خودرو

قیمت خودرو فعلا افزایش نمی‌یابد

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، «رضا شیوا» امروز (یکشنبه) در خاتمه نشست خبری در جمع خبرنگاران این مطلب را اعلام کرد.

وی پیش از این اعلام کرده بود: شورای رقابت در پایان شهریور نامه‌ای با عنوان «درخواست تورم بخشی» به بانک مرکزی ارسال خواهد کرد و هرگونه تغییر قیمت بعد از شهریور اعلام می‌شود.

آخرین بار ۱۳ اردیبهشت‌ماه امسال طبق مصوبه شورای رقابت، قیمت محصولات ایران خودرو به طور متوسط ۸.۲ درصد و خودروهای سایپا به طور میانگین ۸.۹ درصد افزایش یافت.

شیوا در ادامه افزود: این روزها اخباری مبنی بر ناقص بودن بیش از ۱۴۰ هزار دستگاه خودرو ناشی از کمبود برخی لوازم الکترونیکی شنیده می‌شود، در این زمینه شورای رقابت امکانات و نیرویی برای صحت سنجی این ادعا ندارد و باید نهادهای نظارتی به آن ورود کنند.

وی درخصوص متوقف شدن پیش‌فروش از سوی خودروسازان نیز گفت: خودروسازان همواره برنامه‌های پیش‌فروش را دنبال می‌کنند، اما شورای رقابت با آن مخالف است، زیرا منجر به تعهد و مشکلات متعدد می‌شود.

شیوا تاکید کرد: شورای رقابت خواستار آن است تا خودروسازان به‌جای پیش‌فروش، برنامه‌های فروش نقدی و فروش فوری داشته باشند و تا زمانی که قیمت خودروها مشخص نشده اقدام به پیش‌فروش نکنند.

وی همچنین با تاکید بر لزوم افزایش عرضه از سوی خودروسازان برای رفع مشکلات بازار خودرو، تصریح‌کرد: افزایش عرضه از وظایف وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) است و باید برنامه‌ تولید خودروسازان را مشخص کند.

رییس شورای رقابت با اشاره به برنامه‌ریزی خودروسازان برای افزایش سالیانه ۵۰ درصدی تولید، ادامه‌داد: خودروسازان توفیقی در این زمینه نداشتند و در این زمینه وزارت صنعت و ایدرو باید پاسخ‌گو باشند.

صنعت لوازم‌خانگی انحصاری نمی‌شود

وی همچنین صنعت خودرو را متفاوت از صنعت لوازم خانگی و پیچیده‌تر از آن برشمرد و گفت: بعید است لوازم‌خانگی به سرنوشت خودروسازی دچار و انحصاری شود، زیرا فناوری‌های به‌کار گرفته شده در خودرو بسیار پیچیده‌تر است.

شیوا در عین حال خاطرنشان‌کرد: درصورتی که حمایت‌ها از صنعت لوازم‌خانگی بخواهد آن را به سمت و سوی انحصار ببرد، شورای رقابت در آن دخالت خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا