اقتصادفن آوری و ارتباطات

قبل از دولت تدبیر و امید، دسترسی مردم به ابزار دیجیتال اندک بود

وزیر ارتباطات گفت: قبل از دولت تدبیر و امید ابزارهای دیجیتال به اندازه کافی در دسترس مردم نبود. اماتوسعه زیرساخت‌های ارتباطی باعث شد ایران دوبار در دو دوره اندازه‌گیری بین‌المللی، بالاترین نرخ رشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را به دست بیاورد.

«محمدجواد آذری جهرمی» روز دوشنبه در آیین افتتاح سرای نوآوری و فناوری‌های آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب گفت: افتتاح این مرکز گام رو به جلویی برای توسعه اقتصاد دیجیتال کشور است. ارتباط صنعت و دانشگاه از گذشته تا امروز چالشی بوده که راه‌کارهای زیادی برای اتصال این دو بخش به یکدیگر ارائه شده است، این که چگونه حمایت از تولید داخلی صورت بگیرد، چه قوانینی که در دولت تایید شود، تعرفه‌های گمرکی به چه شکل ارائه شوند، تمام این‌ها مسائلی بود برای رفع چالشی که وجود داشت و همواره این گلایه را می‌شنویم که صنعت و دانشگاه هر کدام مسیر متفاوتی از یکدیگر دارند اما باید بدانیم این خصلت اقتصاد صنعتی است.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: در اقتصاد دیجیتال عنصر اصلی خلاقیت است و برای رشد خود نیاز دارد تا زیست‌بوم مناسبی برای آن فراهم باشد. در بحث اقتصاد دیجیتال و در موضوع خلاقیت کارخانه‌های تولید خلاقیت یا صنایع خلاق در دانشگاه جایگاه خوبی دارند.

او با بیان این‌که تمام استارتاپ‌ها و ارکان اقتصاد دیجیتال صرفا در حوزه فناوری اطلاعات نیست، تاکید کرد: در بخش خدماتی که در حوزه فناوری اطلاعات شکل می‌گیرند، این دانشگاه ها هستند که منشا تولیدکننده به حساب می‌آیند و این فرصت بی‌نظیری است که باید از آن استفاده کرد. در عصر اقتصاد دیجیتال دولت‌ها به مقررات‌گذار تبدیل می‌شوند و وظیفه دوم‌شان نیز توانمندسازی است.

وزیر ارتباطات گفت: با افتتاح این مرکز، زمینه پرورش خلاقیت‌ها برای تبدیل شدن به اقتصاد فراهم می‌شود، هزینه‌ها پایین می‌آید و در کنار پایین آمدن هزینه‌ها هسته‌هایی شکل گرفته که می‌توانند مشاوره‌های حقوقی بدهند، سرمایه‌گذاری پیدا کنند یا حتی خودشان سرمایه گذاری کنند.

آذری جهرمی افزود: امروزه با شیوع ویروس کرونا مجموعه آموزشی ما نیاز به توسعه نرم افزاری دارد و کیفیت یکی از مقوله‌هایی است که در سیستم آموزش درباره آن صحبت می‌شود. این همه نیروی انسانی توانمند، با کیفیت و متبحر در دانشگاه‌ آزاد وجود دارد. دانشگاه آزاد می‌تواند خدماتی که از بیرون مجموعه خریداری می‌کند را به نیروی انسانی خود بسپارد تا دانشجویان مسائل موجود در دانشگاه را با پلتفرم‌های مناسب حل کرده و با سرمایه‌گذاری دانشگاه آن را به بازار عرضه کنند. دانشگاه آزاد با ظرفیت و شبکه گسترده‌ای که در کل کشور دارد می‌تواند بخشی از تقاضای خود را مدیریت کند و به لحاظ اقتصادی به آن بپردازد.

وی افزود: از سورنا ستاری که در حوزه راه‌اندازی کارخانه‌های نوآوری در کشور پیشقدم بودند تشکر می‌کنم. در برخی حوزه‌ها مانند مرکز نوآوری حوزه فضایی، صندوق نوآوری و شکوفایی کار را با یکدیگر پیش بردیم. باید بگویم سرمایه‌گذاری در این بخش کار ارزشمندی است و دانشگاه آزاد را به یک مجموعه اقتصادی پویا تبدیل خواهد کرد.

وزیر ارتباطات افزود: وزارت ارتباطات در کنار این مجموعه است و از طریق سامانه نوآفرین برای هسته‌های کوچک شرایط توانمندسازی را ایجاد خواهد کرد. طرح نوآفرین در دولت تدبیر و امید برای حمایت از خلاقیت‌های کوچک تصویب شد. صندوقی نیز با اعتبار مناسب از دو سه روز قبل در کنار طرح نوآفرین کار خودر ا آغاز کرد.

وی با بیان این‌که در حوزه تامین زیرساخت‌ها نیز کمک‌های لازم صورت گرفته است، افزود: مهم‌ترین اتفاق در این دولت علاوه بر کارهایی که تاکنون انجام شده، این بود که بازار ایران را به یک بازار تقاضایی ۷۰ میلیونی تبدیل کرده، بازاری که خدمات در آن رواج پیدا کرده است.

قبل از دولت تدبیر و امید توسعه فناوری اطلاعات به این شکل نبود که ابزارهای دیجیتال به اندازه کافی در دسترس مردم باشد و ضریب دسترسی اندکی در کشور وجود داشت. مهم‌ترین چیزی که به گواهی بین‌المللی باعث شد جمهوری اسلامی ایران دوبار در دو دوره اندازه‌گیری، بالاترین نرخ رشد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات و دومین رتبه در دنیا را به دست بیاورد، توسعه زیرساخت‌های ارتباطی بود که امروز این ظرفیت را برای شرکت‌های نوآور ایجاد کنند تا محصولی ارائه کند که در روستای بشاگرد هم بتوان از آن استفاده کرد.  توسعه بازار، بزرگ‌ترین اقدام در حوزه شبکه ملی اطلاعات بود که انجام شده و معمولا نادیده گرفته می‌شود. نباید این فرصت را از دست بدهیم و برای ریال به ریال آن تلاش کنیم.

سرای نوآوری تهران امروز -دوشنبه- با حضور محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی افتتاح شد.

سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب با محوریت تکنولوژی‌های آموزشی و کسب و کارهای آموزش محور فعالیت می‌کند. در حال حاضر ۷ واحد فناور و ۲۰ گروه استارتاپی در این مرکز مستقر بوده و مشغول فعالیت هستند.

احداث این واحد از اسفند ۹۷ و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد. دبیرخانه جایزه شهید موسوی (جایزه جوان نوآور ماندگار) نیز در این مرکز قرار دارد که امروز افتتاح شد و فردا در یک نشست خبری، فراخوان اولین دوره این جایزه به شکل رسمی و عمومی اعلام خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا