحله ای را از روز دوشنبه آغاز کرد و پلها و تونلها در این شهر که ۲۶ میلیون نفر جمعیت دارد بسته شده و عبور و مرور در بزرگراهها محدود شده است تا جلوی افزایش موارد ابتلا به کووید ۱۹ گرفته شود.

تحلیلگران درباره تاثیر تحریمهای اقتصادی غربی روی صادرات نفت روسیه برآوردهای مختلفی دارند. بعضی برآورد می کنند که یک تا سه میلیون بشکه در روز نفت روسیه ممکن است نتواند به بازار راه پیدا کند.

روسیه بین چهار تا پنج میلیون بشکه در روز نفت صادر می کند که این کشور را در رتبه دومین صادرکننده بزرگ نفت جهان پس از عربستان سعودی قرار می دهد.

اوپک پلاس تاکنون در برابر درخواستهای کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت برای افزایش بیشتر تولید، مقاومت کرده است. این گروه برای خاتمه دادن به محدودیت عرضه تاریخی که در اوج بحران کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ به اجرا گذاشت، از اوت سال ۲۰۲۱ تولیدش را هر ماه ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش داده است.

تتسو ایموری، مدیرعامل شرکت مدیریت صندوق ایموری گفت: قیمتهای نفت احتمالا برای مدتی بالای ۱۰۰ دلار در هر بشکه می ماند زیرا با کاهش عرضه از سوی روسیه، عرضه جهانی نفت محدودتر می شود. ذخایر جهانی نفت در پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۴ قرار دارند.

منابع آگاه اوایل ماه میلادی جاری اظهار کردند: آمریکا برای بهبود شرایط در حال بررسی آزادسازی نفت از ذخایر نفت استراتژیک است که می تواند به حداکثر ۳۰ میلیون بشکه بالغ شود. ایموری در این باره گفت: با توجه به محدود بودن ذخایر، میزان نفتی که از ذخایر استراتژیک برداشت می شود، اندک خواهد بود.

بر اساس گزارش رویترز، شرکتهای انرژی آمریکایی برای نوزدهمین ماه متوالی به شمار دکلهای حفاری نفت اضافه کردند اما دکلها با آهسته‌ترین روند از سال ۲۰۲۰ رشد می کنند زیرا تولیدکنندگان به جای افزایش تولید، به بهبود سوددهی به سهامداران متمرکز شده‌اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا