اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاجامعه و سلامتدارویی، آرایشی و بهداشتیصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدن

فراخوان سراسری بخش خصوصی برای جبران کمبود دارو

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،دکتر محمود نجفی عرب اظهار کرد: در روزها و هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم که برخی اقلام دارویی در کشور با کمبودهایی مواجه شده است به همین دلیل با هماهنگی وزارت بهداشت و فعالیت صاحبان تشکل‌ها و شرکت‌های داروسازی جلسات بررسی وضعیت این داروها آغاز شد و در نهایت به این جمع‌بندی رسیدیم که تمام ظرفیت‌های موجود برای جبران این کمبودها به کار گرفته شود.

وی  درباره جزئیات کمبودهای دارویی به وجود آمده توضیح داد: در هفته‌های گذشته با توجه به شروع آنفلوانزا در کشور کمبودهایی در حوزه آنتی‌بیوتیک‌های خوراکی به وجود آمد در کنار آن برخی اقلام دارویی در حوزه اعصاب و روان، دیابت و داروهای قلب و عروق نیز کمبودهایی را تجربه کرد که در نهایت برآورد ما این است که حدود ۴۵۰ قلم دارو که تولید دارو دارند از نظر وضعیت موجودی در شرایط مطلوبی به سر نمی‌برند.

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران با بیان این‌که شرایط برخی تولید کنندگان دارو در کشور مناسب نیست بیان کرد: با وجود آنکه با موقعیتی روبه‌رو شده‌ایم که در آن تولید برخی اقلام دارویی در حاشیه زیان قرار دارد اما در نهایت شرکت‌ها متقاعد شده‌اند که با توجه به وضعیت کشور باید با تمام توان برای تامین نیاز دارویی وارد عمل شوند.

نجفی عرب افزود: با هماهنگی‌هایی که میان سندیکا و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام شده تصمیمات فوری برای تامین کسری مواد اولیه شرکت‌های دارویی نهایی شده و جلسات هماهنگی برای تداوم این موضوع تا زمانی که کمبود دارو به شکل کامل برطرف شود ادامه خواهد یافت.

وی با اشاره به یک تصمیم کارگشای دیگر که در روزهای گذشته نهایی شده اظهار کرد: دراردیبهشت امسال با مصوبه سران قوا بنا شد مالیات ارزش افزوده کالاهای ضروری از ۹ درصد به یک درصد کاهش پیدا کند، اما متاسفانه تجهیزات پزشکی از این قاعده جاماندند. با این وجود در روزهای گذشته پس از مذاکرات با مقامات مسئول بنا شد دارو به این فهرست اضافه شود که می‌تواند بخشی از مشکلات را برطرف کند زیرا اگر از ابتدای امسال این موضوع اجرایی می‌شد شاهد کمبودهای فعلی نبودیم./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا